Tangan dikepal kuat. Amarahnya membuak-buak melihat Wana ketawa bahagia.
“Aku akan pastikan kau mati dekat tangan aku, Wana. Kau penyebab kematian Arifah!” Dada Ikmal turun naik menahan rasa amarah. Dia sedar, kematian Arifah juga salahnya. Namun, dia tidak akan membiarkan Wana terlepas. Baginya, Wana punca Arifah mati ditembak.
Langkah diatur pergi. Tidak sesuai untuk dia laksanakan rancangannya sekarang. Dia perlu teliti memandangkan dia nampak kelibat Farhan di rumah Wan Deejah.
Adam merangkak menghampiri Farhan. Lantas, kaki Farhan dipanjat dengan gelak ketawa apabila Aiman mengagahnya.
“Kak ngah, Aiman nak keluar dah. Tengokkan Adam ni,” laung Aiman sedikit kuat.
“Ya, ya. Pergilah,” sahut Wana. Terkocoh-kocoh dia meletakkan bakul kain di atas lantai. Kaki dihayun ke ruang tamu. Serik dia nak tinggal Adam seorang diri walaupun sekejap. Sudahlah Ikmal masih merayau di luar sana.
“Kenapa cemas sangat? Ada benda tak kena ke?” tanya Farhan. Dia berdiri seraya mendukung Adam.
“Taklah. Saya ingat Adam seorang je dekat ruang tamu.” Peluh yang membasahi dahi dilap.
“Angah, Arshad nak ikut Aiman. Katanya nak pergi main bola dekat padang,” sampuk Arshad. Farhan hanya memberi isyarat sebagai tanda mengizinkan.
“Jangan risau, saya akan ada di sisi Wana dan Adam sampai Ikmal ditangkap. Pergi buat kerja awak. Saya akan jaga Adam.” Tutur Farhan setelah kelibat Arshad hilang daripada pandangannya.
“Susahkan encik pula.”
“Saya dihantar untuk melindungi Wana dan Adam, ingat tu. Tak menyusahkan.”
Wana hela nafas sebelum mengangguk. Air liur Adam yang meleleh dilap menggunakan jari jemari. Risau pula jatuh atas tangan Farhan.
“Wow! Ibu dan ayah Adam ni tengah sembang apa? Manis betul duduk dekat-dekat macam tu. Tak lama nak merasa nasi minyak pula,” sergah Asrul dengan sengihan mengusik.
Wana terus ke belakang sedikit. Uish! Menimbulkan fitnah betul.
Farhan ketap gigi. Kesabaran dia dah hampir lenyap untuk seketul makhluk bernama Asrul. Kalau boleh, dia nak kurung dekat zoo. Biar duduk dengan gajah. Nak usik gajah pun, gajah tak terasa. Dia pijak je sampai cacat. Hush!
“Abang jangan nak merepeklah. Tok wan ada dekat belakang rumah. Tok wan suruh abang buang rumput panjang yang semak dekat pokok dia.” Ujar Wana.
“Eleh! Cakap jelah kalau nak masa berdua-duaan. Jangan lama-lama pula. Nanti ada orang keempat, setan! Pastu orang kelima, pak cik-pak cik dari surau!” Kata Asrul.
Tidak semena-mena dia merasa tendangan Farhan.
Hilaian tawa Asrul terhambur melihat mimik muka geram Farhan. Jarang-jarang dia boleh mengusik orang jauh ni.
“Saya nak pergi tolong tok wan. Encik nak pegang Adam juga ke?” tanya Wana setelah Asrul beredar.
“Saya ikut,” balas Farhan. Wana angguk lalu melangkah pergi diikuti Farhan.
•••
“Sedondon korang hari ni. Datang pun bersama.” Insyirah lempar pandangan mengusik. Dianne dan Aisya sudah tersengih-sengih. Ada angin juga nak mengusik Wana mereka berdua tu.
“Sedondon ke? Aku pakai warna baby blue kot. Encik Farhan biru tua. Mana ada sedondonnya,” nafi Wana. Sekilas mata memandang Adam dalam dukungan Farhan. Lelaki itu leka berbual dengan Puan Wardah di luar rumah.
“Tak kisahlah baby blue ke biru tua, namanya tetap biru.” Dianne ketawa kecil.
“Diamlah. Jangan cakap yang bukan-bukan. Ni, cakap pasal Syirah. Dah jadi tunang orang dah. Tak lama lagi jadi isteri orang pula.”
KAMU SEDANG MEMBACA
TAKDIR DIA
Action[COMPLETE] [ACTION/ROMANCE] Tragedi yang meragut nyawa seseorang dan kehadiran bayi lelaki merubah hidup Wana sepenuhnya. Wanita itu terpaksa menghadapi bermacam tuduhan serta kata makian. Saat bahaya mendekat, Farhan datang melindungi. Misi yang di...