عندما وصلوا الى الجدة (السيده العجوز ) دخل الجميع ورحبت هى بهم ونظرة ل امجد وتبسمت قائله
الجده / له رجعت مش قولت هتواجهه
امجد / عشان اواجه لازم اكون على الاقل عارف خصمى مش احارب مجهول
الجده / اما مشيت المرة اللى فاتت من غير ما تسأل قولت ان مش انت اللى مكتوب عليه انت زى جدك متهور بس الان يا مرحبا بيك تعالى ادخل الاول اقرأ مذكرات جدك وبعدين لينا قاعده سوى بس افتكر الصياد الناجح هو اللى فاهم معنى الصبر
ابتسمت اتوجهت للحجرة اللى نمت فيها المرة اللى فاتت اخذت وقتى فى النوم وارتحت وبعدين دخلت فرندة الاوضه (الشرفه) ومسكت مذكرات جدى وبدأت اقرأ
#########(حكايتى )########
اليوم الاول
امجد العميرى اليوم انا سنى 25سنه متزوج من حب عمرى هدى وليه ابن اسمه عامر انا فعلا املك السعادة حالتى المادية مستقرة وناجح جدا فى شغلى وسبب نجاحى بعد فضل ربنا قدرتى على التكلم والقراءة والكتابه بلغات متعدده ومع ذلك كان فى شئ دائما يؤلمنى ليه مش لى اخوات وليه جدتى مش عايشة معانا قررت اسأل ابويه
بس بكرة لان الوقت متاخر واكيد نايماليوم الثانى
اليوم اكتشفت حقايق صدمتنى وعلى اد ما انا فرحت بيها على اد غضبى ان ابويه خبى عنى السنين دى كلها مش هنكر انى مكنتش مصدق فى الاول بس هو ورانى الادله واخذنى اماكن عمرى ما كنت متخيل انها حقيقه النهاره الصبح لما سألته ابتسم وقالى تعالى هوريك حاجه وبعدين هجاوب على اسئلتك روحت معاه لاجمل مكان على وش الارض رغم انه فى وسط الصحراء بس سبحان الله واحه خضرة كلها اشجار ونخيل مثمر وفيها نبع ماية ومراعى للحيوانات حسيت انى فى جنة الارض بس شكل الناس مختلف منهم اللى فى غاية الجمال رجال ونساء واطفال ومنهم اللى ليه اجنحه ومنهم الاطفال اللى فى سن 9سنوات واصغر بس مفيش اطفال اكبر من كده وفى حيوانات شكلها غريب اكتشفت بعد كده انهم مش حيوانات دول مخلوقات تانيه وليهم لغتهم الخاصه واالى فجاة انى اعرف منها زى الهلوغرفيه والرومانيه ولما حاولت اسئله شاورلى نقعد فى مطعم اه والله مطعم زيه زى اى مطعم فى قلب القاهرة وبعد ما اعدنا قالى ان جدتى من مخلوقات الزراعه يعنى مش انسانه بس اقرب شبه للانسان وانها بتكبر فى السن لكن مش بيبان عليها شكلها مبيكبرش عن سن واحده فى 50 رغم انها ممكن تكون عندها مئات السنين وانه لما اتعرف عليها هى كانت 100وبعض السنين مرضيش يحدد اد ايه بس قال انه لما شافها افتكر انها 15 سنه بس كانت واقعه فى مشكله وبتحاول تهرب من ضباط خباها ومن لحظتها وقع فى حبها وهى كمان حكيتله عنها وانها ملكة مخلوقات الزراعه وجبيته الارض دى وقالت له انهم لو اتجوزوا اول طفل ليهم مش هيكبر عن 9سنوات والباقى هيكنوا عاديين منهم اللى ممكن يورثها فى الجينات بس مش كلهم ويمكن اللى يورثها يكون احد الاحفاد او احفاد الاحفاد وهو بس اللى هيكون اقوى من المخلوقات السبع كلهم وليه السيطرة عليهم بس الباقى هيقدروا يتحكموا فى الزراعه يعنى افضل محاصيل وثمار هتكون بتعتهم وفعلا اتجوزوا وجابوا 4 بنات وولد ولكن ملك المخلوقات السفلية هاديس خطف بنت منهم واخدها العالم بتاعه حاولت الملكه توصله وتحرر بنتها لكن هو كان عمل حسابة واخترع كتاب سحرى على يد كبار سحرة مملكته لمنع مرور ملكة مخلوقات الزراعه وبعدها خطف بنتها الثانيه وكانت حامل من انسان وقتها مقدرش ابويه يفضل ساكت وسيبها هى تحاول واخدنى انا ونزلنا القاهرة واشتغل فى الاثار على هدف انه يلاقى الكتاب ويرجع بناته بس بعد ما عرف منها ان لو هو منجحش فى استرجاع بناته يبقى هيضطر يستنى ابنه ويشوف لو كان هو المقدر ليه ورث الصفات الوراثيه من امه ولا لا ولو مش هو يبقى هيستنى الحفيد اللى هيقدر له محاربة هاديس ويجبرة على تباعيته ويرجع بناتها منه .
وبعدين رجعنا البيت وانا بسأل نفسي طيب هعرف منين اذا كنت انا اللى ورثة الجينات دى ولا لا ولو حتى مش انا انا لازم الاقى الكتاب واحاول باقى طريقه ارجع اخواتى