"BILA kauorang gerak?"
"Esok"
Eyra tersenyum sinis.Dia memandang dua beradik di hadapannya dengan perasaan geram.
"Seronoklah dia dapat buat aku macam ni kan?"
Kerusi ditendang sedikit tanda protes.Jujur,kali ini dia benar-benar terasa hati.Kali pertama hatinya sukar melupakan apa yang Fairul buat padanya.Nak menangis?Tidak!Hatinya kuat lagi.
Bukannya kes berat sangat.Tapi,itulah,susah melupakan.Izzi kalut apabila melihat wajah Eyra yang muram.Dia segera menggenggam tangan adiknya.
"Eyra,jangan menangis.Fairul buat macam ni sebab dia emosi masa tu.Kau pun sama kan?Emosi sampai kau tumbuk dia.Kau dengan dia tak ada beza besar.Dua-dua teruk"
"Kalau emosi sekalipun,takkanlah tergamak buat aku macam ni.Cuba bayangkan kalau isteri kau tak benarkan kau pergi tahlil mak mentua kau.Mesti kau sakit hati kan?"
Izzi mati kata.Siapa je yang tak terasa?Cuma Izzi tak boleh jawab sebab dia tiada bini!
"Kenapa kauorang tak bagitahu Fairul kat kampung?Kalau aku tak call dia tadi,tunggu aku jadi bodoh baru nak bagitahu kan?"
"Ni amanah.Rahsia itu amanah.Selagi dia tak benarkan,selagi tu jangan pecahkan," kata Izzi.
Izzat yang diam dari tadi hanya menjadi pemerhati.Hatinya masih sabar dengan Fairul.Tapi bila difikirkan balik,salah adiknya juga.
"Baik ke simpan rahsia kalau rahsia tu memang tak patut untuk diamkan?" tanya Eyra tidak puas hati.
"Sudahlah Eyra.Perkara dah jadi.Tak guna marah-marah.Lupakan aje"
Akhirnya Izzat bersuara.Eyra yang mendengar kata-kata abangnya mula naik angin.
"Lupakan?Dia tak bagi aku pergi tahlil mak mentua aku wei!Aku ni orang luar ke?"
"Kau nak tahu kenapa Airul buat macam ni?"
"Sebab aku tumbuk dia?" teka Eyra.
"Bukan sebab itu je.Dia nak bagi pengajaran dekat kau yang selalu letak status dia bawah tapak kaki kau," sembur Izzat.
"Ahahahaha!Eyra mana ada tapak kaki!"
Niat Izzi yang ingin meredakan keadaan tegang ini disambut dengan jelingan tajam oleh Eyra dan abangnya.Izzi menggaru ketiaknya yang basah.
"Okay,apa kata macam ni.Kau pergi bentang sejadah,fikir balik apa salah kau.Fikir ego kau.Eloklah tu,kau phn bukannya selalu solat penuh.Lepastu esok ikut walid,umi,Izzi dengan Erni balik kampung.Minta maaf dekat husband kau.Koyak mental aku tengok kauorang yang macam anjing dengan anjing ni," bebel Izzat.
"Tapi dia tak bagi aku balik," ujar Eyra.
"Dah elok sangat tu.Kau kan keras kepala.Takkanlah nak dengar kata lelaki miskin macam dia," perli Izzat.
Eyra mengigit tocangnya.Lelaki kalau bercakap pun boleh tahan juga eh longkangnya.
"Kau drive sendiri.Tak payah naik dengan kami esok.Kalau kita pergi asing,Fairul tak syak aku," sampuk Izzi setelah habis menggaru ketiaknya.
"Fairul bagi minum apa sampai abang-abang aku sendiri benci aku?"
"Mengarutlah kau ni.Kalau dia bukan suami kau,aku memang benci kau dari dulu.Sekarang benda dah selesaikan?Jadi,tak payah banyak cakap.Biar esok yang tentukan"
Seraya itu Izzat terus naik ke biliknya.Pendek akalnya melayan Eyra.Baik layan isterinya,Iza.Eyra berdiri kaku.Apahal semua backup suaminya?
YOU ARE READING
House Husband(EYRUL) ✅
RomanceBook I *Di antara kita penuh rahsia* Start :19/7/2019 End :11/1/2020 Fairul Amin si pengganggur terpaksa menyara diri menjadi 'house husband' kepada isterinya yang jelita.Dibayar gaji,tiada masalah baginya. Eyra Hayati si gadis korporat yang mewah...