Hoofdstuk 1 - Stonede stiefbroer

438 12 1
                                    

Vrijdag 7:38

"Jade, schiet op! Ik wil douchen." Kwaad bonkt mijn stiefbroer Tim op de deur van de badkamer.

Ik zucht. Hij wacht maar even. Ik richt mijn concentratie weer op mijn make-up. Mijn mascara moet niet gaan vlekken.

Tim roept mijn vader erbij: "Pa, Jade houdt de badkamer bezet."

Ik kan er echt absoluut niet tegen als hij mijn vader 'pa' noemt. Ik noem Sandra ook geen 'mam'.

"Jade, kom er nu uit!" wordt er van buiten de badkamer geroepen.

Geïrriteerd kom ik de badkamer uit. Gezeur. Ik kijk even in mijn klerenkast. Uiteindelijk kies ik voor een spijkerbroek met mijn nieuwe shirtje.

Ik pak mijn tas en ik ga naar beneden toe. Sandra zit al aan tafel. Ze heeft de tafel gedekt voor 'een gezellig ontbijtje met het hele gezin'.

"Goedemorgen Jade! Goed geslapen? Ga zitten en eet wat."

Ik snap niet hoe zijn 's morgens vroeg al zo fris en vrolijk kan zijn. Met tegenzin eet ik een halve boterham.

Tim komt de trap afgestampt, zijn haren nog nat van het douchen. Hij werpt me nog een boze blik toe, pakt de zak met gesmeerde boterhammen die voor hem klaarstaat, propt die in zijn tas en loopt de deur uit. De deur valt met een harde klap achter hem dicht.

"Wat was dat?" vraagt Sandra.

Ik haal mijn schouders op: "Geen idee. Wat ik wel weet is dat ik er ook vandoor moet."

Ik pak mijn tas en haast me naar de bushalte.

Vrijdag 18:40

Met een zucht sla ik de deur achter me dicht. Ik ben zó blij dat de dansles afgelopen is. Mijn dansleraar loopt constant te zeuren dat ik het niet goed genoeg doe. Alsof ik daar iets aan kan doen? Ik doe tenminste mijn best!

Ik loop naar de kamer. Tim ligt languit op de bank. De salontafel is bezaaid met stukken pizza, chips, koekjes, flesjes bier en opgerookte peuken.

"Waar zijn mijn vader en jouw moeder?"

Hij komt een stukje overeind.

"Weg." Hij grinnikt even, maakt een verkeerde beweging en rolt van de bank af op de grond.

Ik loop even naar de keuken om te kijken of daar een briefje ligt en als ik terugkom ligt hij op de grond - tussen de bank en de salontafel - te slapen.

Ik denk dat ik Bee en Liv maar eens ga bellen.

"Bee? Kom je langs? Mijn vader en Sandra zijn weg," zeg ik zodra ze opneemt.

"Je mocht toch niemand uitnodigen als ze weg waren? Ben je niet bang dat Tim je verlinkt?"

Ik kijk even over mijn schouder naar Tim, die nog steeds slaapt.

"Neuh, die is zo stoned als een garnaal. Hij ligt op de grond te slapen en hij wordt denk ik voorlopig nog niet wakker."

"Oké, ik kom eraan. Komt Liv ook?"

"Kun jij haar sms'en? Na dit belletje is mijn beltegoed waarschijnlijk op."

"Doe ik! Tot zo."

Voor ik kan reageren heeft ze de hoorn er al op gegooid.

Tims telefoon gaat over. Ik twijfel even. Zal ik opnemen?

"Hallo?"

"Hey, met Eddy. Kun je Tim even geven?"

"Dat zal niet gaan."

"Heeft hij weer geblowd?"

"Ja."

"Hij moet eens leren dat hij niet zulke sterke maakt. Kun je zeggen dat ik gebeld heb?"

"Eh... Ja is goed."

