PROLOOG EN HOOFDSTUK 1

7 0 0
                                    

PROLOOG


Kilkenny, Ierland, 3 november 1324.

Het was een kille dag. De beul moest vanwege de motregen twee kruiken extra olie op de brandstapel gieten.

Alice Kyteler hield de hand van Petronilla's dochtertje stevig vast. Haar vingers waren ijskoud en de tranen biggelden over haar wangen. Ze wist dat ze niet hardop kon huilen, want waarom zou ze janken als een gemene heks verbrand werd?

Alice trok de rafelige kap over haar kroezige rode haar, smeerde de modder en varkenspoep wat verder over haar gezicht uit. Aan de andere kant van de brandstapel stond Alice's aartsvijand, Richard Ledrede. De bisschop had zijn vergulde staf bij zich en droeg zijn rijk versierde soutane hoewel hij zijn mijter blijkbaar thuis had gelaten. De kans dat hij haar herkende was minimaal: het was ondenkbaar dat een trotse edelvrouw als Alice lompen zou dragen. Richard Ledrede had Alice van ongeveer elke schandelijke daad in de wereld beschuldigd, maar de aanklacht dat ze een ketter en heks was woog toch het zwaarst.

Alice was verdwenen voordat de bisschop haar had kunnen laten arresteren. Uiteindelijk had hij zijn frustratie gebotvierd op Alice's dienstmaagd Petronella. Zij werd gearresteerd, gemarteld en ten slotte tot de brandstapel veroordeeld. In de ogen van de bisschop had hij in ieder geval één heks te pakken gekregen.

Ineens sprongen de vlammen hoger op en tikten Petronilla's blote voeten aan.

Er was maar één ding dat ze nog kon doen. Alice greep haar Sheela-na-gig vast, het oeroude Keltische amulet met de vrouwenkop en wijd opengesperde vulva.

'Lasair, dóigh geal in ainm Artson' sprak ze de spreuk in Gaelic. 'Vlam brand helder, in Artson's naam!' en voegde in het Engels toe: 'Heter, ja, dan hellevuur!' Ineens sprongen de vlammen op, zo witheet dat het was alsof Alice recht in de zon keek. Petronilla slaakte niet meer dan een verbaasd kreetje en het was voorbij.

Alice neemt Basil, het dochtertje van Petronilla, mee. De reis van Kilkenny naar Newgrange duurt zes dagen. Arnold heeft gezorgd voor de valse papieren zodat ze onbekommerd kunnen reizen.

Op de zevende dag komen ze aan bij de grote ronde Newgrange waar ze kunnen reizen naar De Cirkel.

Uit het noorden, het element aarde,

wees welkom, Godin eerwaarde.

De fertiliteit en stabiliteit die u symboliseert

worden in deze cirkel gewaardeerd.

Breng uw bescherming en manifestatie,

zo snel mogelijk naar deze locatie.

Alice voelt hoe ze gedragen wordt door de aarde. Aarde is aanwezig in de cirkel. Daarna loopt ze naar het oosten en plaatst een gele steen:

Uit het oosten, het element lucht,

wees welkom, Godin geducht.

De kennis en beweging die u symboliseert,

worden in deze cirkel gewaardeerd.

Breng uw bescherming en manifestatie,

zo snel mogelijk naar deze locatie.

Ze wacht af en voelt een bries in haar haar. Lucht is aanwezig. Vervolgens loopt ze naar het zuiden en legt een rode steen op de grond:

Uit het zuiden, het element vuur,

wees welkom, Godin o zo puur.

De energie en wilskracht die u symboliseert,

You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: Aug 31, 2019 ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

De hogepriesteresWhere stories live. Discover now