Bab 8

2.3K 77 0
                                    

BAB 8

Farhan melepaskan keluhan berat . Beg dicampak ke arah almari , sesungguhnya hatinya sendiri memberontak untuk memujuk gadis itu . Namun , dia juga manusia yang mempunyai ego sendiri . Setiap kali , Sarah berjalan melintasinya segala kenangan yang dilalui terimbas satu persatu .Hmmh . Memanglah tak banyak sangat kenangan , tapi cukup untuk membuatkan dia merindui pujaan hatinya itu .

Handphone yang berada di atas meja belajar dicapai . Segala mesej yang masuk dibuka satu persatu . Namun , yang paling membuatkan dia terkejut apabila membuka mesej daripada Sarah . Senyuman mula merekah di bibirnya , terbayang di matanya wajah Sarah yang merah sewaktu menghantar mesej ini . Tangannya pantas menekan icon ‘call’ .

“Hel..lo.”ujar Sarah tergagap sewaktu mengangkat panggilan daripada Farhan itu .

“Gagap ke ?”tanya Farhan selamba .

“Hah ? Eyh , takdelah . Just pelik sebab tiba – tiba awak call .”terang Sarah .

“Yelah , saya pun pelik juga sebab ada orang tu rindu kat saya .”usik Farhan , badannya dihempas ke katil sambil tersenyum .

“Hah ? Err .. Awak dah baca mesej tu ke ?” bibirnya mengukir senyuman , matanya dipejam dan dalam masa yang sama mukanya seperti udang bakar .

“Dahlah wak . Kalau tak , takdelah saya call . Banyak betul awak missed call saya kan ? Sorry tak angkat , phone silent tadi . Anyway , saya lagi rindu kat awak tau !”jawab Farhan .

“Yelah tu , tadi awak siap gelak – gelak lagi dengan perempuan tu .”jelas Sarah dengan nada rajuk .

“Alalalala , ada orang tu jealouslah pulak . Tu Nadia lah , kawan je . Actually , waktu tu kitorang bertiga tapi budak lelaki tu pergi tandas . Awak tak marah kan ?”

“Takkanlah  saya nak marah , awak yang cakap awak bertiga waktu tu .” ucap Sarah pula. Cepat benar rajuknya hilang .

“Tapi tadi saya nampak awak nangis . Kenapa ?”tanya Farhan mengejut .

“Hah ? Saya nangis ? Eyh , takdelah . Mata saya masuk habuklah .” dalih Sarah . Biarlah perkata itu hanya dia yang mengetahui . Malah , hubungan dia dan Farhan sudahpun pulih .

‘Ah ! Macam mana dia boleh perasan aku menangis tadi ? Aduhh.’ Desis hati kecil Sarah . Matanya dipejam untuk mereka alasan yang lebih kukuh.

Farhan dihujung talian masih lagi diam tanpa berkata . Nampak gayanya , seperti menunggu penjelasan daripada Sarah .

“Urmm , wak . Nak kena bagitahu ke ? Tak payahlah . Benda kecik je , kay ?”ujar Sarah yang masih lagi menyembunyikan perkara sebenar .

“Hmm , kalau awak cakap macam tu takpelah . Awak dah mandi belum ?”tanya Farhan secara tiba – tiba.

“Mestilah dah , awak tak mandi lagi eyh ?”tanya Sarah dengan nada yang ditekankan

“Hehe , belum .”jawab Farhan , suaranya dikendurkan . “Eei , awak ni apalah ! Pergi mandi cepat!”arah Sarah .

“Okay . Saya excited sangat dapat text dari awak tu yang tak teringat nak mandi .”terang Farhan .

“Apalah awak ni , teruk !”ujar Sarah lagi .

“Alah teruk – teruk pun ada orang sayang juga . Kan awak kan?”usik Farhan lagi .

“Eish , dahlah pergi mandi . Busuklah .” balas Sarah pula . Selepas itu , talian terus dimatikan . Farhan tersenyum bahagia .