Dit keer ben ik degene die de hoorn erop gooit. Eddy. Die naam heb ik eerder gehoord. Ik spiek even bij Tims whatsappcontacten. De jongen op de foto komt me bekend voor.

Vrijdag 19:02

"Jade? We zijn er!"

Bee en Olivia komen binnenlopen. Ik grijns. Tijd voor plezier. Eerst plunderen we de voorraadkast en dan pakken we nog een paar films. Gelukkig heb ik een tv op mijn kamer.

"Wat voor een sport doet jouw droomjongen?

A: Voetbal

B: Korfbal

C: Rugby

of D: Geen," leest Bee een halfuurtje later voor uit een tijdschrift.

"Voetbal. Bij rugby wordt hij teveel toegetakeld," merkt Liv op.

"Dans," zeg ik.

Bee giechelt: "Zo'n lelijkerd in een balletpakje zeker?"

Ik kijk haar boos aan: "Dansers kunnen best knap zijn! En er zijn meerdere soorten dans. Niet alleen ballet."

Ze giechelt nog een keer. "Sorry hoor. Oké, volgende vraag. Een jongen moet...

A: knap zijn

B: slim zijn

C: sportief zijn

D: aardig zijn

Ik zeg A"

"D," zegt Liv.

Ik twijfel even. "D."

Na nog een paar vragen begint Bee te lachen.

"Uitslag! Liv, jij had vooral D. Jouw droomjongen is een doorsnee jongen.

Jade, jij had veel B. Nerd type dus.

Ik had veel A," haar gezicht betrekt even: "Er staat: Niemand. Je bent te veeleisend." Ze kijkt ons om en om aan. Dan barst ze in lachen uit.

Vrijdag 22:19

De meiden zijn weg en Tim ligt nog steeds in de troep te slapen.

Ik pak een glas water in de keuken en gooi dat over zijn hoofd heen.

"Huh, wat?" stamelt hij verward.

"Wakker worden, we moeten die troep opruimen."

Hij kijkt even verdwaasd om zich heen. Dan komt hij moeizaam overeind en rekt zich uit.

"Het moet maar," moppert hij. Hij graait de pizzastukken en de bierflesjes bij elkaar, terwijl ik de rest opveeg.

"Je bent trouwens gebeld door ene Eddy."

"Heb je opgenomen?"

"Ja. Nou en?"

Hij haalt zijn schouders op.

We lopen de trap op naar boven. Voordat ik mijn kamer in wil gaan houd hij me tegen: "Dank je. Je had me ook gewoon kunnen laten slapen tot ze thuiskwamen."

Ik glimlach. "Geen probleem."

Woensdag 16:45

Ik zit op de bank tv te kijken als ik vrolijke stemmen hoor in de gang. Tim is thuis. Mooi.

Hij probeert ongemerkt achter me langs te sluipen. Ik weet zeker dat hij nu naar zijn vriend(en) gebaart om stil te zijn. "Tim!" Een plank kraakt. "Ja..?"

"Waar is mijn laptop?" vraag ik terwijl ik me omdraai.

"Boven."

Een van de jongens die bij hem is grijnst. Hij stoot Tim aan. "Stel haar even aan ons voor, wil je?"

Tim zucht. "Jongens, dit is mijn stiefzusje Jade. Jammer genoeg. Jade, dit is Eddy...," hij wijst de jongen aan die brutaal grijnst en naar me knipoogt.

"En deze soepkip, die al van z'n eigen schaduw schrikt, hier naast me is Daniël," vult Eddy aan. Daniël stond al die tijd met zijn handen in zijn zakken naar zijn schoenen te staren, maar nu kijkt hij boos opzij. Een mondhoek krult omhoog.

"Zijn eigenlijke naam Eduard," zegt hij, wat hem een een stomp oplevert van de genoemde persoon. Hij stompt terug. Gelukkig is Tim er, anders was het uit de hand gelopen.

Love Don't DieWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu