BUNYI angin yang bersiul itu menggusarkan abang Ali yang berehat di pondok sekuriti itu. Tiba-tiba dia terlihat sekumpulan lembaga hitam berjalan memasuki kawasan sekolah tetapi tidak jelas. Dia memerhatikan dengan tekun. Setelah pasti barulah dia dapat menarik nafas lega. 'Laa..budak-budak ni rupanya..'
"Assalamualaikum bang Ali." Yusran terlebih dahulu memberi salam.
"Wa'alaikumsalam Yusran. Hah apa korang semua buat dekat sini malam-malam buta ni tak takut ke?" tanya Ali kepada mereka berlima.
"Eleh bukan abang ke yang takut..." perli Afiq. Ali tersengih macam kerang busuk. Yusran dan kawan-kawannya tergelak melihat tingkah abang Ali mereka itu. Kelakar.
"Bang kitorang datang ni nak tinjau keadaan sekolah ni. Ada juga teman abang dekat sini kan." ujar Iqbal kepada abang Ali.
"Eh korang pergi balik saja. Kan dah menjadi tanggungjawab abang berkawal tiap-tiap malam. Kamu semua ni masih pelajar lagi, perlukan tidur dan rehat yang cukup. Jadi pelajaran pun senang masuk." kata abang Ali tidak bersetuju dengan rancangan mereka.
"Ya kami tahu itu abang Ali, cuma kami risaukan abang sorang-sorang kat sini. Lagipun sekarang ni ada saja yang berlaku di sekolah ni, kami tak nak sesuatu terjadi pada abang nanti. Percayalah." Hirmi meyakinkan abang Ali.
"Kalau macam tu kamu semua masuk ke dalam pondok abang, duduk diam-diam kat situ. Abang nak meronda-ronda kat belakang sekejap." usul abang Ali mereka.
"Baiklah. Abang Ali hati-hati tau. Kalau ada apa-apa jerit nama kitorang." kata Harith pula. Abang Ali sekadar mengangguk.
"So guys, apa kata kita berpecah sekarang?" usul Hirmi. Mereka semua berpandangan.
"Ok set. Barang kecemasan semua dah ready kan?" tanya Yusran meminta kepastian. Mereka membuat thumbs-up. Okeylah tu.
Afiq perlahan-lahan mengintai di setiap jendela kelas DP-01 hingga DP-09. Line-clear. Kemudian dia meneliti semula kelas-kelas itu sehinggalah kakinya berhenti di luar kelas DP-03, kelasnya. Dia tergamam melihat segala meja, kerusi, almari, dan buku-buku terapung di udara.
'Dang!' bunyi itu memeranjatkan Afiq. Kerusi meja yang terapung tadi berbalik semula kepada keadaan asalnya tadi.
"Woii!! Kurang asam kau Hirmi!" jerit Afiq keras namun dapat dikawal suaranya. Hirmi ketawa melihat wajah kalut kawannya itu. Sudahlah mulut terlopong macam donut. Adoyai..
"Hahaha...padan muka, tadi kemain lagi kau berlagak kan." perli Hirmi lagi dengan sisa tawanya.
"Teruklah kau ni Mi." Afiq merajuk. Hirmi ketawa lagi.
"Dah dahlah merajuk tu. Jomlah kita pergi check tempat lain. Kau dah habis check kat sini kan?"
"Dah dua round aku check, dari hujung ke hujung. Jomlah."
Sementara itu Iqbal masih berada di pondok memerhatikan keadaan dari ipadnya. Sesekali dia menguap. "Bosan juga duduk kat sini sorang-sorang. Mesti abang Ali lonely sepanjang masa ni. Kesian dia." Iqbal bermonolog.
Yusran dengan Harith pula menyusul abang Ali mereka ke belakang bangunan sekolah. Harith menarik baju Yusran sehingga dia terdorong ke belakang.
"Apsal kau tarik baju aku hah?"
"Shh...tu kat depan." Harith menunjuk ke arah yang dimaksudkan.
"Fa-ash..." mulut Yusran segera ditekup oleh Harith.
"Kau nampak tak apa yang aku nampak tadi, nampak tak?!" Yusran menggoncang-goncang bahu Harith.
"Iye..aku nampak. Pelanlah sikit suara tu nanti dia dengar susah kita dibuatnya." dengus Harith. "Eh eh..kau nak pegi mana tu? Bro tunggu aku!"
Yusran tidak mengendahkan panggilan Harith dia terus meredah apa saja di hadapannya. Lelah Harith mengejarnya. Harith mengaktifkan walkie-talkienya untuk memanggil kawan-kawannya yang lain.