världen som dataspel

9 0 0
                                    


Vår värld är som ett dataspel. I vår värld är inget verklig. Har du undrat någon gång vad verkligheten är? Den är inte som du tror.

Föreställ dig att vi bor i en dator. Gudar tittar på skärmen och kan kontrollera oss. En gudar pojke ville vara cool i skolan och datorer var den stora grejen. Han började programmera ett program som skulle ge honom sin popularitet. Det tog lång tid innan han kom upp med ett ide, men han tänkte att det var en bra ide att kalla programmen jorden. Jorden skulle naturlig viss bli platt på skärmen men alla på den skulle tro att den var rund.

Det skulle se bra ut så marken skulle bli grönt, brunt och himlen skulle bli vitt blandat med blå. Det tyckte han såg bäst ut. Men han var fortfarande inte riktig nöjd så han la till en genomskinlig, flytande vätska. Men vätskan reflekterade det blåa från himlen så att det såg ljus blå ut istället. Sen började han programmera dekoration av alla färger. Och det skulle heta växter. De blev fantastiska. De var så vackra. Det skulle hans klasskompisar gilla. Nu var det dags att lägga lite liv till den här lilla programmen.

Han började med varelser som skulle kunna njuta av det flyttande vätskan som han nu kallade vatten eftersom allt ju behöver ett namn. De varelser som skulle simma i vattnet kallade han fisk. Men han tyckte att de var ganska tråkiga. Alla varelser måste ha någonting att leva för, så han programmerade dem så att de krävde mat och fortplantning. Eftersom det ju inte finns något bättre än kärlek. Nu hade han fisk i vattnet men på landet och i luften fanns det ingenting än. Så han började skapa fåglar och landdjur. Men det blev så många sopor och smuts att han skapade insekter som kunde städa upp stället.

Sen började hans största och svåraste program, människor. De skulle bli onda, döda allt som kom i vägen och förstöra det hela . Eftersom ett spel behöver ha ondska också. Medan människorna skulle förstöra allt skulle de tro att de gjorde det som var rätt. Men de skulle inte ha någon sympati mot andra varelser och de skulle bara leva för en sak. En sak som även de oskyldiga inte kunde motstå. Men det skulle vara nått enkelt. Han gav det namnet, pengar.

Den här pojken var inte en god gud. Han var ganska elak och gillade smärta och förstörelse. Och om man kan vara ärligt var han helt enkelt en psykopat. Och inget bra händer när en sån gud får makten och han hade dessutom blivit beroende. Allt detta gjorde han på sin pappas dator. Hans pappa var nämligen dator guden. Kan du gissa vad som hände sen? Datorn som han använde var inte en vanlig dator. Den här datorn kunde skapa verkligheten. Så allt han hade programmerat fanns nu på riktigt.

Men Inte precis som han ville. I ett program kan man skapa och böja allt åt sin vilja men i verkligheten lyckas man aldrig med det helt och hålet. Det fanns saker som inte funkade tex människorna gör duma saker, även när de trodde att de gjorde det rätta. Men de vet vad kärlek är och är inte så hemska. Men ändå var det ett stort ironi i pojkarnas nya värld. Nästan alla djur måste vara mördare för att överleva och människorna vet nästan aldrig skillnaden mellan vad man vill och behöver. De vet tex bara hur bra de har det när det är borta. Och de kapar träd för att de vill ha pengar, även om det är det enda som ger dem syre.

När Gudarna upptäckte vad han gjorde skickades han till det stora fängelset. Men pojken ville hämnas eftersom han hade skapat ett sånt vackert värld, som han inte fick tillgång till. Han hade jobbad 4 miljard år på det och han hade inte ens blivit populär! Han tyckte inte om hans jord längre det var för god. Han skulle behandla jorden som gudarna hade behandlad honom. han skapade regn, vind, snö, tsunamis, natt och även döden. Då fick man nått vackert bara för att få tagit ifrån en igen.

När pojken var i fängelset lämnade gudarna jorden ifred. Nu skulle det bli människors ansvar att försvara det och klara sig på egen hand. Pojken har varit i fängelse sedan dess och fortfarande idag är han där. Fängslad men levande. Han fick fängelse straff i 5 million år. Och när han kommer fri kommer kommer jorden att falla.

Jag vet inte hur vår samhället skulle vara om det här var vår religion. Jag tror att alla tror på vad de vill tro på. Man kan inte ändra deras sanning och det kommer aldrig att ändra. Om man tror på gud eller ej. Vi är envisa vi människor. Vi behöver någonting som säger att Det finns liv efter döden och vi vill vara viktiga. Vi vill tro att vi är de smartaste varelser som är på jorden och kanske även i universum. Att gud valde oss. Och om det inte är så, om livet verkligen är slut när man dör, varför är vi då här?  Vad är meningen med allt? Jag tror att vi behöver någonting att skylla på. Så, med det sagt tror jag inte att samhället skulle vara så annorlunda. Att vi på ett viss alltid skulle vara likadana. Vi skulle ha samma problem som vi har nu. Från religion, pengar till hudfärg. Och även om man hade sanningen. Att man har svar på alla livsfrågor. Tror du att det skulle bli många som lyssna? Att alla bara lämnar sin religion och lyssnar på det du säger? 

Jorden som ett dataspelWhere stories live. Discover now