Cerita ni makin lama makin mengarut😅
Terima kasih pada yang sudi baca 💕
_____________________"Pak Cu, ile Mia oleh upe tatak lagi? Mia indu laa" Soal Damia polos.Darrish tayang sengih.Rambut Damia diusap perlahan.Tak tahu apa yang dia perlu jawab.
Sebut pasal Irasya, Sudah hampir seminggu dia tidak mendengar khabar berita dari gadis itu.Hari ahad nanti keluarganya akan ke rumah Irasya untuk meminang dan menetapkan tarikh pertunangan mereka.Dia ingin mengingatkan Irasya tentang perkara itu tapi bila di whatsapp hanya bluetick yang dia dapat sebagai balasan.Call pulak asyik kena reject.
Hendak bertanya pada Haris Irshad rasa malu pulak.Nampak sangat macam dia terhegeh hegeh.
"Pak su, pak su! Pak Ngah laa"
Darlina yang datang entah dari mana melabuhkan duduk di atas sofa. Darrish yang duduk bersila di atas karpet tebal ralit memandang Damia yang sedang mencongteng sesuatu di atas kertas putih menggunakan crayon langsung tidak memgendahkan kehadiran adiknya."Eiii...ape mak ucu ni! Ni pak cu yah butan pak nah!" Bulat matanya mencerlung memandang Darlina sekali pakej muncung itik.
"Mia ni tak pandai la.Pak Ngah tu anak yang ke dua.Panggil Pak Ngah bukan Pak Su"
"Butan yah! Ni Pak Cu Mia yah! Anak awan Mak Ucu...Mak ucu tahat" Damia menghampiri Darrish.Leher Pak Sunya di peluk erat sambil menangis.Bukan menangis betul pun olok olok je.Saje nak bermanja dengan Pak Su nya.
"Kau ni dik.Jeles dengan Angah cakap jela tak payah nak gaduh dengan Mia.Kan dah menangis budak ni" Belakang tubuh Damia di usap untuk menenangkan si kecil itu.
"Mana ada jeles.Alah Mia tu manja sangat dengan Angah. Lina cuma nak betulkan panggilan dia aje bukan marah dia pun.Tiba tiba aje nangis"
"Pak..Pak Cu...ta..tadi Mak Ucu tacap Mi..Mia tak andai...Mia andaikan Pak Cu? Mak ucu tak andai peyut uncit!"adunya sanpil menenyeh nenyeh mata.Pandai betul berlakon.
"Apa dia Mia?Mak ucu Perut buncit?" Darrish ketawa kuat.Darlina tayang wajah cemberut.Tak guna punya abang! Mana tak buncit perut dia kalau ada satu nyawa dalam tu?
"Eeee....Mak Ucu tak nak kawan dengan Mia. Dah la menangis olok olok baru ingat nak pujuk tadi.Tak jadi la macam ni. Mak ucu nak kawan dengan baby je"
"Haa...Aby ane? nak tawan ugak"
"Ni dekat dalam perut Mak ucu ni.Dia kecik lagi bila dia besar nanti dia keluar.Mia dan Adik dulu pun macam ni jugak tau" perut diusap.Kandungannya baru berusia 5 bulan lambat lagi baby nak keluar.
Jari telunjuk di bawa mengetuk dagu.Gaya berfikir. "Ooo...adi alam peyut enek un ade aby yah.Peyut enek un ucit gak tan Pak Cu?"Meletus tawa Darrish dan Darlina mendengar soalan polos Damia.
"Etul la tan? Alam peyut atuk un ada aby gak..Bab atuk un uncit"Makin galak dua beradik itu ketawa sampai berair mata.
"Sudah la Mia, senak perut Mak Ucu!"
"Kalau Mia nak tahu Mia pergi laa tanya nenek sendiri"
"Otey!" Damia berlari ke dapur.
"Angah yakin malam ni Ibu mesti diet"
mereka sambung gelak.________________
"Angah?" Darrish yang ralit merenung pemandangan malam di balkoni sedikit tersentak.Terkejut dengan teguran Darlina yang tiba tiba itu.
"Angah buat apa dekat sini?"
"Saje ambik angin malam.Rasa macam dah lama tak tengok pemandangan malam dekat sini. Lina pulak buat apa ke sini?"
"Owhh...Sebenarnya tadi hajatnya nak beradu tapi ternampak kakanda tersayang dekat sini tak jadi nak kebilik"
"Arfan mana?" Soal Darrish sedikit pelik. Kebiasaannya waktu malam begini Darlina dan suaminya asyik berkepit saja.Ke sana ke sini tak berengang.Tahu la dah kahwin nak bersweet tu simpan la sikit.Tak pasal pasal dia yang bujang ni rasa tergugat.
"Abang Arfan tengah berborak dengan Ayah dan Along kat bawah.Diorang asyik bercakap pasal business aje.Bosan la"
"Hmmm....patut la Lina sesat ke sini.Rupanya Suami tercinta tengah busy berborak.Kalau tidak asyik berkepit aje macam belangkas! dekat rumah sendiri boleh la nak buat macam tu, kat sini ada budak tau tak.Naik berbulu mata ni tau"
"Elehh jeles cakap jeles!. Siapa suruh tak kahwin awal awal? lepas tu nak jeles jeles dengan orang pulak"
Darrish diam.Malas nak layan.Mata asyik merenung bulan dan bintang yang bertaburan di langit gelap itu.Sesekali angin dingin malam bertiup menyamankan suasana.Mata di pejam.Cuba untuk menenangkan diri.
"Angah ni betul ke nak kahwin?"
Darrish mendengus perlahan.Kacau betul mak buyung sorang ni."Angah ni langsung tak nampak ciri ciri orang nak kahwin tau tak.Kalau orang lain waktu waktu macam ni mesti tengah bergayut dengan buah hati.Kalau tidak pun berwhatsapp sampai ke pagi.Angah ni pulak handphone entah ke mana, Angah pulak duk dekat sini tenung bulan bintang! tak ada ciri ciri orang bercinta langsung" Kata Darlina.
Pelik.Bukan zaman sekarang ni orang bercinta tak boleh berpisah dengan telefon ke? Masa dia mula mula bercinta dengan Arfan dulu pun begitu juga.Bergayut sampai lewat malam, bercating sampai lenguh jari.
"Ke Angah bergaduh dengan bakal kak Ngah Lina tu?" Diam.Susah betul nak korek rahsia Darrish ni!
"Hey...Angah! termenung pulak dia.Angah ni ada masalah ke? Cer cerita dekat Lina mana tahu Lina boleh tolong"
Nafas di hela perlahan.Tubuh di pusing ke belakang menghadap Darlina yang sedari tadi setia berdiri di muka pintu.Perlu ke dia kongsi cerita dengan Darlina ni?
"Sebenarnya..."
YOU ARE READING
Penipuan Hati♥ [HIATUS]
Genç KurguBerita mengenai Khairul Akil yang telah berkahwin menyebabkan Hani Irasya tertekan.Lelaki yang selama ini di cintai sepenuh hati telah menipu dirinya dan dia terpaksa berpura pura kuat di hadapan keluarganya.Di sebabkan hal itu dia memaksa dirinya u...