Mayalar

472 15 0
                                    

Onlar kolomb dan binlerce yıl önce buradaydılar

Oops! Bu görüntü içerik kurallarımıza uymuyor. Yayımlamaya devam etmek için görüntüyü kaldırmayı ya da başka bir görüntü yüklemeyi deneyin.

Onlar kolomb dan binlerce yıl önce buradaydılar. Paris bir köyken onlar ormanda şehir kuruyorlardı. Yaşam veya ölümle sonuçlanan top oyunu oynuyorlardı. Hayatlarını gökyüzüne göre planladılar. Yazılarını hala çözemediğimiz bir bulmaca gibi, artık keşif hızı artıyor. Kim olduklarını öğreniyoruz. Bu insanlar tanrıları kendilerini mısır'dan yarattığına inanıyorlardı. Onlar MAYALAR...

Yıl 1839 yer batı Honduras binlerce yıllık tropik örtüyle kaplanmış tapınaklar taşlar göz alabildiğince yayılmış durumda, yoğun bir gizem duygusu bilim adamları ve araştırmacıların nefeslerini kesiyor

Oops! Bu görüntü içerik kurallarımıza uymuyor. Yayımlamaya devam etmek için görüntüyü kaldırmayı ya da başka bir görüntü yüklemeyi deneyin.

Yıl 1839 yer batı Honduras binlerce yıllık tropik örtüyle kaplanmış tapınaklar taşlar göz alabildiğince yayılmış durumda, yoğun bir gizem duygusu bilim adamları ve araştırmacıların nefeslerini kesiyor. Buraları kim inşa etti? Burada neler oldu? Şehir tıpkı okyanusun ortasında direkleri kırılmış, mürettebatları ölmüş harabe bir gemi gibi önümüzde duruyordu. Bu geminin nerden geldiğini yok olmasına neden olan şeyin ne olduğunu söyleyecek kimse yoktu. Her şey çözülemeyen karanlık bir sırdı. Sonraki 3 yıl boyunca bilimciler kuzeydeki daha iyi bilinen maya şehrine gittiler.

Yukatan da Uşmal ve Çıkinıtsı'yı incelediler. Çiyepast da Palenkue'yi ziyaret ettiler. Ama akıllarda hala sorular vardı. Bu şehirleri kim inşa etti? Şehirler niçin terk edildi? Maya toprakları güneyde Honduras, Elsalvador ve Guatemala'dan, kuzeyde Beliz'e ve Meksika ya kadar uzanıyordu. Bu topraklarda her birinin binlerce küçük krallıkları vardı. Uzmanların klasik maya şehri adını verdikleri şeyin kalbi güneydeki ovalardı. İşte bizim hikâyemiz de burada geçiyor. Bilimsel keşiflerin ilk başladığı yer olan Kopan da başlıyor.

Bir kısmı restore edilmiş şehirlerin, hala gizemli bir havası var. Kopan en önemli maya şehirlerinden biriydi, büyüklük açısından önemli şehirlerden biri değildi, ondan daha büyük şehirler var. Ama çok hareketli bir şehir olduğu 400 yıl boyunca Kopan oldukça önemli bir merkezdi. Bu şehirde inanılmaz saraçlar, heykeltıraşlar, mimarlar, mühendisler, astronomlar, yazmanlar vardı. Yani kültürel bir benzetme yapmak gerekirse Tikal New York'sa Kopan Paris di. Onlarca yıldır birkaç maya uzmanı ve yüzlerce işçi Kopanın tarihinin parçasını birbirine birleştirmeye çalışıyorlar. Burada olanların hikâyesi her taşla beraber yavaş yavaş ortaya çıkıyor. Bir zamanlar bu binaları süsleyen 30 binden fazla taş heykel parçası vardı, sorun yapbozu çözmek için bilimcilerin elinde yapboz kutusu olmaması. Yani bakıp parçaların nasıl bir araya geldiğini anlayabilecekleri bir resim yok, Çözmeleri gereken şey bu. İşlerini daha da zorlaştıran başka şeyler de var. Arkeologlar buna TBN yığını diyorlar. Yani Tanrı Bilir Ne Yığını diyorlar, çünkü o taşların nereden geldiğini bir tek tanrı biliyor. Arkeologların yapmaları gereken, farklı yapıların üstünde hangi dizaynların olduğunu belirlemek. TBN yığınına gidip, kazdıkları şeylere benzeyen örnekler bulmak ve bütün parçaları teke teker yerine yerleştirmeye çalışmak. Ancak bütün bu zorluklara rağmen uzmanlar binlerce parçayı birleştirmeyi ve yapıları korumayı başardı. Kopanın binlerce yıl önce neye benzediği konusundaki resim her yıl giderek daha da açık hale geliyor, birçok ipucu, maya ileri gelenlerinin ölülerini gömdükleri tapınaklarda saklı.

Araştırma ve Makaleler 1Hikayelerin yaşadığı yer. Şimdi keşfedin