ADRENALINA memacu laju di segenap pelosok tubuhnya yang tegap. Kaki pula dipasak kukuh setiap kali dia memasang langkah 'tarian'. Tangan kanan dan kiri bagaikan bersatu dengan pistol Desert Eagle yang dipegang kemas. Mata hitam melingas buas. Sekejap ke kiri, sekejap ke kanan. Meneroka ke segenap ruang yang hingar bingar penuh kekalutan untuk mencari sasaran.
Tam! Tam! Tam!
Percikan api di muncung pistol dibilang dalam hati.
Satu. Dua. Tiga.
Lalu tiga sasaran tumbang bersama dentingan kelongsong-kelongsong peluru di lantai simen. Tepat mengena di bahagian dada kiri mereka. Serentak itu, darah merah pekat mula memercik dan membuak keluar. Rebah longlai satu per satu tubuh yang sebentar tadi gagah ingin mengasak dan memberontak.
Dari belakang, telinga menangkap bunyi larian penuh ancaman. Muka dipalingkan sedikit ke kiri. Terlihat jelas sesusuk tubuh sasa sedang mengangkat tinggi sebilah parang panjang. Cahaya lampu kalimantang dari siling menyilau di senjata itu. Serangan yang dimulakan di bahagian kepala dapat diagak dengan mudah. Tangkas tubuhnya membongkok untuk mengelak daripada dipancung.
Bercerai kepala dari badan, bermakna mati!
Hanya dalam satu saat, dia sudah berpusing menghadap si lawan. Sekali lagi tetakan diayun kuat ke arahnya. Bersedia, ditahan dengan tangan kiri yang terangkat tinggi. Peluang yang terbuka luas direbut oleh kakinya. Satu tendangan yang padu menerjah ke dada lelaki itu. Impaknya, tubuh mereka saling terdorong ke belakang.
Tangannya melurus. Tak bergerak-gerak. Dan saat pistol diarah tepat ke kepala itu, mata penyerang tadi terbeliak. Cemas sehingga pedang yang dipegang jatuh ke lantai. Automatik kedua-dua belah tangan lelaki itu terangkat ke sisi seolah-olah menyerah kalah. Mungkin baru tersedar yang maut telah datang menjemput.
Namun di hatinya tak terusik dengan ketakutan begitu. Bersimpati jauh sekali. Ketika peluru menerjah ke sasaran, senyuman mengejek membuahi bibirnya.
Sorry, too late!
Lalu tubuh yang gagah itu tersungkur menyembah bumi. Jika beberapa saat tadi mangsanya masih bernafas, kini longlai tak berkutik lagi. Semudah itu nyawa manusia- manusia dalam 'dunianya' diragut pergi.
Walaupun keadaan di ruang bawah tanah ini kian lengang, namun dia masih perlu berjaga-jaga. Kecuaian dan kealpaan walau sesaat mampu membuatkan nyawanya tergadai begitu saja. Risiko sentiasa ada. Dan jujurnya dia belum bersedia untuk mati. Bukan malam ini. Bukan juga malam-malam berikutnya.
Mencari perlindungan, belakang badan disandarkan rapat ke dinding berbatu. Walaupun beralas dengan jaket kulit berwarna hitam, kedinginan tetap mampu tembus ke kulit. Kedudukannya agak strategik dan tersorok. Berlindung di sebalik kotak-kotak yang berisi puluhan kilo serbuk putih paling berharga.
Dengan mata masih memerhati laksana sang helang, tangan kiri meraba-raba kocek seluar. Tangkas dia mengenakan magazine ke pucuk pistolnya. Cekap dan langsung tak kekok. Peluru kembali penuh terisi. Bersedia untuk menerjah dan memercikkan darah dari tubuh mangsa- mangsa seterusnya.
Berapa jumlah musuh yang menanti malam ini? Entah, dia sendiri kurang pasti. Mungkin sepuluh orang, mungkin dua puluh orang, mungkin juga lebih lagi. Yang pasti segalanya perlu berjalan sempurna seperti yang telah dirancang teliti sebelum ini. Stick to the plan. Itu rancangannya.
Malam ini bukan malam yang biasa. Malam ini pertarungan paling hebat dalam sejarah kariernya. Malah separuh habuan yang telah diterima dirasakan benar-benar menguntungkan. Berlipat kali ganda. Terlalu tinggi nilai setiap nyawa yang bakal tergadai satu per satu di tangannya. Dan kemungkinan besar ini merupakan tugas terakhir yang akan dilaksanakan bagi tahun 2017.
YOU ARE READING
I PROMISE
RomanceReady stock di ttshop Aciklana tq ****** Bergelar isteri sejak berusia sembilan belas tahun, Hayla tak pernah bahagia. Malah cukup terseksa tatkala menjadi mangsa keganasan suaminya sendiri. Perbezaan usia yang ketara membuatkan Zafran begitu keras...