Spökflickan - Hela delen (originalet, inte redigerat)
Långt, långt inne i en skog fanns ett litet hus, där bodde en bagare och hans åtta årliga dotter Elizabeth. En kall och mörk dag i mitten av oktober hade Elizabeths pappa ordat en fest till sin födelsedag och han hade nyss vunnit 15 miljoner kronor. Efter en timme var Elizabeth uttråkad så hon och hennes pappa gick ut, satte sig och lekte med dockor. Plötsligt hörde de ett rop från den hängiga bron som var bara några meter från stugan de bodde i. De gick till den hängiga bron, de böjde sig ned för att kolla vad det var. Plötsligt kom ett mörkt huvud upp och tog tag i Elizabeth och drog ned henne med sig. Bagaren blev chockad och gick några steg bakåt. Plötsligt kom någon bakom bagaren och tog tag i honom...
Det var en lugn dag då jag, Nora, skulle flytta in i mitt nya hus. Med mig hade jag min syster Maria som var snäll och hjälpte till med att skjutsa mig till mitt nya hem. Efter en stund kom vi till en bro. Jag gick ut ur bilen för att kolla vart hon kunde parkera bilen. Sedan såg jag vad som var under bron. Det var en forsande å under bron. Sedan vände jag blicken och såg en stor sten.
-Du kan väl parkera bilen bakom den där stora stenen, sa Nora.
Vi gick över bron genom den lilla skogen där vi blev piskade av alla grenarna. Ibland var tvungna att böja oss för att inte krocka med grenarna. Vilket är en fördel för mig eftersom jag är ganska kort så jag behövde inte böja mig så mycket jämför med Maria som är lång och perfekt. För att våra föräldrar har alltid hållit på att jämföra mellan mig och Maria. De tjatade alltid om att varför jag inte kunde vara mer som Maria. Vilket var ganska jobbit. Eftersom när vi gick i skolan var det alltid hon den som fick MVG i allt, medan jag fick G i allt. När det gäller utseendet har Maria lugg och har nyss färga håret till rött. Så nu har hon rött och lockigt hår och har gröna ögon. Medan jag har mellan långt, rakt hår och jag har också gröna ögon, precis som Maria.
Jag ska nu flytta till ett hus på landet, eftersom jag och Maria förut delade en lägenhet i Göteborg. Men jag tyckte att det var så mycket oljud, så jag bestämde mig för att flytta till landet. För där är det tyst och lugn. Det började med att jag tittade på en annons i tidningen, det var om ett hus som låg på landet. Jag ville direkt köpa huset. Så nu är jag här, på väg till mitt nya hus på landet. Efter en stund efter allt letande, kom vi till ett hus med en liten trädgård. Allting såg helt dött ut. Huset var liten och såg gammalt ut, hela trädgården såg helt förstörd ut. Jag kände på mig att något inte stämde med huset. Huset såg inte alls på dem bilderna jag såg. Jag försökte se på det ljusa sidan, att man kunde alltid renovera huset och att jag slipper all oljud från bilar. Sedan Jag och Maria gick in i det lilla huset.
I huset såg det ännu mer förstört och dött ut. Tapeterna var helt förstörda och golvet var smutsig och det var högar av gamla papper på de gamla möbler. Maria hittade en tidning och kollade på framsidan.
-Vad är det där? frågade jag fundersamt.
Maria började genast vända sig om och slängde i från sig tidningen på en av högarna bredvid soffan.
- Va? Det var inget speciellt, det var bara en vanlig tidning... sa Maria bekymrat.
- Jaså, vad stod det på bak sidan? frågade jag.
- Vill du verkligen bo här? frågade Maria snabbt
- Ja, det klart svarade jag med självsäkerhet.
- Det står ju om att en tjej och hennes pappa dog här kolla på framsidan sa Maria oroligt och gav mig tidningen.
- Och, vad spelar det för roll? frågade jag. Nej, men det var inget, jag ska nog gå, sa Maria.
YOU ARE READING
Spökflickan (Originalet)
Mystery / ThrillerJag skrev den här berättelsen när jag gick i sjuan. Vi hade till uppgift, i svenskan, att skriva en novell och så basically, skrev jag då den här novellen. Jag vill bara påpeka att endel delar i novellen har jag tagit från en spökhistoria som jag hö...