Novogovor

409 35 119
                                    


E moj Orwelle, kad si pisao svoju 1984. mislio si da pišeš fantastiku, kad ono ispalo da si novovjeki Nostradamus. Veliki brat nam je stigao kroz kamere i mobitele, a novogovor kroz sve moguće medije. Dok ekipa masovno koristi sve više stranih (uglavnom engleskih) riječi i kratica jer je tako nametnula tehnologija, neki drugi su upregnuli moždane vijuge da sve te strane riječi prognaju iz jezika i zamijene ih novima. Našima. Kakav crni kompjutor ili ne daj bože komp, to je računalo. Nema veze što meni moj kompjutor ne služi samo za računanje, naprotiv, najmanji dio posla mu je računanje.

Danas sam se malo, to jest malo više uzrujala kad sam dobila forwardušu (ajme, kako je strana ta riječ, sram me bilo) o novim riječima koje se guraju, ni manje ni više, nego studentima kroatistike. Pa sam si dala truda i nakupila još tih famoznih novih riječi. Možda su neke od njih sprdnja, ali mislim da nisu. Ljudi su smrtno ozbiljno odlučili prognati internacionalizme iz jezika.


*BEZOKLIJEVNO = promptno

BILJEŠKINJA = žena koja se bavi javnobilježničkim poslom

*BOCAR = siromah koji skuplja boce da bi imao šta jesti

*BOJOMET = paintball

BRZOGRIZ = fast food

DODIRNIK = touch screen

DVOKRIŠKA = sendvič

*ISKOČNIK = pop up window, one dosade koje iskaču na webu iako ih niste tražili

ISPRAZNICA = floskula

*IZOSTAVNIK = apostrof (ovo: ')

KLIZNICA = slajd

ODMRLJIVAČ = sredstvo za uklanjanje mrlja

*ODOBRENICA = licenca

OSJEĆAJNIK = emoticon, emoji

OSOBNICA = osobna iskaznica

OZNAK = brand

PONOVAK = repriza

PROŠIRNICA = stent

RASPRODAJNICA = outlet

*RAZVOJNIK = developer, onaj koji nešto razvija

SEBIĆ = selfie

SLIKOKAZ = prezentacija sadržaja za nastavu

SLIKONIZ = prikaz sadržaja kroz prezentaciju

*SPOJNIK = modem

SUOSNIK = koaksijalni kabel

UDNA TULJICA = kondom

USPORNIK = ležeći policajac

VITIČNIK = @

ZAPOZORJE = backstage

ZASLONIK = tablet

ZATIPAK = tipfeler

ZBITICA = CD ili compact disc

ZRAKOMLAT = helikopter

I sad pročitajte pričicu:

Gledala ga je skrivajući se iza zastora dok je stavljao kapu i ulazio u zrakomlat. Još se sjećala prošle noći u kojoj su nakon brzogriza strastveno vodili ljubav, a kad su opet došli do daha i kad ga je pitala što će biti s njima počeo joj je govoriti ispraznice. Bila je očajna, no odlučila je da se neće tako lako predati. Imala je na zbitici cijeli slikokaz s puno kliznica koje ga začas mogu uništiti. Još je odlučnija bila da mu se osveti kad se sjetila da prošle noći nije koristio udnu tuljicu.

Toliko ću te uzrujati da ćeš dobiti srčani udar i morati po proširnicu, dragi moj, obećala si je i nasmiješena ušla u dizalo. Morala je samo na brzinu svratiti u rasprodajnik prije nego se vrati kući na ponovak svoje omiljene sapunice. Kad je sjela u vozilo, poslala mu je jedan sebić svog nasmiješenog lica i osjećajnik, neka se zamisli.

***

Znam da ovo poglavlje malo odstupa od osnovne ideje Činjenica, ali ne mogu si pomoći. Uzrujali me jutros, neću vam ni pričati kakve su mi se sve zlomisli motale po glavi. 

Ajmo dopunjavati listu...

Ahh! Te činjenice! 🔛Opowieści tętniące życiem. Odkryj je teraz