Vampieren bloed
"Help, help!"schreeuwde Vincent keihard. Zwetend werd hij wakker. "Wat is er?,"geschrokken kwam Vincents moeder zijn slaapkamer binnen.
"Ik had een nachtmerrie,"zei Vincent. Hij was helemaal nat van het zweet. "Ga maar douchen schat,"bezorgd keek zijn moeder hem aan. Terwijl Vincent onder een lauwe douche stond moest hij denken aan zijn nachtmerrie. In zijn droom beet een vampier hem. Het kwam vast door dat enge boek dat hij aan het lezen was.
Vampierfamilie. Het was zo spannend dat Vincent vaak pas twee uur in de ochtend in slaap viel. Hij kon niet stoppen met lezen. En steeds weer had hij dezelfde droom over die vampier...
Toen Vincent ontbeten had pakte hij zijn schoolrugzak. "Vergeet je na school niet om Jelle op te halen?"vroeg moeder.
"Nee ma,"Vincent zuchtte. Hij vond het makkelijker toen Jelle en hij nog op dezelfde school zaten. Maar nu in de brugklas...
"He Vincent,waarom heb jij altijd nachtmerries ?"
"Gewoon",zei Vincent. Hij had geen zin om er over te praten. "Kijk hier is je school. Tot later Jelle!"
Slenterend naar het Wijsneus college dacht Vincent weer aan zijn droom. Het leek elke keer weer zo echt. Ook als wist hij dat vampiers niet bestonden. Op het schoolplein aangekomen zag hij iemand naar hem zwaaien. Het was Pietje. Pietje kende hij al vanaf de kleuterschool.
"Hoi Pietje."
"Hoi. Is je vader al gekomen uit Roemenie?"
"Nee alweer niet. Hij is altijd maar druk bezig met zijn werk. Ik weet niet eens wat zijn werk is!"Vincent voelde een golf van woede opkomen. Hij had zijn vader nu al twee jaar niet gezien. En elke keer als ze afspraken kon hij niet door zijn baan.
"De zoemer gaat, kom,"zei Pietje. Vincent was zo blij dat hij hem als vriend had.
"Hier zie je een plaatje van een bloedzuiger,"de natuurkundeleraar wees op de afbeelding. Vincent voelde zich zo moe. Dat kwam vast door die slapeloze nachten. Langzaam werd het zwart voor zijn ogen.
"Kijk en zo bijt je hem,"meneer Verdoem haalde een bloedzuiger uit zijn zak en keek er gulzig naar. Zijn gezicht kwam steeds dichter bij het beestje.
"Vincent!"
Geschrokken werd Vincent wakker.
"Je was weer eens aan het slapen. Komt het door je nachtmerries?"Pietje keek Vincent bezorgd aan. Die knikte.
"Het zijn steeds dezelfde."
"Misschien moet je naar een dokter. Je ziet er slecht uit."
"Nee,ik ben kerngezond"zei Vincent eigenwijs en rende het schoolplein af. Pietje keek hem bezorgd na.