"Hah Rin, Asal semacam je muka kau tu?" Riuh mulut Min bertanya. Suasana di bawah blok petang itu riuh dengan suara kanak-kanak bermain. Asyik.Di sudut ini, kelihatan beberapa orang wanita sedang seronok bersembang. Sesekali nyaring suara bertingkah menyanggah kelakuan anak masing-masing yang sengaja mencari mara. Bersembang, bersembang juga; namun keselamatan anak masing-masing tetap diawasi.
"Ekin, jangan main tepi longkang tu!" sesekali Rin mengurut-urut bahunya yang agak sakit dan lenguh. Tajam matanya merenung Ekin. Keluhan di lepaskan. Ekin laju mengayuh basikal ke arah lain. Risau takut di herdik lagi. Masuk hari ini sudah tiga hari bahu Rin terasa sakit dan sengal-sengal. Kadang-kadang, sakitnya sampai menangkap ke ubun-ubun kepala.
"Entah la Min. Bahu aku ni dah naik seminggu sakit. Lenguh bukan main. Nak kata jatuh ke salah tidur ke tak jugak" sesekali perbualan mereka ditangkap oleh Marlia."kau dah jumpa doktor?" Soalan Marlia di jawab dengan gelengan kepala.
"Aku dah pergi semalam, doktor cakap tak ada apa-apa pon. Dia Cuma bagi aku pain killer je Marlia. Kalau dah makan pain killer, memang melepek la aku. Mengantuk sesaja."Sesekali terdengar riuh suara kanak-kanak menjerit. Galak. Mata Rin ralit memerhatikan popia goreng yang masih lagi berasap di dalam pinggan. "Eh, sapa yang goreng popia ni?" Tanpa di pelawa, pantas tangan Rin mencekup beberapa ketul popia goreng yang masih lagi panas ke dalam pinggan plastik di hadapannya.
"Lijah yang bawa kak Rin" ujar Marlia. "Dia naik ke atas kejap nak bancuh air teh katanya" Rin mengangguk-angguk sambil menggigit popia. Jeda.
"Eh kak, bukan minggu ni akak ada tempahan buat karipap ke? Wati dari blok 6 tu suruh ingatkan. katanya nak 500 biji untuk makan kenduri nanti" Marlia mengingatkan. Bersungguh benar Wati mengingatkan Marlia. Maklumlah, bukan apa, takut Rin terlupa."Tahu, aku dah start dah pun sikit-sikit Marlia. Insyaallah nanti masa hari kenduri tu tinggal nak goreng aje" Marlia mengangguk.Lega. Seketika, mereka melihat kelibat Lijah turun menatang teko yang berisi air teh.Perlahan Lijah melangkah ke arah mereka.
"Rancak bersembang kak? Apa yang dibualkan tadi?" Manis Lijah tersenyum. Perlahan, teko di letakkan ke atas meja.
"Ya Allah kau ni Lijah, rajin nya siap bawa air teh dengan popia kat bawah ni" Min menegur. Dalam riuh bercakap tu, mulut Min laju mengunyah popia. Sedap.
"Tak susah la kak Min, semalam memang Lijah ada buat, ada lebih sikit tu yang Lijah goreng. Kalau biar kat atas tu, bukan budak-budak nak makan. Dari buang, baik Lijah goreng" Satu persatu air teh dituang ke dalam cawan.
"Lijah, kalau kau tak ada hal besok, akak nak mintak tolong"
"Tolong apa tu kak Rin?"
"Si wati blok 6 tu ada kenduri Ahad ni. dia tempah karipap sampai 500 biji. Kalau kau senang besok, boleh la tolong akak buat. Nanti Kak Rin bayar la sikit upah dekat Marlia."
"Boleh je kak. Insyaallah"Seminggu kemudian..........
"Rin, mak rasa tak selesa lah rumah kamu ni"
Rin hairan. "Tak selesa kenapanya mak?" hati Rin berdetik risau. Selama ini, tak ada pulak mak nya bersungut yang aneh-aneh.
"Bukan apa, sejak seamlam, kalau kamu keluar meniaga dekat kantin sekolah tu, kalau mak tinggal sorang-sorang, mak rasa lain macam la Rin. Macam ada benda lain dalam rumah ni"Muka Mak Biah gusar. Dia pasti ini bukan mainan perasaan. Sejak semalam, dia asyik ternampak-nampak kelibat wanita tua berambut panjang duduk di ruang tamu. Hatinya berdetik bimbang dan takut.
"Mak ni, perasaan mak je tak. Selama Rin duduk dekat sini, tak ada pun mak. Elok aje. Tak kanlah mak nak suruh si Lijah tu temankan mak sampai Rin balik pulak? Dia ada suami dan anak-anak tau mak."
