I✨

21 1 1
                                    

بسم الله الرحمن الحيم،
Dengan nama Allah yang Maha Pemurah, Lagi Maha Penyayang🙌.

Assalamualaikum,

So today, aku ingin terangkan berkaitan tajuk yg saya pilih which is,
TARBIYAH HEARTY🕊✨.

Tarbiyah✨
Mengikut ensiklopedia, tarbiyah berasal dari bahasa Arab yang bererti pendidikan, manakala orang yang mendidik dinamakan Murobbi. Selain itu, tarbiyah melibatkan proses pengembangan dan bimbingan yang meliputi jasad, akal, dan jiwa yang dilakukan secara berlanjutan, dengan tujuan akhir si anak didik tumbuh dewasa dan hidup mandiri di tengah masyarakat.

Untuk lebih difahami, tarbiyah Islamiyah yang seharusnya kita sebagai umat Islam ikuti adalah yang berasaskan Al-Quran dan as-Sunnah. Bahkan, agama Islam itu sendiri merupakan agama tarbiyah yang mementingkan proses pembentukan manusia dan pendidikannya secara bertahap sehingga menuju kesempurnaan sebagai hamba Allah swt yang bukan hanya boleh bercakap malah menjadi individu yang turut beramal.

Manakala,
HEARTY✨
Bermaksud bersungguh, mesra, keikhlasan, sihat . Ia dapat disimpulkan bahawa kita sebagai hamba Allah perlulah berteraskan bersungguh-sungguh dalam melakukan sesuatu, terlihat mesra di antara yang lain, menzahirkan keikhlasan dalam jiwa dan sihat fizikal, mental, emosi dan juga jasmani.

Hal ini bersangkut paut pada tanggungjawab kita untuk memastikan agama kita, amanat yang telah dikhususkan kepada kita dapat disebarkan di seluruh pelusuk alam. Ia juga merupakan benteng yang mana, ia memainkan peranan penting dalam diri untuk memotivasikan diri agar terus kuat.😌✨

Sekian sahaja dari aku,

Lots of love ❤,

Rujukan:
https://blogkeindahantarbiyah.blogspot.com/2012/11/apa-itu-tarbiyah_7.html?m=1

TARBIYAH HEARTY✨Where stories live. Discover now