اصدقاء ولكن ..
الفصل الثاني والعشرون ..
ياسين : يارا تعالي عايزك ..
يارا : تمام هانروح فين ؟! ..
ياسين : تعالي هانخرج برا الفيلا ..
يارا : تمام .. ف اي بقي ؟!
ياسين :بصي ي يارا من غير لف أو دوران .. تتجوزيني ؟! ..
يارا بصدمه :نعععم ؟! ..
ياسين : انا عايز اتجوزك ي يارا ..
يارا ببكاء :مش عايزه اتجوز .. مش هقدر ي ياسين ..
ضمها ياسين إليه : اهدي بس .. ف اي ؟!!
ابتعد يارا عنه بحركه مفاجاه : انا اسفه ي ياسين طلبك مرفوض .. ياريت نكون صحاب بس ..
ياسين بصدمه : ممكن اعرف سبب الرفض ..
يارا : افضل لا .. بس سبب لشخصيتك .. انت او اي شخص مش هقدر اتجوز .. بس ممكن اسالك سؤال ؟! ..
ياسين : تعالي نتمشي واسالي ..
يارا :اشمعنا انا ؟! ..
ياسين : وضحي اكتر ..
يارا بشرود : ليه انا من بينهم اي اللي شدك ليا رغم أننا ع طول بنتخانق ومش بنطيق بعض .. ليه ماخترتش جمانه او اي بنت .. ليه انا ي ياسين .. ليه انا رغم أن مامتك مش بتحبني .. ولو اتجوزنا هانتخانق ع طول .. ليبيه ي ياسين رد عليا ؟!..
ياسين وهو يمسك يدها : بما اننا هانكون صحاب بس .. يعني اقدر امسك ايدك .. بصي ي يارا انتي كل حاجه فيكي شداني .. روحك وهبلك وجنانك وعفويتك وعصبيتك وعنادك كل حاجه ي يارا بلا استثناء .. تعرفي ان انا كنت خاطب قبل كدا وبسببها كرهت البنات كلها !؟ ..
يارا : بجد كنت خااطب ؟! ..
ياسين : اها كنت خاطب وكان ناقص ١٠ ايام واكتب الكتاب ..
يارا : طب اي السبب اللي سيبتها علشانه ..
ياسين : هاحكيلك كل حاجه من الاول خاااالص .. كانت معايا من وانا طالب ف الجامعه وكنت بحبهاا جداااا .. اول م خلصت الجامعه روحت وخطبتها وهيا وفقت وعملنا الخطوبه وزي ما بيقولوا كانت احسن ايام حيااتي .. كانت اي حاجه بتشوفها وتعجبها حتي من غير م تقول كانت بتكون عندها ع طوول .. كلمه بحبها دي كانت قليله ..
يارا :يااااه كل دا .. امال سيبتها ليه ؟! ولا هي اللي..
ياسين مقاطعا : لا انا اللي سيبتها واستني أكمل .. اختارنا الفيلا والديكور وكل حاجه .. وكل حاجه كان ناقص نتجوز وبس .. بس قبل كتب الكتاب ب ١٠ ايام لقيتها بتكلم شباب .. دي كانت صدمه ليا .. عارفه لما حد بتحبيه اويي فوق الخيال وبعدها يطعنك ف قلبك دا اللي حصل .. سيبتها وانا من وقتها بكره كل البنااااااات .. بس مش عارف ليه حبيتك .. بس حب مختلف عن حبي ل نانسي .. احساس اول مره ف حياتي أعيشه ..
يارا : علشان كدا كنت بتكرهني ف الاول ؟! ..
ياسين : بالظبط كدا 😂😂 ..
يارا : عارف انا اكتشفت احسن صديق ليا ..
ياسين : هو مين الصديق دا ؟! ..
يارا : انت .. تعالي نقعد ع الأرض انا تعبت من المشي ..
ياسين : انتي حلوه اوي ..
يارا بمرح : مش كفايه غزل بقي ..
ياسين بمرح : لا وصف ..
يارا : تاااني 😂 ..
..................................
انتهت الخطوبه ..وأصر منصور ع احمد ويارا وايمن ورودينا أن يبقوا معهم ويمشوا ف الصباح .. وبعد إلحاح شديد وافقوا ..
...................................
ف غرفه يارا ..
يارا : انا عايزه اقول حاجه .. علشان مش عايزه اخبي عليكوا حاجه ..
أحمد ورودينا وايمن ف صوت واحد :قولي ي يارا ..
يارا : ياسين أتقدم ليا وانا رفضت ..
رودينا بصدمه : نععععم ؟!..
أيمن : يعني اي الكلام دا ؟! ..
أحمد : ليه رفضتي ي يارا ؟! ..
يارا :ايوا رفضت ي رودينا .. رفضت علشان خايفه .. مش عايزه اللي حصل زمان يحصل معايا .. انا كرهت كلمه زواج اصلا .. مش عايزه اتجوز مش عايزه وأنهارت باكيه ..
