بعد ما اتبرع خالد لنورا بدمه و تعب جدا ، ولما فاقت نورا طلبت من الدكتور احمد والممرضات إن محدش يقول لخالد عن تعبها
وهى متعرفش إن خالد اتبرع بدمه علشان ينقذها ، بعد.ساعات فاق خالد و بقا كويس ،
واول شيء عمله راح اطمن على نورا .
دخل اوضتها لاقاها نايمة وامها وابوها قاعدين جنبها ،
خالد يبص لامها و يقول هى فاقت واتكلمت ولا لا؟😔
امها : فاقت الحمد الله و بقت كويسة واتكلمت معانا 😊.
خالد قرب ليها وكشف عليها وقاس الضغط والنبض ، فى اللحظة دى صحيت نورا على صوت خالد ، لكن مفتحتش عنيها لانها مقدرتش تبص فى عنيه ، وهى فى الحالة دى
ومحدش عرف انها صاحية 😔.
بعد ما خلص كشف خال. ، و اطمن على نورا قال ليهم خليها تاكل حاجة خفيفة ،
وخرج ... لكن نادى عليه ابوها .
عبدالحكيم : يا دكتور خالد...... لو سمحت لحظة 😔.
يقف خالد ويبص لعبدالحكيم : اتفضل يا حاج
عبدالحكيم: اولاً. انا عاجز عن شكرك إنك كنت سبب فى إنقاذ حياة بنتى 😌 انت تبرعك بدمك خلانى مكسوف منك اووى .
انت خاطرت بحياتك علشان بنتى يا دكتور 😔 ولو انت بتقبل مكافاة كنت اديتك كل ما املك علشان بنتى 😔 لكن عارف انك إنسان نبيل ، ومش عارف اعمل ايه معاك حقيقى😔
كانت نورا سامعة كل شيء 😳🙄.
خالد: يا حاج الى عملته ده. اى حد يعمله وانا كنت هعمله مع اى حد غير نورا . لانها حالة إنسانية مش لازم يكون فيه معرفة او مشاعر.
عبدالحكيم: ربنا يجازيك خير ..... لكن بنتى مش عاوزة تاكل وعاملة إضراب عن الاكل ودة سبب تعبها ممكن تكلمها علشان تاكل 😔 هى هتسمع كلامك انت ...ارجوك 😔.
خالد: حاضر يا حاج انا ميرضنيش الى بتعمله فى نفسها دة .كدة حرام تقتل نفسها .
انا هعدى عليها بالليل تكون اتحسنت شوية وتكون خلصت المحلول .
يمشي خالد و يرجع عبد الحكيم يقعد جنب ام نورا و يحكيلها على الى دار بينهم.
ام نورا : اه انا سمعت كل حاجة يا حاج.
بس فى حاجة عاوزة اقولها ........
انت المفروض بعد الى عمله خالد ده معانا و اتبرع لبنتك وعرضةحياته للخطر .. المفروض بصراحة توافق على جوازه. منها 😔.
عبد الحكيم : يا ولية. خافى على بنتك ، انا عاوز ائمن مستقبلها ، الحب مش بينفع فى العيشة والمستقبل 🤫.
كانت نورا سامعة. كل الى بيحصل دة ، كانت بتسمع. وهى بتبكى ودموعها نازلة منها ، وقررت إنها تواصل الاضراب دة حتى لو خالد. طلب منها تاكل ، و ذاد تمسكها بخالد بعد ما عرفت إنه عرض حياته للخطر علشان خاطرها 😭.
بعدها بشوية صحتها امها الى كانت فاكرها انها نايمة علشان تاخد الحقنة من الممرضة .
اخدت الحقنة وقعدت حاول ابوها. وامها ياكلوها. لكن رفضت 😭😔.
امها قعدت تبكى وتقول يا بنتى هتموتى حرام كدة . لكن مكنتش بترد عليهم .
بعدها خرج عبدالحكيم ينادى خالد ويقوله يروح يحاول يأكل نورا 😔.
بالفعل بعد لحظات يدخل عليهم خالد .
خالد : الف سلامة يا دكتورة نورا 😔.
نورا🙄😭 مكنتش حابة تشوفنى وانا كدة 😭😭 و تبكى بحرقة ،
خالد : نورا ممكن تسمعينى ..... الى بتعمليه ده غلط 😔 و حرام شرعاً انك تقتلى نفسك.
نورا : انا كدة كدة ميتة لو اجوزت حد مش عاوزاه 😭. مش هتجوز غيرك مهما حصل .
وانا هفضل كدة لحد ما اموت 😭😔.
حاول خالد يقنعها. لكن رفضت الاكل ،
بعدها طلبت ممرضة من الدكتور خالد إنه يشوف حالة طارئة .
بعد خروج خالد من عند نورا بص ابوها ليها وقال: انتى بتدمرى نفسك بنفسك وانا هسيبك تعملى الى انتى عاوزاه. بس بكرة افتكرى كلامى دة ، و افتكرى انى حاولت اعمل لمصلحتك 😔 .
بس اتفضلى كلى. احسن ما تموتى 😠😔 .
نورا : يعنى موافق يا بابا اتجوز خالد 🙄.
