Pecat

23 5 16
                                    

"Cantik muka cantik hati. But kalau cantik muka tapi busuk hati? Sila perlahan-lahan mati. Heh!"

Aku smirk di akhir kata.

Nada yang dingin aku lepaskan face to face pada Boss Hanat. Full name Hanatimah.

"Kau di pecat!"

Hanat menghancurkan suasana ceria kepada suasana tengang dengan suara tingginya di depan orang ramai.

Semua pelanggan melihat show kitorang, ade yang sambil makan ade, yang buat video. Ah, pemes aku nanti, eceh.

"Tak payah pecat aku. Aku pun nak berhenti cuz' tak tahan dengan perangai hanat kau. Ah! Sesui dengan nama kau, HANAT."

Dengan muka tenang aku letak surat berhenti di atas meja kaunter. Then aku blah.
.

.

.

.

.

.
Jam 740 mlm aku pulang ke rumah.

"Kiki~ Dah balik?-"

Tersenyum uncle Yoongi bila aku balik ke rumah aku.

"Tak lah. Baru nak pegi kerja. Bye."

Aku patah balik ke arah pintu keluar

"Alololooo. Uncle sapa kau je. Tu pun nak balas macam tu."

Kata uncle yoongi sambil belari anak ke arah aku.

"Ni asal uncle kat rumah Kiki? Takde rumah dah? Pastu masak sesuka hati kat dapur rumah Kiki pulak tu."

"Alaa tibe kedekut ni asal? mood down? Btw Suka hati la uncle nak masuk ke keluar. Rumah ni pun uncle yang bagi, tak ingat?"

Katanya sambil pimpin aku ke ruang meja makan.

"How you today?"

Soal uncle Yoongi.

"The End Game."

"Ha?"

"Berhenti dan kena pecat."

PAK!

Yoongi memukul bahu ku.

"Appo! Ape pukul-pukul ni? Tak bayar zakat ke. Halamak"

"Sape suroh!?"

"Hanat."

"Mwo?!"

Yoongi membutang sambil meninggikan suara. Dia ingat aku HANAT kat dia. Damn..

"Hanatimah la. Boss kiki tu. Perasan."

Aku merollkan bebola mata.

"Haish, kan uncle dah cakap. Ikut uncle kerja je. Ok?"

Aku mengabaikan ayat uncle Yoongi.
Ape yang aku buat, tadah tangan baca doa. Then makan.

"SeniBina bukan impian kiki, uncle pun tahu kan."

Aku berhenti makan dan bersuara dengan pandangan aku tunduk ke arah makanan aku.

"Kiki.. Uncle faham-"

"Apa yang uncle faham? Uncle cuma tahu punjuk kiki untuk join kerja uncle je. Plus tak supot kiki untuk teruskan pengajian and impian kiki sebagai Fashion Design."

"Kiki. Kiki pun tahu kan, kiki dah tak boleh menjahit selepas sedar dari koma yg hampir 1 tahun tu. Plus kiki dah pun terlepas pengajian tu."

"Tu semua alasan, uncle. Kita boleh je mohon then sambung untuk belajar. Uncle reti ikut alasan Papa je."

You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: Jun 14, 2019 ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

Dream + KTHWhere stories live. Discover now