Czy wiesz, że w VI w. na ziemiach polskich zaczęli osiedlać się Słowianie, którzy swoje osady budowali nad rzekami – głównymi szlakami komunikacyjnymi? Słowianie tworzyli wspólnoty, w których władzę sprawował wiec. Dzięki odkryciom archeologicznym i „Geografowi Bawarskiemu" wiadomo, że w IX w. mieszkało ok. 10 plemion. Byli to: Polanie, Wiślanie (dwa najpotężniejsze plemiona), Mazowszanie, Pomorzanie, Pyrzyczanie, Dziadoszanie, Gołęszyce, Bobrzanie, Opolanie, Ślężanie i Lędzianie.
Wiślanie i Polanie podporządkowali sobie wolnych chłopów – Kmieciów oraz starszyznę rodową i od tej pory władzę sprawował książę.Wiślnie utworzyli własne państwo w obrębie Krakowa i Wiślicy, jednak niezbyt długo cieszyli się niezależnością, ponieważ zostało ono podbite przez Księstwo Wielkomorawskie.
Polanie, oddzieleni od Rzeszy Niemieckiej naturalnymi barierami, jakimi były rzeki i gęsta puszcza, stworzyli państwo w obrębie Wielkopolskie, wśród głównych grodów znalazły się: Gniezno, Giecz oraz Poznań.
Legenda mówi, że Polanami rządził król Popiel II, którego zjadły myszy. Myślę, że każdy zna tę opowieść, jednak czasem warto sobie ją przypomnieć: Podczas postrzyżyn synów króla Popiela przybyli do Gniezna dwaj tajemniczy goście, których jednak nie zaproszono na ucztę, łamiąc tym samym zasadę gościnności. Ci udali się zatem w gościnę do ubogiego oracza imieniem Piast, który również wyprawiał postrzyżyny swojego syna Siemowita. Według Galla na postrzyżynach u Piasta miał być obecny również sam Popiel, gdyż książę wcale nie uważał sobie za ujmę zajść do swojego wieśniaka. Gdy Siemowit dorósł, miał usunąć Popiela z tronu i zostać księciem. Wincenty Kadłubek w swojej Kronice rozbudował znacznie legendę o Popielu (nazywanym przezeń Pompiliuszem II), którego uczynił synem Popiela I i wnukiem Leszka III. Według Kadłubka miał być władcą gnuśnym, tchórzliwym, zniewieściałym i zdradzieckim. Za namową żony miał wytruć swoich dwudziestu stryjów (synów Leszka III), podając im w czasie uczty zatrute wino, a następnie odmówił pogrzebania ciał. Z trupów wylęgły się myszy, które długo ścigały Popiela wraz z żoną i dwoma synami. W końcu dopadły ich ukrytych w wysokiej wieży, gdzie zostali pożarci.W ten sposób powstał ród Piastów, pierwszych królów Polskich. Siemowit, Lestek oraz Siemomysł rozpoczęli podbój Kujaw, Mazowsza i części Pomorza. Byli oni jednak władcami legendarnymi i nie ma żadnych dowodów na ich istnienie.
CZYTASZ
Historia Polski w pigułce
Tiểu thuyết Lịch sửHistoria przez wiele osób kojarzona jest z nudnym szkolnym przedmiotem, na którym nauczycielka w nudny sposób opowiada o rządach kolejnych, zapomnianych przez wszystkich królach. Historia Polski w pigułce to opowieść dla tych, którzy chcą dowiedzieć...