بعد ما عمل الدكتور خالد العملية للحاج عبد الحكيم والد نورا . كانت نورا متعرفش انه هو الدكتور ألي كان بيكلمها فى الفون واتكلمت عليه كلام وحش و انتقدته ، لكن الممرضة قالت ليها انه هو الدكتور خالد بنفسه
لحظتها حست نورا بالاحراج جدا ، وحبت تعتذر ليه و تشكره على حضوره لوالدها 😌.
تروح نورا مكتب الدكتور خالد علشان تعتذر ليه و تشكره لكن متلاقهوش فى المكتب 🤔
تسأل عليه الممرضة .
الممرضة : الدكتور مشي لانه رايح زيارة لوالدته. لانها مريضة ولما كلمتيه حس ان والدك. تعبان جدا 😌 علشان كدة قرر انه يأجل السفر و يشوف والدك 😌.
نورا : ياااه. دا طلع محترم. و ذوق اووى 😊
بجد انا طلعت غبيه انى اتكلمت عليه وحش و قدامه وبرغم كدة ضحك وانتقد نفسه 😌تبص نورا للممرضة. وتقولها : هو هيستلم شغله يوم ايه و هيجي المستشفى امته 😊🤔.
الممرضة : هيرجع هنا بعد بكرة إن شاء الله
ترجع نورا لاخوها اسماعيل و تقوله على الى حصل بينها و بين الدكتور .
اسماعيل : خلاص مفيش لما اشوفه هعوضه بقرشين كويسين 🙄.
نورا : يا اسماعيل فلوس ايه بس 😒 إحنا بنقول نشكره على الموقف دة لانى عرفت انه مش بتاع فلوس و مش بيبص للفلوس 🤨.
بعد يومين و فى لحظة نورا واهلها قاعدين فى الاستراحة ، يمر الدكتور خالد عليهم.
و يدخل العناية المركزة علشان يشوف المرضى .
تبص نورا. لامها وتقول هو ده الدكتور خالد يا ماما 😊انا لازم اعتزر ليه واشكره على ذوقه بصراحة،
بعد.نص ساعة يخرج خالد من العناية ، تروح نورا. ليه بسرعة :
نورا : دكتور. خالد .. دكتور .....😊
خالد: نعم يا فندم أتفضلى 😊.
نورا بخجل وخطوات بطيئة من الاحراج و وجه احمر من الكسوف 😌😊
: الحقيقة انا محرجة منك جدا. ومش عارفة ابتدى الكلام منين 😊😔. انا اسفة بجد على الكلام ال خرج منى وانا بكلمك . مكنتش اعرف ان حضرتك ال كنت بكلمك فى الفون ، هو مش مبرر طبعا بس اعذرنى حالة والدى اثرت على اعصابي جدا😔😊.
خالد بنظرة عتاب خفيفة مع إبتسامة صغيرة🙂 تحمل الكثير من المعانى : حضرتك معذورة طبعا ، بس زى ما انتى عندك ظروف الناس كمان عندها ظروف و ممكن كمان ظروفها اسوأ من ظروفك 🙂 ف ياريت بلاش نحكم على الناس .
فى اللحظة دى كان اسماعيل اخو نورا وقف جنبهم وسمع كلام خالد😲.
اسماعيل : مفيش داعى للكلام دة يا دكتور 😒 حضرتك شوف اتعابك ايه وانا هكتبلك شيك بيه،
خالد يبص ليه بحده ويقول : على فكرة انا مبتكلمش على فلوس او ماديات انا بأدى واجبي . ومش منتظر من حضرتك فلوس ، الحمد الله مستورة ،
بعدها مشي خالد و سابهم وكان باين عليه الزعل اووى 😔.
نورا : ايه ده يا اسماعيل 😒 ينفع كدة الاسلوب ده مع الراجل 🤔.
اسماعيل : اسلوب ايه ...! انتى مش شايفه كان بيكلمك ازاى و بيتعزز اووى ، الناس دى طماعة وعاوزة فلوس اكتر صدقينى .
نورا: فلوووووس ايه بس 😒 الراجل قال تقدير معنوى. و إلتماس الاعذار للناس لانه كان رايح لوالدته زيارة. .وهو معاه حق والله.
و بدل ما نشكره نكلمه كدة 🤔🤨.
تسمع صوتهم ام اسماعيل تروح تتكلم معاهم
امهم : فى ايه مالكم يا ولاد صوتكم عالى ليه!
تحكيلها نورا على اسماعيل و خالد 🤨.
امهم : لا. لا غلطان يا اسماعيل قالتلك الراجل مش بيبص للفلوس و الماديات مكنش فيه داعى تقوله كدة 🤔.
اسماعيل: مفيش حد مش بيبص للفلوس حتى لو قال كدة ، انتوا بس عايشين فى الوهم 🤨تمر الايام وكانت نورا كل يوم مع والدها فى المستشفى الى خرج من العناية لغرفة الرعاية
وكان الدكتور خالد بيمر عليه كل يوم .
كانت نورا فى الوقت ده بتتكلم مع خالد كتير عن طبيعة صحة ابوها و اُمور عامة وحدث بينهم إعجاب متبادل و ود وكانت ام نورا تلاحظ نظرات الاعجاب فى عيون نورا
لما يمر الدكتور خالد على الحاج عبد الحكيم يتابع حالته . وفى يوم مر خالد على ابو نورا
خالد: عامل ايه دلوقت يا حاج عبدالحكيم ؟
عبدالحكيم: الحمد الله يا دكتور احسن بكتير والله ربنا يباركلك،
نورا : على فكرة يا بابا الدكتور خالد قطع زيارته لوالدته. ورجع من نص الطريق علشان يعملك العملية 😊 .
عبدالحكيم : الله يكرمك يا دكتور ويكرم اصلك حضرتك منين ؟
خالد انا من القاهرة يا حاج ☺️.
عبد الحكيم : اهلا منور بلدنا والله .
انا هخرج امته يا دكتور ؟!
خالد : مستعجل ليه يا حاج ؟ شكلك زهقت مننا ولا ايهو😀😊.
عبدالحكيم : لا والله بس وحشنى بيتى. و ارضي و مصالحى 🙂.
الدكتور خالد : خلاص يا حاج كلها يومين وتخرج ان شاء الله .
وبالفعل بعد يومين يخرج الحاج عبدالحكيم من المستشفى . وكانت نورا مشاعرها مختلطة بين فرح. وحزن .
فرح لان ابوها تم الشفاء له. وبقى كويس .
وحزن لانها مش هتعرف تشوف خالد تانى زى الاول. 😌.
لكن نورا طلبت من امها انها تكلم خالد يجي البيت عندهم علشان يراعى ابوها بدل ما يروحوا المستشفى. وفرصة انها تشوفه .
كانت ام نورا عارفه وحاسة إن بنتها معجبة بخالد بس كانت ساكتة و منتظرة انها تفتح معاها الموضوع .
وبالفعل طلبت نورا من خالد انه يتفضل و يجى البيت لمتابعة ابوها. كل يومين تلاتة.
وافق خالد علشان يلاقى فرصة يشوف نورا
وفى يوم المتابعة. اتصلت نورا على خالد
نورا : السلام عليكم يا دكتور خالد 😊😍
خالد :❤️ وعليكم السلام. اهلا دكتورة نورا اخبارك ايه 😍.
نورا : الحمد الله بخير والله ،بس النهاردة معاد متابعة بابا ، وانا قلت افكرك يا دكتور.
خالد: لا طبعا فاكر ، دى حاجة. تتنسى. دا انا مستنى اليوم دة بفارغ الصبر 😍.
نورا : 😍☺️😊 بجد طب ليه 🤔🤗؟
خالد: يسكت لحظات. ويشعر بالخجل . ابداً. اصل الحاج عبد الحكيم غالى عليا اووى و بحبه جدا 😍🤩.
نورا يحمر وشها لانها حست إن خالد بيغازلها هى و بيتكلم عليها هى 😊.
نورا : و هو كمان بي ..... بيعزك اووى😊
و على طول بيتكلم عليك 😍.
خالد: خلاص يا نورا. بكرة إن شاء الله. بعد العصر حد يجي ياخدنى للبيت 😊.
نورا : انا هاجى اخد حضرتك بالعربية طبعا.
خالد: اوكى. بس بلاش حضرتك. ودكتور. والكلام الرسمى دة ممكن 😊.
نورا : حاضر يا دكت.... ...
خالد : اييييية قولنا ايه 🤔😂.
تضحك نورا اووى. 😂😂 حاضر يا خالد🙈.
بعد ما قفلت السكة نورا مع خالد كانت سعيدة اووى. ومبسوطة .وامها بتبص عليها ومستغربة اووى .
نورا تلاحظ. نظرات امها ليها 🙄
نورا :. احم...احم ماما يا حببتى. ممكن اطلب طلب صغنن قد كدة .
امها : ايييه. عاوزة ايه هاتى من الاخر 😉🤔
نورا : الدكتور خالد جاى عندنا بكرة علشان يشوف بابا . الله يباركله مش عاوز يتعب بابا ويروح المستشفى 😍.
امها : اه. كتر خيره باين ابوكى الدكتور حبه اووى. واتعلق بيه 🤔😂.
نورا تبص لامها. و وشها يحمر من الخجل ☺️ قصدك ايه يا مامتى 😌😌.
امها مقصديش : عاوزة ايه هاتى من الاخر .
نورا : ممكن يعنى......يعنى نغديه ده. اول يوم يدخل عندنا برضوا ☺️😊.
امها : اممم. ماشي. طبعا دة واجب ،
عيب يخرج كدة .
ماشي يا ستى حاجة تانية ؟!
نورا : بجد يا ماما 😍😍. طيب بابا. واسماعيل هتعملى معاهم ايه🙄. انتى عارفة انهم ممكن يرررفضوا😒.
امها : سيبى بابا واسماعيل عليا. انا متخافيش
يعدى اليوم. وقبل العصر اخدت نورا عربيتها وراحت لخالد المستشفى قبل الميعاد .
سلمت عليه وهى بتحاول تخفى سعادتها من على وشها لكن عنيها فضحتها 😍.
وكمان خالد كان ظاهر عليه السعادة جدا .
ركب معاها العربية وراحوا على البيت .
و نورا فرحانة جداً إن خالد هيدخل بيتهم. و هيتغدى معاهم 🤗😍.
يا ترى هيحصل ايه فى البيت !!
تابع