*SULTAN Süleyman Yavuz Sultan Selim Hanın tek oğlu Sultan Bayazid-i Veli Hanın torunu Türk imparatorluğunun ve Hanedan-ı Al-i Osmanın 10.hükümdarıdır.
Orta boylu iri yapılı bir adamdı iyi şiirler yazardı osmanlının şair sultanlardandır arapça-farsçayı iyi derecede bilir ve şiirlerinde kullanırdı ayrıca döneminde Baki gibi önemli divan sanatçılarını yetiştirmiştir.
babası Yavuzun 8 yıllık taht macerasının bitmesiyle özellikle babasının mısır seferi sonrası kanuninin elinin altında modern sılahlarla donatılmış iyi eğitimli güçlü bir ordu kahire hazineleriyle ağzına kadar dolu bir hazine seyfiye ve kalemiye sınıfından iyi yetişmiş devlet adadmları ve üç kıtaya yayılmış edeb müddet yaşayacak güçlü bir imparatorluk kalmıştı.
sultan süleyman babasının safavi ve memlük ağırlıklı doğu ve güney seferlerinin zıttına (akdeniz havzası başta olmak üzere balkanlar orta ve doğu avrupa )batı odaklı seferler düzenlemiş ve imparatorluğunun sınırlarını batıya doğru genişletmiştir (osmanlıda ve çoğu türk devletinde bu böyledir her hükümdar kendinden önce gelen hükümdarı tamamlar nitelikte hareket etmiş ve devleti güçlendirmeye çalışmışlardır ).
babası yavuz han doğuda doğu anadolu tebriz mısır arap yarımadasının fatihi iken oğlu süleyman han batıda avrupanın ortalarına kadar viyana kapılarına kadar feth eylemişti
ancak bu sultan süleymanın sadece batıya yönelik fetihler düzenlediğini göstermez sultan süleyman ırakeyn ve azerbeycan seferleri ile doğuda da çok büyük başarılara imza atmış muzaffer bir kumandandır.
Ne yazik ki sultan süleyman gibi büyük bir maraşelin ardından ordusuyla birlikte sefere çıkan türk imparatoru sayısı bir elin parmaklarını geçmemektedir .
Sultan süleyman 46 yıllık saltanatı ile osmanlı devletinin en uzun süre tahtta kalan hükümdarı olmuştur ancak 46 yıllık parlak saltanatının sadece 2 yılını payitahtında rahat içinde geçirebilmiştir ömrü at sırtında cenk meydanlarında geçmiş 6 Eylül 1566 da avusturyaya karşı çıktığı bir seferde ilerleyen yaşı nedeniyle zigetvar da vefat etmiştir .
sultan karadaki mahiyet ve muvaffakiyetlerini denizlerde gösterememiş döneminde Barbaros hayrettin gibi öne çıkan deniz korsanları (daha sonraları kaptan-ı derya sıfatıyla imparatorluk donanmaları komutanı olmuştur) olmasına karşın hint deniz seferleri (burada babür şahının kendince haklı endişeleri olması nedeniyle türk donanmasına yardım etmeyişi vb sebepler vardır lakin bunlar başka makalelerin konusu olacaktır )ve açık denizlerde özellikle portekizlilerle girilen deniz savaşlarında donanma teknolojisinin portekizlilere göre geri olması nedeniyle istenilen zaferler elde edilememiş dolayısıyla coğrafi keşiflerden yetierince pay alınamamıştır daha sonraları sıklaşan seferler kazanılan kale ve şehirlerin ihyası ve masrafalrı gelirlerinden çok olmuş sefer masrafları zaferlere rağmen karşılanamamıştır 3 kıtaya hükemeden bir imparatorlukta yaşamanın verdiği rehavetler artan saray masrafları beceriksiz kişilerin devlet yönetiminde söz sahibi olması vb nedenler hazineyi zora sokmuş ve devlet en parlak dönemlerinden hemen sonra yavaş yavaş duraklama döneminde doğru yol almasına ve devletin sonunu getirmesine neden olmuştur ...
yazardan notlar : okuğunuz için teşekkür ederim bir özet olarak verdiğim Sultan Suleyman dönemini osmanlının duraklama dönemine neden ve nasıl geçtiğini devletin nasıl yavaş yavaş içten içe çöktüğünü anlayabilmek için detaylı bir şekilde incelemek ve araştırmak gerekir bu nedenle avrupalıların muhteşem süleyman Türklerin ise kanuni sultan süleyman dediği bu büyük Türk komutanı bir kez daha saygıyla anıyorum
*bu tür kısa özet yazılarımın devamı sizin ilginize bağlıdır yanlış ve hatalı gördüğünüz yerleri düzeltmem için beni uyarabilir saygı çerçevesinde her türlü fikrinizi belirtebilirsiniz iyi okumalar iyi günler dilerim....
...
* tarih dizilerden değil ancak doğru ve güvenilir kaynaklardan öğrenilir.
ŞİMDİ OKUDUĞUN
Kanuni Sultan Süleyman dönemi hakkında bazı izlenimlerim
Historical FictionBatıda Muhteşem ,doğuda Kanuncu olarak tanınan 3kıtaya hükmeden döneminin en modern ordularının komutanı dünya tarihinin ve Türk İmparatorluğunun en önemli maraşellerinden olan Yavuz Sultan Selimin tek oğlu Kanuni Sultan Süleymanın hayatı hakkında k...