صلوا ع النبي...
الحلقه الثانيه...
رواية/حكايه...
-------
حكايه بصتلو بغيظ..
وردت بضيق-حاضر .
يعقوب-فأيه حاسس انك مضايقه يعني؟
حكايه -لاء طبعا هو حضرتك قولت حاجه تضايق يعني...
يعقوب بصلها من فوق لتحت-هتفضلي واقفه كتير .
حكايه-ما قومت وقفت عشان تقولي هشتغل فين.
يعقوب-لاء انتي هتقعدي قصادي هتنقلي الملاحظات اللي هقولك عليها مش اكتر لحد ما اشوفك واقيمك وبعدين اشوف انتي تنفعي لي ايه...واعينك رسمي.
حكايه بصدمه-ايه هو ده الشغل بس اقعد انقل معلوماتك...
يعقوب بجديه-معلش هبقي اعينك رئيس مجلس الاداره او تيجي تقعدب مكاني في ايه يا انسه احنا جاين نهزر هنا ولا اي؟؟!
حكايه بتنهيده- لاء براحتك انا قولت حاجه...ياريت تعملي مكتب صغير ما مش معقول هقعد علي الكرسي ده طول الشغل اعملي واحد زي ليلي.يعقوب بصلها كتير واتجاهل كلامهااا....
يعقوب-تاني مره متجيش الشركه وانتي حطه لينسزز لان شكلك ملفت ومش عايز مواظفين الشركه يسيبه الشغل ويقعدولك وعلي فكره مش حلو عليكي لو بتفكري نفسك بتحلي نفسك مش حلو...موحشك اكتر ما انتي.
.
حكايه بصدمه من طريقه كلامه...
-بس انا مش حاطه لنسزز.
يعقوب قام وقف-دي عينكي؟
حكايه -اممم ايوه عيوني .
يعقوب قعد ورد ببرود-طيب حلوين.
.
حكايه بفرحه-ربنا يخليك من ذوقك علي فكره انا اصلا بابا كان بيقول اني شبهه وكمان.
يعقوب-هوب هوب هوب ايه خلاص في ايه انتي فتحتي حكايه ليه يا انسه انا بقول كلمه انتي هتفتحي سيره.
قال جملته الاخيره بتريقه...
حكايه لنفسها مستحيل ده يكون ابن عم صالح ابدا ...مغرور وشايف نفسه علي ايه بس الصراحه شخصيه جدي وقمر احيه ...
.
معاذ خبط ودخل...
معاذ -يعقوب.
يعقوب-ايه؟
معاذ بص علي حكايه واتكلم بهزار...
معاذ-ايه ده هو القمر نزل من السما وقعد علي الكرسي عندك.
حكايه ضحكت-ميرسي انت القمر.
معاذ-هههه الله علي كده شكلنا هنبقي اصحاب يا انسه؟
حكايه ببتسأمه -اسمي حكايه.
معاذ بستغراب-حكايه غريب بس احلا حكايه.
يعقوب قاعد علي الكرسي-يا حنين اجيبلكم اتنين لمون؟معاذ-هههه بطل رخامه يا اخي
يعقوب-جاي ليه ؟
معاذ- بص علي الورق ده وامضي عليه...
معاذ بص لحكايه بهمس-هو كده نحس بس طيب
حكايه ضحكت بهمس-باين عليه بيعمل روشنه بس.
معاذ -هههههه لا عسل.
يعقوب بص لمعاذ بتنهيده ...
يعقوب-معاذ الورق اهو وروح علي مكتبك وانتي اقعدي انقلي الزفت ده هو انتي جايه تشتغلي ولا حاجه تهزري لو هتهزري اجري اقعدي في بيتكم واشوف مساعده من بكره.
معاذ- ايه يايعقوب اهدا هيا متكلمتش يعني
...
معاذ وهو خارج بصلهااا-متزعليش ياحكايه معلش هو فالشغل ميعرفش ابوه.. انا رايح مكتبي.
خرج معاذ...
.
ححكايه بصتله بحزن ابوها عمره ما زعقلها كده...
-بص حضرتك لو الشغل ده هيجبلي اهانات زي دي بلاش منوا لاكن انا مش هسامحلك تهين فيا كده ومن اول يوم احنا مش عبيد عندك وانا مش جايلك من الشارع ولا بشحت لو بشتغل فعشان عايزه كده ...لاكن انا مش محتاجه لي الشغل كله اساسا وانت عارف مين باباياا تمام...
يعقوب ببرود-مش محتاجله يبقي اخرجي ياختي من هنا واقعدي فبيتك اطبخي واغسلي ومتوجعيش دماغي وانا لو شغلتك فعشان والدك مش اكتر...
حكايه-انا مش متخيله انك ابن عم صالح اساسا ومش عايزه الشغل اشبع بيه.
يعقوب رفع حاجبه-انتي بتحديني مثلا يابتاعه انتي حته بنت زيك مفعوصه لولا انك بنت حد عزيز عليا مكنتش هسكتلك .
حكايه- ولا تسكت ولا متسكتش سلام وفرصه سسعيده..
