Seminggu Kemudian..."faam elias! " laung madam elijah dari luar bilik.
"ye. madam! "sahut maybelle.
'apahal madam serang aku pepagi nih.? 'bisik hati maybelle pelik . dia yang baru keringkan rambut nya kelam kabut mendapatkan ketua maid itu.
"hari nih kamu bertugas kemaskan perpustakaan dan bawa canaria sama kamu. " arah madam elijah.
"baik. madam. ada apa apa lagi? " kata maybelle.
hanya setakat itu sahaja yang elijah ingan beritahunya baik jangan muncul depan biliknya. buat terkejut sahaja. ingatkan perkara kecemasan.
"dan kamu perlu hantar makanan ke dewan latihan untuk semua bodygurd yang sedang berlatih . sebab hari nih ada Sir jax dari istana datang utk melihat latihan mereka . "kata madam elijah lagi.
"ouh.. baiklah saya akan segera bersiap. " kata maybelle . sebelum madam elijah pergi dari situ.
Dewan Latihan.
canaria dan maybelle menyusun makanan dan menghidangkan makanan.
"beri penghormatan kepada Sir Jax miller! " laung Bodygurd Leader Fitness (BLF) aka Sir jed slyder.
maybelle terkejut. tapi dia tetap menunduk hormat .
'miller? ayah jaime dan jack? 'bisik hati maybelle dengan perasaan ingin tahu.
"angkat kepala anda semua. terima kasih kerana semuanya yang telah mengalu alukan saya. Tolong jangan serius sangat. santai. tapi jangan terlalu santai hingga tak berwaspada sekeliling anda. atau anda semua maut. " kata Sir jax dan menekan perkataan maut membuatkan semua yang berada di situ meremang.
maybelle melihat figura Sir Jax.
'emm.. rambut sama kuning seperti jaime dan jack. memang sah ni memang ayah tuan muda berdua tuh. ' bisik hati maybelle sambil terangguk angguk kecil.
tiba tiba canria menyikunya. kemudian dia buat isyarat supaya mereka pergi dari situ.
"Sir Jed kami sudah selesaikan kerja kami. jadi kami undur diri dahulu. selamat menjamu selera." kata canaria kepada sir jed yang berdiri berdekatan Sir Jax.
"baiklah.kamu berdua boleh pergi. " kata Sir Jed.
kemudian canaria menunduk memberi hormat diikuti maybelle di belakangnya. lalu mereka mengangkat kepala .
tiba tiba
"kejap faam yang di belakang apa nama kamu? " tanya Sir Jax.
maybelle tersentak. kenapa ? dia ada buat salah ke? jangan lah pecat dia ... dia baru dapat 2x extra gaji minggu lepas.
sepakan kecil canaria menyedarkan dia bahawa dia ada dalam satu situasi.
"Fa- faam e-elias . Tuan. " kata maybelle gugup. kemudian Sir Jax melihat muka maybelle . jax terkejut . tapi dia cuba tidak menonjolkan perasaan terkejutnya.
"ada yang tak kena Sir jax? " tanya Sir jed.
"tak de .cuma anak saya ada terserempak dengan faam ini ketika sambuatan tuan muda rykell. katanya faam ini yang merawat anak bongsu saya. terima kasih atas rawatan anda. " kata Sir jax ramah sambil tersenyum.
"Saya berada dalam jagaan tuan. "kata maybelle rendah hati. sambil menunduk. hormat.
" kamu berdua boleh pergi . maaf kerana menunda pekerjaan kamu. " kata Sir jax sambil tersenyum mesra.
"kami pergi dulu. " kata canaria dan maybelle serentak.
'ternyata ada jugak manusia yang reti senyum dengan layanan yang di beri' bisik hati maybelle.
" hei . faam elias. lebih baik kau tak ambik masa yang lama bila ada mana mana tuan tanya apa apa. itu cuma merendahkan nama faam keluarga Claude. " kata canaria dingin dan tegas.
