"Adaaaaaiii!!!"
Terundur terus si Aki Alap sama anak saudara dia si Talui bila nampak satu mayat kembang di tengah semak hutan tidak jauh dari kebun sayur si Udai.
"Aki!!!" berabis si Talui tarik baju si Aki mau bawa lari tapi kaki dia macam tamalakat betul di tanah. Bagagar satu badan. Aki Alap biarpun sudah berumur 70 tahun, tapi semangat sama tubuh badan dia masih kuat. Bah, bekas askar komando baitu. Biasa training.
"Jangan takut, Talui." Steady kunun si Aki padahal kabak-kabak juga dalam hati. "Bah, mari kita pigi kasitau orang kampung."
Talui mengangguk saja. Tidak sanggup sudah dia mau cakap apa-apa. Lemah lutut dia mau lama-lama di sana. First time kan nampak mayat buruk begitu. Sebelum keluar dari tu hutan, sempat juga si Aki Alap cakap-cakap dalam hati.
'Jangan susah, Udai. Kami jumpa sudah kau. Nanti kami datang balik urus kau punya mayat.'
***
SATU MINGGU SEBELUM KEJADIAN
"Si Udai hilang?"
"Ya! Mau lima hari sudah si Udai tidak pulang rumah. Saya dengar, dia mangaus, (makan hati)" bilang si Gimbolotok.
"Aik? Kenapa juga?" Odu Itoh relaks saja makan tinggaton (pinang/sirih).
"Saya dengar, dia sama adik-beradik dia bergaduh pasal warisan keluarga."
"Ish, kau ni Olotok. Mana kau tau begitu?"
"Aih, lama sudah pun tu. Si Udai sama abang dia memang tidak berapa ngam. Selalu tu diurang bergaduh pasal tanah warisan diurang di kebun. Mau berebut mangkali. Odu tidak tau kah?"
"Dui gia, Olotok. Mana la Odu tau. Bah, jadi macam mana? Diurang tidak pigi kasitau pulis kah?"
"Sudah. Ini laini saya mau kasitau Odu. Bisuk satu kampung sama-sama pulis pigi cari," berabis si Gimbolotok makan pinang si Odu. Lain lagi sigup langkum yang gred numbur satu dalam tangan. Kira-kira laitu mau menapau pulang.
"Atukoi jangan kasi habis itu sigup oi Olotok. Nanti tiada la Odu punya. Sukup laitu," sempat pula si Odu Itoh pigi tegur, takut kehabisan stok langkum dia. Kau pikir murah kaitu, hah?
Si Gimbolotok tutup balik tu bekas tinggaton tapi sempat juga pigi ambil tu sirih sambil senyum-senyum. Tamaha (tamak) betul si Gimbolotok. "Ala, sadap betul baini langkum kau, Odu. Bah, pounsikou (terima kasih). Saya balik dulu."
"Mmmbah. Bagus-bagus jalan."
Berlenggang-lenggang si Gimbolotok pulang. Geleng kepala saja si Odu Itoh. Petang tu lain sikit dari biasa. Langit gelap tapi tidak juga ada tanda mau hujan. Tiga hari berturut-turut sudah tu keadaan begitu. Garisan awan pun lain-lain, macam ada petanda.
"Hmm... memang ada laini yang tidak bagus ni..." bilang si Odu sebelum masuk dalam rumah.
"Mana sudah si Gimbolotok?" tanya si Aki Alap yang duduk-duduk di ruang tamu sambil minum kopi O panas.
"Sudah pulang," bilang si Odu Itoh sambil duduk menghadap televisyen.
"Itoh, kau tau sudah kaitu yang si Udai hilang?"
"Ada juga si Gimbolotok kasitau saya tadi. Saya rasa-rasa ada yang tidak bagus ni..."
"Bikin hairan betul kalau hilang begitu saja. Bagus baitu si Udai. Tidak pernah buat jahat di sini kampung. Si Bungkas bilang, diurang sempat lagi minum-minum sebelum si Udai hilang. Itoh, Cuba gia kau 'tinguk'."
"Aih... saya mana tau apa-apa."
"Cuba saja bah. Mana la tau."
"Aihh! Tinguklah macam mana nanti."
YOU ARE READING
PANGKAUSAN
RandomKehilangan si Udai jadi tanda tanya satu kampung. Ramai orang cakap kehilangan dia ada kaitan sama perebutan harta warisan keluarga. Sampai la mayat si Udai kena jumpa dalam keadaan mengerikan. Aki Alap dan Odu Itoh, pasangan suami isteri warga emas...