***
"Boleh saya jumpa dengan keluarga pesakit yang bernama Wan Ayda binti Wan Jebat ?"tanya doktor yang baru keluar dari ICU ."Saya" pantas sahaja Redza menyahut lalu mendekati doktor itu.
"Sila ikut saya"ajak Doktor itu iaitu Doktor Fadz .
***
"Kenapa dok ?"tanya Redza setelah mereka duduk di dalam bilik doktor itu ."Macamni,sel kanser Puan Ayda telah merebak ke seluruh badannya .Dia ada peluang yang sangat tipis untuk terus hidup .Saya mntak encik sentiasa beri kata kata semangat untuk dia buka mata buat kali terakhir .Mungkin dia akan memberikan pesanan pesanan terakhir bagi encik dan anak encik .Saya harap encik sentiasa sabar dan tabah dalam menghadpi ujian ini "terang doktor Fadz .
"Doktorrr,tolong selamatkan isteri saya doktorr. Tolonglah doktorr .Dialah hidup sayaaa .Saya banyak dosa dengan dia doktorrr .Saya nk tebuss masa yang saya dah bazirkannnn bersamaa dia doktorrr !"jerit Redza .
"Maafkan saya encik Redza .Kami dah tak boleh selamatkan dia .Sel kanser dia telah merebak ke seluruh badan .Terlalu berisiko kami untuk membedahnya "terang Doktor Fadz .
"Saya sayang diaaa "ucap Redza senduu
"Kalau encik Redza sayangkan dia .Saya sarankan encik bagi dia buka mata untuk kali terakhir atau dia akn pergi buat selama lamanya "ujar Doktor Fadz .
Redza mengangguk lalu berlalu keluar terus ke wad yang di didiami Ayda .
***
"Sayanggg,dah dua hari sayang tak sedar .Raff rindukan sayang tau tak ?Fia asyik merengek nak sayang je .Sayang bangun lah .Abang tak boleh tau hidup tanpa sayang .Saya tetap kuat ek ? Sayang sayangkan Raff kan ? So bangunlaa .Abang perlukan sayang,Raff pun perlukan sayang .Sayang kena kuat. Lawan benda ni semua .Dan kalau lah ditakdirkan inilah kali terakhir sayang buka mata untuk kami semua yang menunggu sayang ni .Abanggg"kata kata Redza terhenti kerana menahan esakkan nya ."Abang redha sayang .Mungkin Allah pinjamkan sayang sekejap je untuk abang .Dan silap abang juga tak memanfaatkan masa yang Allah berik utk abang .Bangun he sayang even for the last time "luah Redza lagi.
"Redza..."panggil Balqis .Meminta kebenaran untuk mengambil tempat untuk bercakap dengan Ayda .
Redza yang seakan faham lalu mengangguk dan berlalu keluar. Balqis segera menghampiri katil Ayda .
Sungguh pilu hatinya mengenangkan nasib anak yatim ini. Sungguh dia merindukan coleteh dan gelak tawa gadis ini .Bibir pucat Ayda ditatap lama .
"Aydaa.."suara Balqis terketar ketar menahan esakkannya .Dia perlu kuatt. Untuk Ayda ."Aydaaa .Wan Ayda binti Wan Jebat .Kita kenal masa umur kita 13 tahun .Kita kawan sampai skarang .Kita melanjutkan pelajaran samasama .Kaulah kawan aku yang tak akn pernah aku lupakan .Kau sentiasa bersama suka dan duka .berkongsi perasaan sedih bersama. gembira bersama .Ayda,kau memiliki hati yang lembut dan penyayang .Mana mungkin aku akan lupakan kau .Mana mungkin aku akan lepaskan kau .Even hati kau ni lembut tapi,kau keras kepala .Kalau kau ikut cakap aku untuk buang kanser ni dulu dan dapatkan penderma hati mungkin kau takkan tinggaalkan kami .Ayda wake up plis .Aku tau kau kuat .Suami kau,anak kau, si kecil Raffael tu,menantu kau and aku .Kami semua perlukan kau "luah Balqis .
"Aku tahu mungkin inilah saat saat terakhir kita bersama di muka bumi ni .Aku harap even for the last time bukalah mata kau .Agar kami bisa melihat senyuman yang terakhir terukir di bibir munggil kau ni .Bangun la Ayda "luah Balqis lagi .
Setelah itu,dia keluar memberi ruang untuk Redza meluangkan masa bersama isterinya .
***
Malam itu,Redza masuk ke wad Ayda dengan membawa Raffael bersamanya."Assalamualaikum sayang,abamg datang ni .Abang bawak anak kita .Raff.Raffael .Dia rindukan mama dia .Kan Raffael.kan "ujar Redza .
Raffael si anak kecil itu seakan faham yang diperkatakan oleh papanya lalu merengek kecil .
"Haa,tu .dia nak mama dia bangun .Main dengan dia waaa.. walaupun sekejap kan Raff kan "ujar Redza menahan sebak .
Tiba tiba tangan Ayda bergerak seakan memberi respon .Redza segera memanggil doktor .
***
"Alhamdulillah,Puan Ayda dah sedar .Namun,seperti yang saya katakam dahulu .Peluangnya untuk hidup masih tipis ."ujar Dotor Fadz .
"Baik doktor,saya akan manfaatkan masa kami sebaik baiknya ."ujar Redza lalu membawa Raff masuk ke wad Ayda .
"Assalamualaikum mama"ujar Redza apabila memasuki wad Ayda .
"Waalaikumussalam anak mama "jawab Ayda .sebak .
"Sayang okay ?"tanya Redza prihatin .Ayda sekadar mengangguk .
"Assalamualaikum"ucap Balqis yang baru tiba .
"Waalaikumussalam "jawab Ayda dan Redza serentak ."Daniel dan Redza yang seakan faham lalu keluar memberikan ruang privacy utl dua sahabat bertukar cerita .
"Kau okay ke Ayda ?"tanya Balqis .
"Aku okaylaa,Mana ada pape "ucap Ayda aambil menahan sebak di dada .
"Aydaa,jangan tinggalkan aku pliss. Aku ada kau je sbagai kawan baik aku "ucap Balqis teresak esak .
"Bal,jangan lah macamni .Insha Allah aku takkn tinggalkan kau .Walaupun ajal aku sampai harini mungkin hari esok aku tetap ada dalam hati kau .Sokong kau dari belakang. "pujuk Ayda .
"Aydaa,aku tak kuat nak tempuh hari tanpa kau ."ujar Balqis lalu menangus semahu mahunya .
"Nangislah Bal,kalau kau rasa itu yang menenangkan hati kau .Aku nak pesan ni ...
YOU ARE READING
PESANAN TERAKHIR (SHORT STORY )✔️ [C]
RandomMasuk tahun 2019 ni sudah 3 tahun perkahwinan Ayda dan Redza . Tapi,belum juga dikurniakan zuirat .Sejak kebelakangan ini ,sikap Redza banyak berubah .tidak seperti tahun tahun sebelumnya .Ayda banyak menghabiskan masa sendirian menghitung hari har...