رودينا: يارا انتٍ لا ترفضين الحب،رغم كل محاولاتك لاظهار ذلك لكن في الحقيقة انت لا ترفضينه بالمعني الحرفي للرفض،كل ما في الامر انك تحاولين تجنب مأساة سابقة انهالت علي قلبك بالطعنات المميتة تتجنبين تكرار مشاهد مأساوية عجزت الذاكرة علي نسيانها ربما تخشين الوقوع في فخ الخذلان مجددآ،هذا الفخ الذي جعلك تفقدي ثقتك في الجميع..الجميع بلا استثناء يا سيدتي،لك الحق كل الحق فيما تحاولين اظهاره لكن بداخلك تؤمنين بالحب،تؤمنين ان الحب وحده من يعطي للحياة رونقها ولذتها،تعرفين ان اجمل ما يمكن ان تشعر بة الجميلات هو الحب،وتعرفين ايضآ ان اجمل الرسائل تلك التي تكتب بخط اليد واجمل رحلات السفر تلك التي تكون في القطار وانتٍ نائمة علي كتف رجل يفهمك ويجعلك تشعرين بالامان والطمأنينة،ثم انك تحبين المشاركة وكم تتمني لو ان هناك شخص ما يشاركك اهتماماتك البسيطة ويصبح الوحيد الذي يتحمل نوبات جنونك ويشاركك لحظات تفاهتك ومزاجيتك،تريدين ذلك الذي يكون لك اب وصديق وعاشق في ان واحد،ورغم كل ذلك تقطعي كل الوصل للحب تخافين ان تتعلق سعادتك في وجود شخص ما ان تبني احلامك مجددآ برفقة رجل وفي النهاية يتركك بلا مرسي،وما ان يحاول احدهم الاقتراب منك حتي تدفعينه بقوة عنك،هذة المعاناة التي لا يفهمها احد غيرك ولن يشعر بها الا من هم مثلك،هذا الصراع الذي لا ينتهي بين قلبك وعقلك،بين نوبات احتياجك للحب وبين ذاكرتك التي لازلت تحمل كل مشهد مأسوي وكئيب افسد قلبك،ان مشكلتك لا تتعلق بالحب بل تتعلق بالامان انتٍ في حاجة للامان للطمأنينة لا اكثر،لكنك لا ترفضين الحب..
أيمن : يارا ماتخافيش ياسين بجد .. انا شوفت كدا ف نظراته عليكي النهارده .. انا راجل زيه وفاهم شعوره ..
أحمد : أيمن رودينا .. خلاص دا قرارها ومش يدخل .. هي تتحمل نتيجه اللي هاحصل ..
رودينا : بس لحد أمتي ي جدو لحد أمتي هاترفض كل اللي يتقدم ..
يارا ببكاء : لحد م اموت ي رودينا لحد م اموت ..
أحمد : فكري ي يارا تاني .. والقرار قرارك ..
يارا : انا رفضت خلاص ي جدو ..
أحمد : برحتك ي يارا ..يلا هانسيبك ترتاحي ..
............................
ف غرفه ياسين ..
ياسين محدثا نفسه : ليه رفضت ؟! انا ليه مش فاهم .. يمكن حد ف حياتها ؟! بس هي قالت إنها رافضه الفكرة نفسها ! يمكن بتحب مراد ابن خالها ؟! هو انا ليه لسه بفكر فيها ؟! مش هي رفضتني ؟! ليه عملتي فيا كدا ي يارا ؟! ليه خلتيني مجنون بيكي ؟! ليه ع طول شاغله بالي ؟!
ليرد عقله : اييي ! هي رفضت اسكت بقي .. هاتفضل غبي لحد أمتي ؟! مش كفايه نانسي ؟! ..
ليرد القلب : بس يارا غير نانسي .. يارا مختلفه خااالص ..
العقل : علشان كدا رفضت صح ؟! يارا بتحب ابن عمها ي ياسين .. فوق ل نفسك بقي ..
القلب : يارا ليا انا وبس انا وبس ..
ياسين بصوت مرتفع : خلااااااااااااااااااص ..
انا هاروح اسالها وخلاص ..
دخل عمر : ف اي ي بني مالك ؟!
ياسين بغضب: وسع كدا ..
عمر : ماله دا ؟!
.............................
فتح باب الغرفه فجاه ..
يارا بدهشة : ياسين ؟! ..
ياسين : انتي بتحبي مراد ابن خالك ؟! ..
يارا : افندم ؟! .. ف اي ي ياسين ؟! ..
ياسين : انتي بتحبي مراد ابن خالك علشان كدا رفضتيني ؟! ..
انفجرت يارا ضاحكه ..
ياسين بغضب : ياااااراااا ..
يارا : هههههههههههه أسفه .. بس مراد اخويا ف الرضاعه😂😂 ..
ياسين براحه :بجد ؟! ..
يارا :بجد 😂😂 .. وكمان مراد خاطب وناقص شهر ونص ويكتب الكتاب 😂😂 ..
ياسين بفرح : تمام .. تصبحي ع خير ..
يارا بخفوت : مجنووون ..
......................
بقلم: روان محمد 💜🌼 ..
#الكاتبةة_الصغيرةة💙🌍
أنت تقرأ
اصدقاء ولكن..
Romanceإهداء.. "إلي أبي وأمي..مدينٌ لكما بأكثر من حياةٍ وروح .. إلي أولئك الذين وقفوا بجانبي إلي أن انتقلت حروفي من شاشه الهاتف إلي أوراق هذا الكتاب.. كل كلمات الشكر لن تكفيكم حقكم.. إلي أحق الناس بالتهنئة"روان محمد" هنيأ لكِ بتحقيق حلمك الصغير