Inaya werd wakker rond 09.00, omdat haar moeder haar kamer binnenliep. Haar moeder pakte Ilham op en nam haar mee. Voordat ze de kamer uitliep keek ze Inaya aan.
Mama: Sta op. Er komen mensen op visite, begin alvast wat klaar te maken.
Inaya schrok, want ze kon helemaal geen eten maken. Het enige wat ze kon was een eitje bakken en verder simpele dingen. O jee, wat moet ik nu? Mama gaat gek worden. Inaya kleedde zich om. Ze liep de badkamer binnen, waste haar gezicht, poetste haar tanden en ging naar beneden. Haar broers waren aan het eten en haar vader was niet thuis. Inaya zag dat haar moeder druk bezig was in de keuken.
Inaya: Yemma, waar moet ik je mee helpen?
Haar moeder pakte een schaal waar kip in zat.
Mama: Je weet wat je moet doen.
Inaya: Sorry yemma, maar.. Ik weet echt niet wat er met die kip moet gebeuren.
Mama: Weeejooo weeejooo, a zbel. Wesh doe je net of je dom bent of heb ik echt een dochter met twee linkerhanden gebaard ah?!
Inaya: Sorry yemma. Wollah sorry.
Mama: Moest je maar thuis blijven. Weejee schande, wat ga je voor je man klaarmaken, patat uit de vriezer?! Mo kwam ze keuken binnen en hij keek zijn moeder aan.Mo: Wat is er yemma?
Mama: Qa deze kip weet niet wat ze met die kip moet doen.
Mo: Jeeh mogool.Hij glimlachte en liep de woonkamer weer in. Haar moeder gaf kruiden aan Inaya. Ze deed het erop en pakte de kip met haar handen om de kruiden goed in te smeren en ze gaf het weer aan Inaya.
Mama: Zied..
Inaya deed het rustig aan, omdat ze het voorzichtig deed. Ze wist echt niet hoe ze het moest doen. Haar moeder was nerveus. Ilham kwam aankruipen.
Mama: Ga haar luier verschonen of weet je ook niet hoe dat moet?
Inaya: Jawel yemma, dat weet ik wel.Ze keek Ilham aan en pakte haar op. Ilham zat aan haar mond, oor en ogen. Inaya moest ervan lachen. Ze was wel blij dat ze toch haar zusje kan leren kennen en andersom ook. Ze liep naar de tweede etage, legde haar neer en verwisselde de luier. Ilham glimlachte steeds naar Inaya. Ze liepen weer terug naar beneden.
Mama: Leg haar neer en ga iets netjes aantrekken.
Inaya: Wie komt er?Haar moeder antwoorde niet. Ze liep met een zucht naar boven, kleedde zich om. Ze hoorde de deurbel. Ze liep naar beneden en opende de deur. Ze zag Said, haar neef met zijn vader en moeder en haar nichten Fatima en Nadia. Ze was zo blij om haar weer te zien en die kleine Fatima ook.
Inaya: Heyy! Ik heb jullie zo gemist!
Haar oom en tante liepen het huis binnen. Inaya groette ze en omhelsde Nadia. Said zoals gewoonlijk liep het huis gewoon binnen zonder haar te groeten of aankijken. Fatima was haar blij te zien. Ze liepen een andere kamer binnen dat ook visite was, naar meestal kwamen daar allen vrouwen. Nadia was blij Inaya te zien. Inaya ging snel naar de keuken, pakte thee en bracht het mee naar de kamer. Ze ging zitten en begon Nadia aallleess te vertellen.
JE LEEST
Een meisje dat de verkeerde kant op ging.
AcakInaya heette ze. Ze was 22 jaar oud en had nu al haar leven op orde. DAT DACHT ZE TENMINSTE. Ze woonde niet meer met de ouders omdat haar vader haar niet kon uitstaan van het gedrag die ze thuis toonde en haar moeder kwam een aantal keren in het zie...