يعقوب بتريقه-انا اسعد ياختي خدي الباب في ايدك...
.
خرجت حكايه وهيا علي وشك العياط ...
ليلي بصتلها وهيا خارجه-مالك ياحبيبتي!
حكايه بضيق،-ده مش مدير وصاحب شركه ده زفت علي دماغه ايه شوفت الحال دي فاكر نفسه مين.
ليلي- معلش هو كده انا ياما بستحمل بس طيب صدقيني بره الشغل...
حكايه-انتي تعرفيه من كتير.
ليلي بتنهيده-وهو في حد يعرفه اكتر مني.
حكايه بستغراب-"مش فاهمه
ليلي-كبري دماغك بس اشتغلي عنده مش هتلاقي واحد مبيكدبش زيه ‘ومش هتلاقي واحد بيحب شغله وجدي فالشغل زيه ولا هتلاقي واحد حقاني زيه بردو.
حكايه-انتي شغاله هنا بقالك كتير...
ليلي -اه من 3 سنين وبستحمل اي حاجه عادي لان ساعدني ايام ما احتاجت فلوس في تعب بابا واللي اكتر من كده مفكرنيش بي الفلوس بعدين ولا نقص من مرتبي وبعدين متقلقيش ...وممكن لو ضايقك فمعاذ بيه هنا زي السكر يخليه ميضايقكيش.
حكايه ابتسم نص ابتسامه-ما هو زعق فينا سوا.
ليلي -معلش اشتغلي احسن من مفيش يوم بعد يوم هتتعودي.
حكايه-انا ليه حساكي مضايقه؟
ليلي -عادي بس مخنوقه شويه.
حكايه بتنهيده-بس الا كرامتي.
ليلي-لو عايزه تنجحي ابعدي كرامتك والحساسيات عن الشغل.
حكايه -اممم معاكي حق طب اعمل ايه دلوقتي.
ليلي-ادخلي وخليكي قويه قصاده ... عشان ميستضعفكيش وبس.
حكايه ببتسأمه-شكرا بجد يا؟
ليلي -اسمي ليلي.
حكايه -احلا ليلي انا هدخل ....
ليلي ببتسامه-طيب...
-
ليلي قعدت علي الكرسي...
ليلي لنفسها-مش هسيبك يا سهر تلعبي لعبتك القذره دي عليه اكتر من كده.
سرحت ليلي ...
فلااااش باك.
فحفله تباع الشركه ففيلا يعقوب سوليم...
ليلي -يعقوب بيه انا همشي واشوف حضرتك فالمكتب بكره.
يعقوب-روحي ياليلي براحتك ده حفله يعني مفيهاش شغل متستأذنيش امشي ومتتأخريش بكره.
ليلي -ماشي بعد اذن حضرتك...
خرجت ليلي والناس مليانين في الحفله بكره.
.
ليلي خرجت بس نسيت ومشيت من ورا مرحتش من ناحيه البوابه ...
سمعت صوت اتنين واتفجئت بي كريم قريب يعقوب سوليم هو وسهر بيبوسو بعض
ليلي بصدمه-سهر بتخون يعقوب بيه مع كريم يانهار اسود ليه ده بيعشقهااا
... سمعت كريم بيقول لسهر...
كريم زنقها فشجره-عملتي ايه؟ في اخر سفقه.
سهر لفه ايدها عليه-لسه ياحبيبي يعقوب مقالش علي اي حاجه قصادي....ولا اداني اي ورق خالص.
كريم بنرفزه-السفقه الجايه دي لي عمران حيضر لو يعقوب اخدها هتطبل فوق نفوخي.
سهر حضنته-متقلقش ياحبيبي بقي خلاص....ثم عايزه اقولك حاجه
كريم-حاجه اي؟
سهر بفرحه-انا حامل ياقلبي
كريم بصدمه-حامل ايه مني ؟
سهر رفعت حاجبها-اومال حامل من يعقوب مثلا...ده بقالو شهرين مقربليش وانت اللي قربت مني.
كريم بصدمه-يخربيتك هتطبل فوق نفوخي هتبطل اكتر من كده متقوليش قولي ان ابنه وخلاص.
سهر بصدمه-ازاي يعني مش فاهمه اقول ليعقوب ان الطفل ده ابنه.
كريم-اوماال هتقولي ابني هتخرب علي راسنا كلنا يعقوب مش سهل وانتي عارفه واول ما هيموت حد فهيموتك انتي فاهمه ولا افهمك؟ تاني بس افهمي نامي معاه مره ولا اتنين وشويه وقوليلو مش تقولي علي طول كده خبط لزق هتخرب عليناااا.
بااااااااااككك
ليلي لنفسها-ياربي اروح اقوله حقيقتها...ولا اروح لي القذره دي بس مش هتسبني فحالي وهيا مش بتطقني اساسا صفره ولا اقول ليعقوب بيه ولا اعمل ايه انا محتاره بس مش هسيبها تلعب عليه انا مش هخلف ضميري فإنسانه زباله زيها وهتصرف واقوله واللي يحصل يحصل انا مالي بقي...