49) Topal Nuri

87 6 0
                                    

Dayımın getirdiği bu tüfeğe uzun uzun baktıktan sonra dedemin yatağının arkasına astığı tüfek aklıma geldi. Dedem evine gelen misafirlere tüfeği göstererek "ben o zamanlar 19 yaşındayım. Ülkenin her yerini düşman sarmış. Babam bu tüfekle yüzlerce düşman askerinin çocuğunu yetim bırakmış" diye uzun uzun anlatırdı. Sonraları öğrendim ki; dedemin babası kurtuluş savaşı sırasında korkudan dağa çıkmış, savaş bitene kadar da dağda kalmıştı. O dönemde dağlardaki eşkıyalar bile ülkesi için şehre inip düşmanla savaşırken, dedemin babası dağa kaçmış. Dedemin babasının adı topal Nuri'ymiş. Bu Nuri denilen adamında nasıl topal olduğunu öğrendiğimde şok olmuştum.

Topal Nuri bir arkadaşıyla birlikte dağa çıktıktan bir süre sonra, saklandıkları yerin yakınlarına başıboş bir inek gelmiş. İneğin üzerinde boya ile yazılmış kocaman E harfini gördüklerinde Ethem ağanın olduğunu anlamışlar. İneği kesip yeseler, Ethem ağa ikisini de sağ bırakmayacağını bildikleri için kesmekten vazgeçmişler. Topal Nuri'nin arkadaşı;

- Nuri; ineğin derisinden kendimize pabuç yapalım bari. Soğuklar yakında gelir.

demiş ve birlikte ağaca bağladıkları hayvanın derisinden canlı canlı çarık yapmak için dört parça almışlar. Debelenen hayvanı bağladıkları ağaçtan çözmeye çalıştıkları sırada, yaşlıca bir adam elinde tüfekle yanlarına gelmiş. "ne yapıyorsunuz burada?" dedikten sonra, önce Topal Nuri'nin ve arkadaşının elindeki deri parçalarına, hemen ardından da ineğin üzerine bakıp tüfeğini doğrultmuş. Topal Nuri "ağa, mecburduk, çarıksız kalmasaydık yapar mıydık?" dese de yaşlı adam dinlememiş ve tüfeğini ateşlemiş. Tüfekten çıkan saçmalar Nuri'nin ayağına isabet etmiş. Daha sonra; adama ve ineğe ne olduğunu bilen yok ama o günden sonra Nuri, Topal Nuri olarak anılmış.

Bütün bunları annem, çok küçükken dedesi Topal Nuri'nin ağzından duymuş. Tabi "biz korkudan dağa çıktığımızda yaptık" demek yerine "düşmanla savaşırken çarıksız kaldığımız için yaptık" demiş. Hatta kendisine ateş edenin Fransız askerinin olduğunu söyleyince, gazi maaşı bile bağlanmış. Yıllar sonra yapılan araştırmaların ardından; Topal Nuri gibi savaşa girmediği halde maaş alan yüzlerce sahte gazilerin de isimleri gazilikten çıkarılmış ve maaşları kesilmiş.

Üstünde Ne Var? (Kitap Oldu)Hikayelerin yaşadığı yer. Şimdi keşfedin