ORUÇ AÇ KALMAK DEĞİLDİR!

62 17 7
                                    

İlk önce oruç kavramı nedir onu bilmeliyiz. Oruç, imsak vaktinden güneşin barışına kadar geçen süreçtir. Oruçlu olduğumuz süre içinde bir şeyler yememek ve içmemektir. Bunun dışında Kadın-erkek ilişkilerinde bulunulmamalı;elimize, gözümüze, ağzımıza da oruç tutturmalıyız.
Bununla ilgili bir Hadis-i Şerif'te:
"Oruç kalkandır. Oruçlu kimse, kötü söz söylemesin. Kendisiyle itişip dolaşmak isteyene ise 'ben oruçluyum' desin. "

"Bunu nasıl yapacağız" diyenleri duyar gibiyim. Elimizi haramdan, gözümü yine aynı şekilde haram olan şeylerden uzak tutmalıyız. Dilimizi ve kulağımızı kötü ve kırıcı sözlerden muhafaza etmeliyiz kardeşim.

Bazı kimseler oruç tutmak, aç susuz durmakdan başka ne faydası var diyebilir. Çevrenizde de bu soruyu soranlar vardır diye düşünüyorum. Oruç aç kalmak değil, bizim oruçlu olduğumuz için sabır göstermemizi sağlayan ve aç kalan insanları düşünüp elimizdekilere şükür etmemizi sağlayan bir ibadettir. Aslında ince düşünürsek Allâh'ın bizim sabır ve şükür sahibi olmamız için bize farz kıldığı mükemmel bir ibadet olduğunu anlayacağız.
Bu konuyla ilgili bir Hadis-i Şerif'te;

"Her şeyin bir kapısı vardır. İbadetlerin kapısı da oruçtur." buyurulmuştur.

Oruç, hicretten 1 buçuk yıl sonra Medine'de farz kılınmıştır ve islamın 5 temel esaslarındandır.
Orucu 6 Başlık altında toplayabiliriz;
1- FARZ OLAN ORUÇ
Örnek olarak Ramazan Ayında tutulan orucu verebiliriz.

2-VACİP OLAN ORUÇ
Bir işi için adanan oruçtur.

3-SÜNNET OLAN ORUÇ
Örneğin Aşure orucu olarak tuttuğumuz oruç sünnettir.

4-MENBUD OLAN ORUÇ
Her haftanın perşembesinde ve pazartesisinde tutulan, Ramazandan sonraki Şevval Ayında 6 gün tutulan oruç menbud oruçtur.

5-NAFİLE OLAN ORUÇ
Farz,sünnet, vacip, menbud ve mekruh oruçların dışında tutulan sevap ve fazilet için tuttulan oruçlardır.

6-MEHRUK OLAN ORUÇ
Mehruh orucu da kendi içerinde Tenzihen mekruh oruç ve tahrimen mekruh oruç olarak ikiye ayırabiliriz.
Tenzihen mekruh oruç;
~Muharrem Ayının 10.günü tutulan,
~Sonbahar günü tutulan,
~Yalnız Cuma veya yalnız Cumartesi oruç tutmaktır.

Tahrimen mekruh oruç ise;
~Ramazan Bayramının birinci tutulan,
~Kurban Bayramının dört günü tutmaktır.
Bunun dışında iftar etmeden peşpeşe oruç tutmak mekruhtur. Kocasının izni olmadan nafile oruç tutan kadına o oruç mekruhtur.

Şimdi gelelim orucun şartlarına,
Orucu, bülúğ çağına ermiş, aklı fikri yerinde olan ve Müslüman olan her birey tutar.

Yolculuk yapan ve hasta olan kişilere de farzdır ancak Ramazan orucunun farz olması için sıhhat ve ikamet şarttır. Yolcu kişiler,evlerine döndüklerinde ve hasta olan kişiler de, iyileştiklerinde kaza yapabilirler yani tutamadıkları gün sayısınca yerine tutarlar.

Nifas ve zaruri durumda olan kadınlar namaz kılamadıkları gibi oruç da tutamazlar. Ancak bu halleri bittikten sonra tutamadıkları gün kadar orucu kaza ederler.

İbadetin her halinde niyetin lazım olduğu gibi oruçta da niyet lazımdır. Nasıl ki namaza dururken "Niyet ettim Allâh'ım senin rızan için..." diye kılacağımız vakte göre niyet ediyorsak oruçta da aynı şekilde niyet gerekir. Yarın oruç tutacağını içimden geçirmek yeterli olacağı gibi, dil ile söylemek ise sünnettir.

Bazı arkadaşların sahurdan sonra niyet etmediklerini söyleyip oruçlarını bozduklarını duyuyorum. Bu doğru bir davranış değildir kardeşim. Sen zaten sahura ertesi gün orucunu tutmak için uyanıyorsun yemek yiyorsun. Sahura kalkıyor olmak yarın oruç tutacağının kanıtıdır. Buda bir niyet olarak geçer.

Orucu bozmanın cezasına bakarsak  eğer bu konuyu da iki Başlık altında ele alırız.

Kaza ve kefaret olarak.
Kaza, Tutamadığımız orucu tutamadığımız gün kadar tutmaktır.

Kefaret ise, İsteyerek bozduğun orucun yerine
iki ay ard arda oruç tutmaktır. Kefaret orucu tutanlar tutacakları iki ay boyunca hiç ara vermemeleri zorunludur. Hayız helşndrki kadınlar, kaldıkları yerden tutmaya devam ederler. 

Kafadaki bir soru işareti oruçluyken kan aldırmak durumudur.
Bu durum orucu bozmaz. Çünkü içeriye herhangi bir madde verilmiyor.
Ancak vücudun iç kısmına geceçek olan aşı ve iğneler orucu bozar. İç kısma geçmezse orucu bozmaz.

Oruç ile gözümüze, midenize, dilimize ve kulağımıza sahip olma zamanı...

🌹"Oruç tutun, şüphesiz oruç cehennem ateşine ve dünyanın kötülük ve musibetlerine karşı kalkandır." 🌹

İnşaAllah yardımcı olabilmişimdir. Allâh'a emanet olun kardeşlerim🌸🌻


Yayımlanan bölümlerin sonuna geldiniz.

⏰ Son güncelleme: Sep 09, 2019 ⏰

Yeni bölümlerden haberdar olmak için bu hikayeyi Kütüphanenize ekleyin!

ALLAH'A LAYIK OL Hikayelerin yaşadığı yer. Şimdi keşfedin