Elfen woordenboek etc.

4.3K 187 28
                                    

Net zoals bij deel 1 is dit een hoofdstuk waar woorden, plaatsen, voorwerpen of personages in komen te staan;) Als er meer info over iets bijkomt in een hoofdstuk, zal ik dat hier bij het woord erbij zetten:)

Woorden:
Talan
= Vergaderzaal.
Ernil = Prinses.
Riena = Koningin.
Lirèn = Prins.
Taia = Gek.
Melen'irai = Kerkers.
Dano = Oom.
Dera = Tante.
Drada = Leve.

Personages:
Baran =  Rechterhand Maeron. Stijve elf, zegt niet veel, weinig tot niks eigenlijk. Heeft lang bruin haar en is in elfen jaren rond de 120. Mensen jaren maakt dat hem rond de 55.
Imryll = Fëawen van Thalion, moeder van Maeron. Heeft lang blond haar en hele blauwe ogen. Is gedood door de tweeling toen Maeron nog klein was.
Unae = Oudste van de heksen(Ekahal) tweeling. Was verliefd op Thalion maar hij niet op haar. Was met haar zusje verbannen toen zij ervan verdacht werden Imryll gedood te hebben. Loopt nog vrij rond.
Takari = Jongste van de heksen tweeling. Deed alles wat haar zus van haar vroeg. Is gevangen genomen.
Gondal = Leraar Lilly maar ook één van de raadsheren. Streng naar Lilly. Een slimme elf want hij heeft een aantal geschriften op zijn naam staan.
Lanyar
= Broertje Arandur.
Sohayla = Een redelijk jonge elf die in Vehiron woont(Duister Moeras). Zwart lang haar, grijze ogen. Is de enige die Lily kan aanraken als ze de Nearifaine draagt.
Elnnyd = Vader van Bellas. Jongere broer van Thalion. Half lang blond haar. Is wat losser in omgang dan Thalion(denk aan komischer).
Elifín Moeder van Bellas. Heeft lang donkerbruin haar.
Alevera = Zusje Bellas, heeft lang donkerbruin haar. Beetje een verwend nest.
Nimm = Paard Lily.

Wezens:
Taurë
=
Is de natuurgeest. Zie hoofdstuk 8 en 9 voor afbeeldingen.
Dwaler = Een klein, traag, boomachtig wezentje. Elfen zien hun als een teken van geluk en als geesten van hun voorouders. Zie hoofdstuk 10 voor een afbeelding.
Kholari Een wisselaar. Een wezen dat van gedaante veranderd. Voelt het zich veilig is het een klein wezentje wat op een puppy lijkt. Voelt het zich bedreigd wordt het een groot zwart wezen met giftig speeksel. Eet graag Ramah bloemen.

Plaatsen/Plekken/Dingen:
Asëa = Paleis van het licht.
Úr
Gannel/Verloren Vallei = Kasteel der Schaduwen. Was ooit het paleis van Licht. Word ook wel Verloren Vallei genoemd omdat het kasteel zweeft en de kleuren laat verdwijnen vandaar Verloren. Vallei slaat op de plaatsen waar hij boven hangt. Verder heeft Verloren nog een betekenis want het kasteel is niet meer wat het ooit was, brokkelt af enz., het is niet meer van de elfen.
Hal van de Gebroken Spiegels = Was ooit een danszaal vol met spiegels. Vroeger heeft een dienstmeisje een spreuk uitgesproken maar die is verkeerd gegaan. Zodra elfen erin keken deden ze niks meer, alsof hun zielen eruit gezogen werden. Hun ogen veranderden naar glazig wit.
Mardé Hal = Hal van schilderijen, iedereen hangt er. Koningen, koninginnen en hun kinderen uiteraard.
Vehiron =  Het Duister Moeras, thuis van de tweeling. Plek waar ze Nearifaine vinden. Gedeelte ervan is oud en bemost, laat geen geluid door.
Nearifaine = Ziel van het Woud, hoort een grote(gigantische), oude boom te zijn. Heeft gele bloemen die zullen oplichten als de maan op zijn hoogst staat. Is nu een ovale, witte, lichtgevende steen die doorzichtig lijkt te zijn.
Ramah (bloemen) = Bloemen die je bedwelmen als je hun stuifmeel inademt. Zie voor een afbeelding bij hoofdstuk ≬16≬ 50 Tinten Grijs.

ElmesariWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu