5:ANAK

7.1K 140 1
                                    

Uwekk . Uwekkk

Masuk kali ini sudah tiga kali Ayda memuntahkan isi perutnya .Dahlah tak makan apa apa .Muntah muntah pulak .Apalah nak jadi .Mungkin sel sel kanser ni semakin merebakk Allahu .

"Bal,boleh tolong aku tak ?"tanya Ayda setelah pangilannya diangkat oleh Balqis .

"kau kenapa Ayda ? Masih tak sihat ke ? Kejap lagi aku sampai tau "jawab Balqis lalu bergegas ke rumah Ayda .

Rmh besar tapi dia ddk sensorang. Apalah nasib kawannya yg sorang tu .

"Kau okay tak ni ? Pucat je muka ?"tanya Balqis setelah dia masuk ke dalam rumah .Dia ada kunci pendua sejak hari Ayda sering jatuh sakit .Katanya takut apa apa jadi .

"Masuk kali ni dah tiga kali aku muntah .Aku tak larat dah ni "ujar Ayda lemah.

"jom kita pergi klinik nak ?"ajak Balqis .

Ayda hanya mengangguk lemah .

***
"Tahniahh Puan ! Puan mengandung 2 minggu . Boleh saya tahu siapa suami Puan .Sebab saya ada benda nk bincang dgn kamu berdua .

"Ya Allah ! Alhamdulillah ! Balqiss aku mengandungg!"ujar Ayda teruja sambil memeluk Balqis .Balqis turut tumpang bahagia .

"Aaa,kami dah berpisah . Bincanglah dgn saya sorang je .Bal,"jawab Ayda .Maafkan saya doktor terpaksa menipu.
Balqis yang faham terus menunggu di luar .

"okay maafkan saya .saya tak tau  ."ujar Doktor itu.

"Macamni Puan, saya rasa puan taukan puan ada kanser hati .Puan kena gugurkan kandungan ni . Sebab bila bayi nii lahir nanti .Pihak hospital kena pilih sama ada untuk selamatkan puan ataupun bayi dalam kandungan ni .Jadi untuk mengelakkan gangguan jiwa sebab 9 bulan puan bawak dia last last kami perlu selamatkan puan .jadi kami sarankan puan gugurkan kandungan ni .Kandungan ni berisiko untuk membunuh puan .Phan setuju ?"terang Doktor itu .

"No ! Saya takkan gugurkan dia .3 tahun doktorr .3 tahun saya tunggu kehdiran dia .Insha Allah kalau bukan ajal saya .Saya akan dapat hidup dengan dia .Walaupun hanya bersama di dalam perut ."ujar Ayda .

"Tapi puan .."belum habis doktor itu berkata Ayda memotongnya .

"Tolong hormat pendirian saya doktor .Saya nak hidup bersama anak ini walaupun hanya dalam perut "pohon Ayda .

"Baiklah ,kalau itu yang puan nak .Saya akn bagi ubat yg sesuai utk ibu mengandung .Pastikan puan makan ubat on time ye "nasihat doktor itu .

"terima kasih doktor "

"samasama"

****
"Bal,dah sebulan aku simpan rahsia ni dari kau .Aku nak kau jangan panik atau jangn risaukan aku kalau aku bagitau kau benda ni "kata Ayda ketika Balqis menemaninya di rumah kerana keadaanya terlalu lemah .Untunglah dia ada suami yamg memahami seperti Daniel .

"Kenapa Ayda .Bagitau jelah "ujar Balqis .

"Aku sakit Bal .Sakit yang boleb membawa maut "ujar Ayda .

"Kau bergurau kann .Alaaa jangan lah gurau kasar macamni "kata Balqis .Dia tidam senang mendengar ayat yang ditutr oleh Ayda sebentar tadi .

"Tak Bal. Aku serius .Aku menghidap kanser hati stage 4. Hidup aku dah tak lama Bal .Kalau diizinkan Allah .Jika aku tiada setelah aku melahirkan anak dalam kandungan aku ni .Aku nak kau jaga dia macam anak kau sendiri boleh .Aku nak kau kenalkan dia dengan ayah kandung dia .Walaupun ayah dia tak nak .Kau kenalkan je ."ujar Ayda .

Balqis yang mendengar berita itu sudah menangis teresakk esakk .

"Shuutt,dahlah Bal,jangan nangis .kau kena kuat .demi aku ? Boleh .Aku tak kuat tengok kau nangis macamni "ujar Ayda .

"Kenapa baru sekarang kau nak bagitau kat aku ?"tanya Balqis dalam sedu sedannya .

"Sebab aku taknak kau risau .Tapi,aku bagitau kau sekarang ni .Sebab aku nak wasiatkan anak aku utk kau .Tapi ,kiranya anak ini mengikut aku pergi .Aku mintak kau wakafkan harta yang aku ada sekarang kepada anak yatim .Dan rumah ni .Aku nak bagi dengan kau ."ujar Ayda .

"no,kau takkan pergi .kau sahabat aku Ayda "ujar Balqis .

Ayda hanya terdiam .

PESANAN TERAKHIR (SHORT STORY )✔️ [C]Where stories live. Discover now