**********

“Awak nak cari apa ni ?”tanya Farhan setelah puas berjalan menemani Sarah sehari suntuk di Mid Valley itu .

“Ermm , nak cari teddy bear untuk Ain kat ‘Memory Lane’ kejap . Lepastu kita balik . Boleh kan?”balas Sarah , matanya dikelip – kelip ke arah Farhan .

“Ye , okay .”balas Farhan semula . Mereka mengorak langkah ke ‘Memory Lane’ pula . Sewaktu tiba di situ , dia hanya mengekori langkah Sarah ke arah satu rak tinggi dan lebar yang dipenuhi pelbagai jenis teddy bear yang berbagai – bagai saiz dan warna .

Sewaktu menunggu Sarah masih memilih teddy bear , dia tertarik pada satu teddy bear putih sederhana besar yang memegang sekeping kad merah tertulis perkataan ‘I Love You’. Teddy bear itu dibelek – belek.

Sarah yang masih setia memilih itu dipanggil untuk datang ke arahnya , “Wah , comelnya bear ni . Pandai awak pilih , saya nak bagi yang nilah dekat Ain .”ucap Sarah selamba .

Teddy bear putih yang berada di tangan Farhan diambil dan terus bergerak menuju ke kaunter . Namun , terhalang dek tangan Farhan yang kemas memegang tangan kanannya .

“Siapa kata saya pilih untuk awak bagi kat Ain ?”tanya Farhan .

“Habis tu ?”tanya Sarah kembali .

”Bagi kat awaklah , sayang ooi .”hidung mancung Sarah dicuit .

“Bagi saya ?”tanya Sarah lagi .

“Yelah.”

“Habistu saya nak bagi kat Ain yang mana ?”tanya Sarah pada Farhan .

“Nanti saya pilihkan , tapi yang ni saya bayar .”terang Farhan lagi .

“Macam tu pula ? Kay , saya ada dua pilihan yang brown ni ke yang pink ni ?”tanya Sarah sambil memegang kedua-dua teddy bear tersebut . Teddy bear putihnya diserahkan kepada Farhan .

“Ermm , kalau saya , saya ambil yang brown tu “Farhan membuat keputusan .

“Okay , dah jom bayar .” balas Sarah dan terus bergerak ke kaunter untuk membuat pembayaran .

“Awak lepas  ni kita pergi …”

Nope . Kita terus balik .”potong Farhan pantas .

“Alaah , tapi saya nak pergi Popular kejap .” balas Sarah dengan riak muka masam .

“Sayang , mama awak dah cakap awal – awal tadi suruh awak balik sebelum maghrib kan ? Sekarang dah pukul enam setengah dah . Nanti apa pula mama awak cakap .”jelas Farhan panjang pada buah hatinya itu .

“Kay , Fine . “jawab Sarah pendek . Langkah dilajukan , tangannya pantas mengeluarkan handphone dari poket . Nombor telefon Abang Riz didail tapi belum sempat dia menekan call , handphone sudah dirampas oleh Farhan .

“Awakk!!”Sarah separuh menjerit .

“Cakap dengan saya, awak tak merajuk dulu .”ujar Farhan sambil menjauhkan handphone dari Sarah yang masih cuba merampasnya kembali .

“Ye , saya tak merajuklah .Bagilah handphone.”minta Sarah lagi , kakinya terjengket – jengket menggapai handphone yang masih lagi berada di tangan Farhan .

“Cakap ‘I Love You’ dulu baru saya bagi .”jawab Farhan , keningnya diangkat sebelah . Sarah yang mendengar terus berhenti daripada mengambil Galaxy SIII miliknya .

“Awak ambil kesempatan !” ujarnya dan terus berjalan meninggalkan Farhan yang sudah tergelak di belakang 

Hanya Kau Yang TerakhirWhere stories live. Discover now