"faham " balas maybelle .
tapi nak buat macam mana. dia bukan sengaja nak tunda lama lama. dia kalau boleh nak elak tau.
canaria . antara semua faam baharu hanya tinggal maybelle , dan canaria sahaja selepas sambutan tersebut.
semua faam yang lain berhenti kerana ada yang sudah jumpa pekerjaan baru, kahwin dan ada yang tak larat membuat tugasan membersih di setiap bangunan yang boleh tahan besarnya. dan faam bangsawan juga sudah tiada .
yelah bangsawan mana tahan jika tinggal dalam bilik yang bagi mereka sempit dan makanan juga tak pelbagai dan tak ikut cita rasa mereka.
nasib maybelle bukan bangsawan.
maybelle tergelak sedikit.
canaria berpaling kemudian kening kanannya terangkat.
maybelle cepat cepat menggeleng.kemudian mereka terus berjalan hingga ke depan perpustakaan.
mulut maybelle serasa ingin jatuh. pintu perpustakaannya lx tingginya. dan sungguh besar. tapi canaria hanya biasa sahaja. dan masuk tanpa rasa apa apa.kadang kadang dia tertanya . canaria nih apakah jasad yang berjalan. selain otak canaria yang bijak. muka nya tak pernah membuat apa apa emosi. sama ada dia tak suka atau benci reaksi mukanya adalah kosong. ouh! kecuali marah .canaria akan mengerutkan dahinya sehingga dahinya merah.
"maybelle! cepat! " kata canaria marah.
"ye! " tergesa gesa maybelle masuk kedalam pustakaan.
lagi dia masuk , lagi dia ternganga .
tak pernah dia masuk ruang bilik yang amat amat besar! rak rak buku semuanya terlihat berhabuk. dan berterabur buku di atas meja.
"faam elias. kau ambil belah kanan aku selesaikan belah kiri dari ." kata canaria sebelum bergerak ke belah kiri.
"baik! " kata maybelle lalu dia memakai mask untuk menutup hidungnya dari terhidu habuk. dan di tangannya mempunyai bulu ayam.
dan memulakan membersih dan mengemas dari rak pertama kanan.menit berganti menit . jam berganti jam.
dan bila dia sedar sudah senja . apabila memegang buku yang terakhir untuk di susun.
tingkap perpustakaan sudah tidak mencurahkan cahaya matahari. dan lampu terpasang automatiknya.baru dia nampak gantungan chandelier yang cantik di langit pustakaan.
canaria sudah selesai kerjanya. maybelle sendiri hairan bagaimana canaria boleh buat sebegitu cepat. mungkin sebab bentuk tubuhnya kurus canaria memudahkannya bergerak pantas.
dan maybelle . tak payah katalah. pipi dan badan bergegar setiap kali dia cuba berlari utk mempercepatkan langkahnya. itu sahaja membuatkan dia lemas. jadi dia buat kerja itu dengan selesanya setelah canaria meninggalkannya sendiri.
" buku terakhir! " terjerit kecil maybelle kerana teruja. lalu dia membelek buku tersebut utk melihat kemana dia patut meletakkannya. tapi tiba tiba dia tertarik dengan tajuk buku tersebut.
Loyal Family of Emperial
King Ethan adalah raja ke -10
di negara lumiere.20 tahun yang lalu terdapat 3 keluarga yang setia terhadap baginda raja iaitu Jax miller ,Cesar Claude dan Vera Vonieck.
'vonieck! 'jerit hati maybelle terkejut dan teruja.
"kalau 20 tahun lalu, aku berumur 5 bulan? " anggar maybelle.
"lepas tuh apa yang jadi? " maybelle jadi tertanya tanya.tiba tiba.
"ada sesiapa dalam nih? pustakaan akan tutup sekarang." kata penjaga pustakaan.
"kejap! "laung maybelle kemudian menutup buku tersebut dan berdiri. buku itu dilihat.
"nak bawak ke tak nak? " gumam maybelle sendiri.
"bawaklah. esok aku letak balik. " kata maybelle kemudian terangguk angguk dengan logiknya sendiri.
lalu maybelle mengambil buku itu dan pergi ke biliknya untuk menyambung bacaannya.
dia jadi tertanya tanya.
adakah yang sebenarnya dia bukan anak luar nikah yang dibuang bak kata keluarga angkatnya.kalau tidak itu bermaksud yang vera vonieck adalah ayah nya.
tapi kenapa ayahnya buang dirinya.
jadi dia perlu dapatkan jawapan itu segera.~THE TALE OF UNIC TASTE OF MAN~
YOU ARE READING
~THE TALE OF UNIC TASTE OF MAN~ ✓
Romance⭐no.3 gemok- 9/6/2020- 3 ROYALS FAMILY OF EMPERIAL merupakan 3 buah keluarga yang terkenal dengan keakraban serta kesetiaan terhadap pemerintah negara iaitu king ethan. MILLER FAMILY CLAUDE FAMILY VONIECK FAMILY keakraban ketiga keluarga ini amat ti...