Beberapa potongan kecil puding laici dimasukkan ke dalam pinggan. Usai itu, dia duduk di atas kerusi. Sesekali Asrul mengacah Adam di sebelah.
"Tok wan dah bincang tarikh tunang Abang Asrul?" soal Wana memulakan bicara. Syah yang mendengar sudah kerutkan dahi. Tak tahu menahu pula dia tentang pertunangan Asrul.
"Aik! Asrul dah setuju dengan Fateha ke?" Syah terkebil-kebil.
"Dah. Tok wan dah pergi bincang dengan mak Fateha. Dia kata elok bulan depan. Lepas sebulan tu pulak, kahwin sajalah. Hasnah tak nak tunggu lama-lama katanya," ujar Wan Deejah.
"Cepatnya tok wan," komen Asrul.
"Biarlah cepat. Ingat ni, tok wan nak sepuluh orang cicit. Lebih pun tak apa."
"Tok wan ingat Fateha tu kilang ke? Anak tok wan sendiri pun tiga orang je."
Pak! Tidak semena-mena bahunya dipukul oleh Wan Deejah. Terketap gigi wanita itu menahan geram.
"Bandingkan dengan tok wan pula. Kalau tok aki tak sayangkan tok wan sangat-sangat, dah berderet anak tok wan tau!"
"Asrul pun sayang bini Asrul," jawab Asrul selamba.
Syah terbatuk kecil akibat tersedak teh. Belum kahwin dah cop bini sendiri. Memandai!
"Haa tok wan! Cucu tok wan yang seorang ni pun dah kahwin. Kenapa tak minta sepuluh orang cucu juga?" Tutur Asrul lagi.
"Aku dah kena. Giliran kaulah pula." Syah mencebik. Cakap memang boleh, berinya entah. Ada rezeki, adalah cicit untuk Wan Deejah.
“Tok wan ambil Adam. Cicit sulung tok wan yang paling comel!” Asrul letak Adam di riba Wan Deejah. Kemudian, pipi Adam dicubit dan digomol sehingga Adam hampir menangis.
Jarang-jarang buli.
“Asrul balik dulu, tok wan.” Dia bangun dari duduk.
“Ambil ni sekali bawa balik bang.” Aiman hulur tupperware berisi puding laici. Asrul menyambutnya lalu beredar. Mengantuk dah dia rasa. Nasib baik rumah tak jauh.
“Kak Qisya tak balik ke malam ni?” tanya Wana. Matanya terarah ke arah Syah yang sedang menonton televisyen.
“Tak. Dia kata ada ramai sangat pesakit kecemasan hari ni.”
“Ouh.... Kak Qisya tak ambil surat cuti lagi ke? Abang kata nak pergi honeymoon minggu depan.”
“Esok kalau sempat. Abang dengar Asrul cakap Farhan bagi surat dekat Wana. Surat apa?” tanya Syah ingin tahu.
Beberapa tahun berkawan, tak pernah lagi dia dengar Farhan bagi surat dekat sesiapa. Macam buang tabiat pun ada.
“Tak tahu. Wana tak tengok lagi. Encik Farhan kata dia nak cakap sesuatu, tapi dia tak dapat cakap. Dia bagilah surat tu,” jelas Wana.
Syah kerutkan dahi. Dia dah rasa makin pelik. Sahabatnya itu nak cakap apa sampai perlu cakap dalam surat? Takkanlah Farhan nak mengurat Wana? Eish!
“Adam nak tidur dah ni,” tutur Wan Deejah seraya menghulur Adam yang mula meragam.
“Wana masuk tidur dululah. Abang, nanti jangan lupa kunci pintu.” Pesan Wana. Dia mengatur langkah ke bilik setelah mendapat anggukan daripada Syah.
Adam dibaringkan di atas katil. Tangannya menepuk perlahan sisi paha Adam sehingga di kecil itu tertidur.
Laci dibuka. Teringin pula nak tahu apa yang ditulis oleh Farhan. Surat yang diberi tempoh hari diambil lalu dia bergerak ke meja belajar. Lampu meja dibuka dan dia labuhkan punggung di atas kerusi. Seketika sampul surat dibelek sebelum dibuka.
KAMU SEDANG MEMBACA
TAKDIR DIA
Action[COMPLETE] [ACTION/ROMANCE] Tragedi yang meragut nyawa seseorang dan kehadiran bayi lelaki merubah hidup Wana sepenuhnya. Wanita itu terpaksa menghadapi bermacam tuduhan serta kata makian. Saat bahaya mendekat, Farhan datang melindungi. Misi yang di...