Mak Biah teringat akan LIjah. Jiran anaknya yang sorang itu cukup baik. Kalau Si RIn ni nekerja, memang Lijah yang akan datang menjenguknya. Kadang-kadang makanan tengahari pon dihantarnya. Hantar bukan sekadar hantar, kaki Mak Biah yang lenguh itu pun sanggup di urutnya. Mak Biah benar-benar teharu dengan kebaikan Lijah.
"Tak ada lah mak nak menyuruh dia temankan mak sampai kamu balik; kadang-kadang bila anak kamu si Zati dengan Ekin dah keluar ke sekolah, rasa sunyi mak lain macam benar tau. Sumpah mak tak tipu" Bersungguh Mak Biah menerangkan. Dulu perasaan tersebut memang tidak ada. Kelibat kelibat aneh yang selalu menjelma semenjak dua menjak ini benar-benar menakutkan. Perkara itu masih lagi di rahsiakan dari pengetahuan Rin. Risau takut dia dikatakan nyanyuk oleh anak menantunya nanti sehinggalah.......
Izzati masuk ke dalam bilik tidurnya dan Ekin. Tudung di tanggal. Panas. Tadi dia terserempak dengan ibunya di bawah blok. Malas ingin berlama-lama, dia naik ke rumah dulu untuk mandi. Perlahan tuala di capai dan di sangkut ke bahu. Sekilas, bayangang di cermin di lihat. Kehadiran jerawat di dahi di picit geram! Berdecit Izzati menahan sakit. Dahi di lap dengan tisu sebelum menuju ke bilik mandi. Sebaik sahaj dia keluar dari bilik; hidungnya menangkap bau hanyir yang sangat kuat. Serta merta, kembang tekaknya. "Ya Allah, bau apa ni?" Loya!. Izzati bergegas ke bilik air namun dia terdengar bunyi curahan air ke lantai menandakan ada orang di dalam bilik air.
"Siapa dekat dalam?"
Bau hanyir semakin kuat dan pekat.
"Siapa kat dalam oi?"
Terdengar deraman garau dari dalam bilik air. Izzati terdiam. "Ayah ke kat dalam? sorry -sorry"
"Hmm".. TErdengar jawapan dari dalam bilik air. Izzati menggaru kepala. Bau hanyir makin kuat! Segera Izzati bergegas ke dalam bilik.
Ketika itulah deringan telefon bimbitnya berbunyi."AYAH"
Terpapar nombor Encik Zaidi di skrin telefon nya. Peluh merenik di dahi. terketar-ketar, tangan Izzati pantas menjawab panggilan tersebut lalu duduku di atas katil.
"Hello Izzati, mak kamu mana?"
"Err err ayah ke ni?"
"Ye, ayah ni. Mana mak kamu? Dari tadi ayah call tak dapat?"
Izzati terpempan. Bunyi curahan air dari bilik mandi semakin laju mencurah.Izzati semakin gugup.
"Hello Izzati?"
"Mak dekat bawah dengan nenek ayah"
"oooo"
"Ayah, ayah dekat mana ni?"
"Ayah dekat pejabat la, dekat mana lagi. Kenapa?"
Belum sempat Izzati menjawab talian terputus dengan sendirinya. Izzati Kaget. Ketika itulah dia seakan-akan mendengar suara sayup menggumam. Izzati kaget. "Ya Allah," Hatinya merentih ketakutan. Bau hanyir semakin kuat dan menyeruak masuk kuat ke dalam hidungnya di ikuti angin berdesir laju! Izzati perlahan bangun dari katil menuju ke bilik mandi. Dia memberanikan Diri."Ekin! janganlah takut takutkan kakak!"
Jelas terdengar getaran pada suaranya. Sebaik sampai di hadapan bilik air yang bertutup rapat, telinga Izzati masih lagi mendengar bunyi curahan air ke lantai. Galak!
Dalam kiraan 3, Pantas tangannya menolak pintu bilik mandi! Kosong! lantai kering menandakan tiada orang yang menggunakannya dari tadi. Izzati terdiam. Siapa yang mandi tadi?Penuh berhati hati Izzati melangkah masuk ke dalam, Gelap. "Krik Krik" Telinga Izzati menangkap bunyi seperti gigi atas dan bawah digesel gesel dengan kuat! Ngilu! Bau busuk dan hanyir semakin lama semakin kuat!
DUM! Pintu bilik air tertutup rapat! Izzati menjerit semahu mahunya! Mata Izzati terbeliak bila mana di atas siling, dia ternampak kelibat nenek merangkat dengan mata terpelohong merenung tajam ke arahnya! Mulutnya tajam menyerigai, sesekali giginya digesel-gesel menimbulkan bunyi ngilu tersebut. Tangannya panjang berlipat umpama labah labah!
"ALLAH!!!!" Izzati rebah!.
YOU ARE READING
SAKA BY OCHIN
Horror"Tolong jangan hisap darah aku! Aku tak mampu nak jaga kau lagi. Tuan baru kau si Rin Celaka tu sial! Pergi aku cakap!"