1. Pierwsi mieszkańcy ziem polskich

153 3 0
                                    

Czy wiesz, że pierwsze ślady przodków człowieka na terenie Polski pochodzą sprzed 500 000 lat? Homo erectus, czyli człowiek wyprostowany, mieszkał w jaskiniach lub obozowiskach. Używał on ognia i wytwarzał narzędzia zwane pięściakami, wynalazł także oszczep. Dopiero 120 000 lat temu na ziemiach polskich pojawili się pierwsi neandertalczycy, czyli podgatunek człowieka rozumnego.

Najstarsze znaki bytności neandertalczyka znaleziono w okolicy Ojcowa pod Krakowem, w Jaskini Ciemnej. Natomiast niedaleko Jaskini Nietoperzowej pierwszą osadę założyli, 40 tysięcy lat temu, homo sapiens.

W kolejnych tysiącleciach osiedliło się tu wiele ludów, określanych mianem kultur archeologicznych. Niektóre z nich mają dokładniejsze nazwy, pochodzące od:

- wytwarzanych przedmiotów, np. kultura pucharów lejkowatych czy kultura ceramiki sznurowej,

- sposobu chowania zmarłych, np. kultura unietycka (kurhany, znane jako wielkopolskie piramidy),

- miejsca odnalezienia jej pozostałości, np. kultura łużycka (osada w Biskupinie), kultura przeworska (wyroby z żelaza), kultura oryniacka (kościana broń i proste narzędzia).

Z racji braku złóż kamienia, w Polsce nie powstawały tak wspaniałe budowle megalityczne, jak w Europie Zachodniej. Jednak i w naszym kraju dokonuje się wielu ciekawych odkryć. Należą do nich: kamienne grobowce z IV w. p.n.e. na Kujawach, kurhany w południowo-wschodniej Polce, czy kamienne kręgi na Pomorzu, pełniące funkcje religijne.

Historia Polski w pigułceOpowieści tętniące życiem. Odkryj je teraz