[14]-Jodoh

1.1K 19 1
                                    

LIF DIBUKA menandakan sudah tiba di car park. Basement memang disediakan bagi memudahkan pekerja dan pelawat yang datang di hospital ini.

Haiqal mencari kunci keretanya. Jap, aku tak bawak kereta la harini! Siot la Aqil!

Dia menekan nombor Aqil untuk mengambilnya. Memang tak menjadi so-called plan si Aqil ini untuk membuatnya menumpang si Izara. Lagi bertikam lidah lagi adalah sepanjang perjalanan pulang.

Tiba2, tangannya direntap. Dia mengalihkan pandangan ke belakang. Izara?!

"What are you doing? Bukan awak shift malam ke?" pelik Haiqal. Baru tadi memakai kot doktornya, sekarang tinggal kemeja petak2 berwarna merah jambu dan tudung bawal hitam. Manis.

"Okay, listen. Tolong jangan bagi aku muntah. Next time, jangan datang sini tanya lagi dah, okay?" Izara seakan menunggu jawapan Haiqal. " Okay..??" Ini semua salah Aqil!

" Okay, saya bagitahu tentang saya. Nama saya Izara Halina binti Haidar. Umur saya 25 tahun. Hobi saya ialah menonton wayang. Birthday saya.." belum habis ayat Izara, Haiqal lantas memotong.

"Wait, wait up! Saya nak tahu nama awak je, oh dengan no IC awak. Kenapa awak bagitahu saya semua benda yang tak related ni?" Haiqal senyum sedikit. Okay, she's a bit clumsy.

"Ah, I see. My bad. Drive safe." Izara mengalihkan dirinya ke belakang. Malunyaa!! Kau dah kenapa, Zara?! Haiqal memerhati gadis kecil di hadapannya. Eh, kejap!

"Izara! Saya tak bawak kereta saya sekali. Boleh saya tumpang balik, um dengan awak?" Langkah Izara terhenti. Dia mengalih ke belakang.

"For real? Then, awak datang sini tadi dengan apa?" "Aqil. Long story. I'll tell you later."

Selepas 3 minit, akhirnya Izara bersetuju untuk menghantar Haiqal pulang.

***

" Apo?!!" jeritan Pah yang kuat mula memeranjatkan Yah di dapur. Kawan sedang asyik menggoreng cocktail dan nugget tempura untuk supper malam ni, langsung melatah kecil.

" Shh, diamla Pah. Kau ni, terkejut dah Yah." tegas Aina lalu bergegas ke dapur melihat keadaan Yah. Risau jugak la anak dara sorang ni.

" Sorry sepmung. Molek la Zara dia mari tempat kijo mung ka?" Pah sekali lagi ingin kepastian.

Izara mengangguk lemah. Entah kali ke berapa dah ni cerita. Loading betul Pah ni.

Yah dan Aina datang dari dapur dengan supper dan satu jug teh o panas.  Sedap makan sambil tengah bergosip ni. Piring kosong untuk sos pencicah original Kelantan tidak dilupa.

" Zara, mung cito mula. Aku dok ahu gapo ni. Mu cito mula deh." jelas Yah. Mungkin ingin tahu selepas menjadi pendengar setia dari belakang tabir tadi. Aduh.

" Okay. Tadi aku on the way kemas barang nak balik, Haiqal yang haritu aku story, yang arwah nenek aku amanahkan aku kena kahwin dengan dia dalam wasiat dia. Dia ada datang, masuk dalam bilik aku. Dengan pakaian kerja dia kot, kemeja dengan seluar slack datang. And the funniest part, dia datang hospital tak bawak kereta dia sebab sepupu dia tinggal dia tepi jalan. Seriously, ingat aku ni budak kecil ke nak percaya benda tu?" Izara tidak menceritakan apa yang berlaku di basement tadi. 

" Oh. Aku rasa dia stalker kot. Dia kerja paa? " Soal Aina. Nugget tempura digigit.

"Aku pun rasa macam tu, like how dia tahu tempat kerja aku? Mak aku cakap dia kerja dekat company besar juga, entah tak ambil tahu pulak." ujar Izara. " Tapi, kalau tengok muka dia lama2, macam tak mandi, nampak serabai gitu. Aku tak rasa aku boleh handle dia wei. Nak bagitahu mak aku pun, haihlah." tambah Izara lagi. Keluhannya kuat kali ini.

Beyond Our Heart  ✓Where stories live. Discover now