LFDW - Chapter 7

3.1K 291 8
                                    

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.


Selesai sahaja bersarapan, aku menuju ke bilik dan terus menyibukkan diri dengan menyediakan peralatan ke sekolah untuk hari esok memandangkan mama dah pesan pagi tadi jadi aku perlu selesaikan secepat mungkin.

Hayden pula sudah pergi ke universiti beberapa minit yang lalu. Mama dan papa juga sudah pun bertolak ke pejabat dan sekarang hanya tinggal aku seorang di dalam rumah dengan hantu tu maksud aku Kris.

"Need some help?" Kris yang datang entah dari mana tiba-tiba bersuara. Aku mengetap bibir tanda geram. Kalau sehari tak sah buat aku terkejut sahaja. Oh lupa dia kan hantu. Boleh datang bila-bila masa je. Bisik hati Hazel.

"Tolong tengok je bolehkan?" jawabku sambil menjulingkan anak mata ke atas. Kris tersenyum sinis lalu membuang patung kesayanganku ke arah aku. Aku menatap wajah Kris dengan tajam. Hantu ni dah mula dah cari masalah.

"Sorry saya tak sengaja. Patung kau tu terlalu seram itulah sampai saya terbuang," ujar Kris sambil menahan tawa dalam hati. Dia cuma bosan waktu ini dan terpaksa mencari masalah dengan Hazel dapat juga dia buang boring.

"Kau kata patung saya yang sangat cute ni seram. Kejamlah!" Hazel terus mengambil patungnya itu.

"Memang comel tapi sayang..." Kris sengaja menggantungkan ayatnya.

"Sayang kenapa?" Hazel berkata ingin tahu.

"What?I heard just now you called me 'sayang'. Thats too sweet Hazel," terus meletus tawa Kris mengenakan gadis itu.

Hazel cepat-cepat memusingkan badannya menghadap ke belakang. Dia sedikit terusik walaupun dia tahu Kris hanya mengenakannya.

Tenanglah wahai hati itu tak membawa makna apa-apa pun. Bisik hati Hazel.Dia kembali menghadap ke arah Kris dan cuba mengawal riak mukanya ketika itu.

"Kau-" nampaknya ada yang tidak memberikan kerjasama. Hazel menjadi gugup sementara. Kali ini apabila dia memandang anak mata Kris dia akan seperti berada di awang-awangan begitu juga ketika waktu pertama kali dia memandang lelaki itu. Atau dia ni memang ditakdirkan untuk menjadi kacak sebab hantu ni kan selalunya buruk je.

"Kris I think you should help me to...um.."

"This is my first time I hear you call my name. I love it," Kris bersandar di dinding sambil berpeluk tubuh memandang gadis yang berdiri dihadapannya. Ini yang dia tertunggu sebenarnya.

Huaa...menyesalnya sebut nama dia. MENYESAL tau tak!kalau aku tahu perangai hantu ni pandai berubah memang taklah aku sebut nama dia di tu.

Hazel membiarkan Kris dan segera menyambungkan semula kerjanya. Yang dia mahu saat ini adalah Kris hilang dari pandangannya. Dia tahu diri dia sekarang sangat nervous apatah lagi dia berdepan dengan hantu kacak.

"Hazel.. are you okey?" tanya Kris lembut.

"Yes I'm...I'm fine," balas Hazel yang masih lagi gugup.

"No you're not," kata Kris lagi.

"Kalau kau dah tahu saya tak okey kenapa perlu tanya soalan tu lagi?' Hazel mengecilkan sedikit suaranya tapi masih dapat didengari oleh Kris.

"Sorry just ask. Tell me why you're not okey is it because of my word just now?"

Hazel memejamkan matanya. Boleh tak kau hilang dari pandangan aku sekarang?aku minta itu je. Getus dalam hati Hazel.

Hazel memandang kembali ke arah Kris namun lelaki itu sudah pun hilang dari biliknya. Hazel menghelakan nafas lega. Dia seperti dapat baca fikiran aku.What kind of ghost is he?

Setelah selesai menyediakan semua peralatan untuk ke sekolah, Hazel yang baru sahaja ingin berbaring diatas katil membatalkan niatnya disebabkan terdengar loceng rumah berbunyi.

Dia segera turun ke tingkat bawah untuk membuka pintu. Siapa pula yang datang waktu aku tengah nak santai sekejap ni?

"HAZEL!" jerit Sofia dan Jade iaitu kawan baik Hazel semasa di sekolah lama. Mereka berdua lantas memeluknya dengan erat hinggakan susah hendak bernafas.

"Guys do you want to kill me right now?"

"Sorry!We're just excited to meet you. How are you today?where is your brother?" Kata Sofia sambil melilaukan mata melihat di sekeliling rumah.

"I'm fine. My brother still at university. Why?ouh I know you already miss my brother," teka Hazel namun dia yakin dengan soalan yang dia lontarkan itu.

Sofia sudah tersenyum malu. Jujur dia katakan dia bagaikan orang yang mental sahaja menanggung rindu pada Hayden akhir-akhir ini.

Pada waktu yang sama, Jade berasa akan sesuatu apabila matanya memandang ke arah TV di ruang tamu rumah Hazel. Dia menjadi bingung sama ada tadi TV tu berpasang atau tidak.

"I miss him a lot but don't you dare to ask him what I'm saying right now. How about your school Hazel?tomorrow you will start right?"

"I know don't worry I won't tell him. Yes, tomorrow I'm going to start," balas Hazel dan tiba-tiba perasan akan Jade yang tidak lepas dari memandang sesuatu dia pun mengikut memandang ke arah yang dipandang oleh Jade.

Tangan digenggam penuh erat tatkala melihat Kris yang sedang duduk di atas sofa sambil menonton TV. Oh sengaja nak buat masalah waktu ni juga ye?takpe ada ubi ada batas ada hari akan aku balas semuanya.

"Hazel...did you have turn on the TV just now before you open this door?" Jade berkata dengan pelik.

"Yes, tapi TV tu ada masalah sedikit. Aku pun tak tahu kenapa padahal baru je beli.
Tengoklah sekarang TV tu tertutup balik..."
Hazel menahan geram dalam diam. Kris sekali lagi kau buat masalah aku tak akan teragak-agak hilangkan gigi kau.

Kris menutup TV itu dan memandang ke arah Hazel serta dua orang kawannya dari jauh. Dia menyedari yang Hazel seakan-akan memandangnya dengan pandangan tajam.

Kris bingkas bangun dari sofa dan menuju ke arah Hazel. Namun yang paling menyakitkan hati buat seorang gadis yang bernama Hazel Anderson adalah Kris boleh pula buat seperti tiada apa-apa yang berlaku. Serius!Aku tak sabar nak hilangkan gigi kau Kris!



I will update again after finishing my final exam until next week!Just stay tune💚

Enjoy🍀

ʟᴏᴠᴇ Fʀᴏᴍ Dɪғғᴇʀᴇɴᴛ Wᴏʀʟᴅ ✔ [Completed]Where stories live. Discover now