عبدالحكيم: خلاص غورى فى داهيه انتى وهو
اعملى الى انتى عاوزاه😔 .
فرحت نورا اووى وفعلا اكلت و شربت ،
و كلمت خالد. وقالت ليه على موافقة ابوها على جوازه منها 😍😍.
مر يومين واتحسنت صحة نورا.
وخرجت من المستشفى ، لكن اعترض اسماعيل على موافقة ابوه. على جوازها من خالد و رفضه لأيمن .
اسماعيل : ازاى يا بابا توافق على جوازها من خالد دة . .... ازاى تلوى دراعنا 😠😠.
الحاج عبد الحكيم : أعمل ايه كانت هتموت يابنى ...... بنتى هتموت قدام عنيا 😔.
اسماعيل : كانت ماتت احسن من كدة 😠😠
عبد الحكيم : لا يا اسماعيل خليك حنين على اختك يابنى😔.
اسماعيل: دى مش اختى و لااعرفها ابداً😠
البنت الى تعصى اهلها وتلوى دراعهم متستحقش الشفقة والرحمة😠.
انت لازم تمنع الجوازة دى باى طريقة . خالد دة هياخد ارضنا وفلوسنا على الجاهز 😠.
عبد الحكيم : اممممم ...... انا. هقولها لو اتجوزتيه اعملى حسابك انك ملكيش ولا جنيه عندى ولا ليكى ورث عندى .... لما اشوف هتقول ايه وهتعمل ايه 😔😔.
اسماعيل : كدة صح. ولو صممت يبقى خلاص ملهاش ميراث عندنا ولا جنيه واحد😠.
الحاج عبد الحكيم : لا يا اسماعيل انا بهددها بس يمكن ترجع عن الى فى دماغها ، لكن حرام مش هقدر امنعها من حقها الشرعى 😔
اسماعيل : ازاى يا بابا يعنى دة تهديد بس😔
عبدالحكيم: ايوة يا بنى اقابل ربنا ازاى وانا مانع بنتى حقها وحق ربنا 😔🤫.
يسكت اسماعيل وهو مضايق جدا ، ومتغاظ من ابوه بس مش قادر يتكلم😔😠 .
بعدها قعد عبدالحكيم مع نورا وقال ليها : انا مش همنعك من الجواز من خالد بس اعملى حسابك إن ملكيش ميراث. و ورث عندى🤨
مش هتاخدى ولا مليم. منى 🤨 حتى العربية هاخدها منك ومش هجهزك . فكرى و حددى .
انتى هتخارى ايه 🤔؟
نورا تبص لابوها اوى 😳 😔 لا يا بابا هختار خالد 😔 مش عاوزة الفلوس ولا الارض 😔.
عبدالحكيم : 🤔😠 بردوا دماغك ناشفة ،
عموما اعملى الى يريحك انا حذرتك وخلاص.
بعدها اتكلمت نورا مع خالد وحكت ليه على كل شيء عن الميراث 😔.
خالد: مش عاوز فلوس او طمعان فى فلوسكم لو الحاج مفكر كدة 🤔،
لكن معقولة ابوكى يحرمك من الميراث وحقك الشرعى 😳.
نورا تسكت شويه وبعدين تقول : مظنش بابا يعمل كدة ، بابا بيخاف ربنا. اووى 😔.
خالد : طيب بيهدد ليه بقا؟
نورا : امممم. ممكن فاكرها وسيلة ضغط عليا
المهم جهز نفسك علشان تيجى تتقدم إن شاء الله 😍😍.
خالد : خلاص لو كدة يوم الجمعة الجاية اجى انا وماما نتقدم❤️😍.
نورا : كويس باقى 7ايام على يوم الجمعة نحلق نجهز حاجتنا. وانا متاكدة إن بابا طيب. و هيساعدنى ومش هينفذ تهديده ❤️☺️
تانى تحاول نورا انها ترضى ابوها بكلمتين علشان ميحسش انها هتتجوز. من غير رضاه
لكن ابوها كان زعلان منها. كان بيكلمها وهو بيقول انا كل الى عملته ده علشان خايف عليكى ، ولما اموت هتعرفى انى كنت خايف
عليكى و عاوزك احسن واحدة فى الدنيا 😔نورا : انا عارفة يا بابا ....... بس انا مش هكون سعيدة بحياتى ، انا هكون زى الميتة .
ارجوك يا بابا تقابل خالد كويس هو واهله😌
عبد الحكيم: اه طبعا هقابلهم كويس دول فى بيتى . ميصحش يكون غير كدة 😌.
بس فكرى فى كلامى بتاع الميراث قبل ما يجوا هنا و يدخلوا بيتنا 🤨.
نورا : لا يا بابا مش هتنازل عن خالد ومش عاوزة ميراث للمرة الاخيرة😔.
يسكت عبد الحكيم ويتأكد إن بنته مش هترجع فى كلامها ابدا .😔😔.
فقرر بينه وبين نفسه انه عمل الى عليه ، ونصحها . لكن طبعا مش هيحرمها من حقها الشرعى فى الميراث .😔.
مر يومين من الاسبوع المتفقين عليه على ميعاد الخطوبه. وفى اليوم التالت حصل شئ غير متوقع خالص 😱😳.
يا ترى ايه الى هيحصل ؟!
تابع