Motivi, motivi moji

333 37 42
                                    

Činjenica: nisam jela od jučer

Akcija: kopam po hladnjaku

Motiv: gladna sam!

Problem: nema ništa za klopu

Zapleti: 1) ponoć je prošla i ništa više ne radi; 2) nemam auto, a dućan je daleko; 3) nemam love jer sam izgubila novčanik; 4) uganula sam nogu i ne mogu hodati; 5) mobitel mi je pao u kadu i ne mogu nikoga nazvati; 6) ... ma nastavite niz, ima još tisuće varijanti.

Baš kao i ova banalna, svaka se situacija može tako raščlaniti i od nje složiti čitava priča. Neke priče gutamo i ne možemo dočekati novo poglavlje, a na neke samo frknemo i mislimo si: jao, ne opet isto. Meni je, kao čitatelju, temeljna razlika između dobre i nedobre priče upravo u objašnjenju motiva likova (dobro, uz to da autor nije u totalnoj svađi s nekim osnovnim činjenicama, gramatikom i pravopisom i da nije sve puno tipfelera, ali o tome sam već puno pisala). Dakle, ZAŠTO je neki lik postupio baš tako što je izazvalo ovakve i onakve posljedice za druge likove?

Zaplet verzija 1.

On nju spasi od batina/ bijede/ auta/ metka/ čega god, upoznaju se, zaljube, život postaje bajka i odjednom on nestane, a ona se, sama i trudna, nastavlja dalje rvati sa svakodnevicom. Nakon nekoliko tjedana/ mjeseci/ godina on se pojavi i... Uz malo prepucavanja i par povišenih tonova, oni nastavljaju dalje. Zašto je nestao? Zašto joj se nije barem javio? Zašto skriva gdje je bio i što je radio? Što ga je motiviralo da samo nestane i povrijedi ljubav svog života? E, u mnogim pričama to ne doznamo uopće ili je objašnjenje tako neuvjerljivo da je slobodno mogao reći i kako su ga oteli vanzemaljci.

Zaplet verzija 2.

Ona je dobra cura/ žena, on je zločesti dečko/ muškarac koji cure/ žene koristi samo za seks. OK, ima takvih, nisu svi anđeli, ali... Zašto je takav? Voljela bih pročitati uvjerljivije objašnjenje od onoga "neću se još vezati", "sve su cure iste", "ne treba mi to"... I onda se ipak zaljubi u tu jednu posebnu, ali neće pa neće priznati da se zaljubio. ZAŠTOOOO? Što ga je učinilo takvim? Što ga motivira da bježi od emotivne povezanosti? 

Zaplet verzija 2.1

Zaljubljeni su jedno u drugo, ali ona bježi od njega jer smatra da nije dovoljno dobra za tog "grčkog boga", kako se često opisuje muška ljepota. Smatra da nije dovoljno lijepa, dovoljno pametna, dovoljno uspješna, dovoljno... nastavite niz. Od tog bijega obično nastaje cijeli zaplet priče, ali ako nema odgovora na pitanje zašto ona tako misli o sebi dobijemo samo besmislenu jurnjavu i prepucavanje likova. Ona nam brzo počne ići na živce jer je nelogična i glupa i stvara nepotrebne drame. No, ako je iskompleksirana jer ju je netko blizak ubio u pojam, a mi doznamo tko, kada i kako, razumjet ćemo njezine postupke. 

Zaplet verzija tri: on je neki policajac/ FBI agent/ privatni zaštitar i čuva tvrdoglavo žensko biće kojemu prijete neki opasni kriminalci jer ih je razotkrila ili ih planira razotkriti. Dok su tako sami na tajnoj lokaciji počinju frcati iskre među njima, ljube se, seksaju, zaljubljuju... šta god i onda se nešto dogodi što ih posvadi pa on u bijesu ode van/ napije se/ zabavlja se iako zna da ju niti na trenutak ne smije ostaviti bez zaštite. Ona u međuvremenu stvarno nestane, ljuta na njega otišla je prošetati iako je znala da to ne smije ni u ludilu jer joj je život i dalje ugrožen.
Hm... Iz takve fabule mogu samo zaključiti da je taj policajac/ agent/ zaštitar potpuni idiot, a ona je totalna glupača. I sad mi nije jasno kako je on, takav idiot, postao najbolji od najboljih pa je zato dobio taj zadatak i kako je ona tako glupa uspjela razotkriti te opasne kriminalce. Dajte nam za takav zaplet neki jači motiv: izdaja iznutra, hitan poziv šefa koji je rekao da se pobrinuo za zamjenu, nemam pojma, neka mašta radi. Isto vrijedi i za njen poriv za iznenadnom šetnjom koju bi mogla platiti glavom.

Nitko ne očekuje duboku psihološku analizu motiva koji određuju akcije naših likova, ali svakako očekujemo logično objašnjenje, ono koje će nam biti dovoljno uvjerljivo da razumijemo zašto se netko ponaša tako kako se ponaša i zašto radi to što radi. Ako su radnje potpuno nelogične, pa i za to ima objašnjenja: lik je lud, pijan, nadrogiran ili neka kombinacija svega. Samo tražimo to objašnjenje da bi nam radnja bila uvjerljiva.

Meni je dobra priča ona u kojoj razumijem likove - kako one za koje navijam tako i one koje mrzim i želim im sve najgore. A za to moram znati što ih pokreće. Njihove motive.

Ahh! Te činjenice! 🔛Where stories live. Discover now