رواية حكاية ح13

5.5K 97 4
                                    

صلو ع النبي.
روايه حكايه.
الحلقه الثالثه عشر...
---
فبيت مديحه...
مديحه -خدي ياحبيبتي اشربي اللبن ده هيكون كويس عشانك لسه بترضعي وكفايه عياط ...
علا مسحت دموعها-ربنا يخليكي يارب ياطنط انا مش عارفه اردلك معروفه من ساعه ما جيت وحضرتك واقفه معايا...
مديحه-متقوليش كده بس انتي زيك زي ليلي وساره هسيبك ترتاحي شويه وهروح اعمل الغدا.
علا-ماشي ياحبيبتي متحرمش منك...
مديحه خرجت وعلا افتكرت اللي حصل بينها وبين ليلي.
فلاااااااش باككككك
.
علاا كانت واقفه شايله ابنهااا بعد ما قالت لمعاذ راحه مشوار لحد لحد ما جت ليلي...
وفضلت علا تبصلها بوجع من غير ما تنطق ولا كلمه...
ليلي راحت عليها وبصتلها بوجع....
ليلي بدموع-انا جيت اهو يا علا زي ما طلبتي ...بس واللهي انا مكنتش اعرف واللهي ياعلا صدقيني..انا عارفه كل كلمه هتقوليها هيكون معاكي حق فيهااا...
علا بوجع ابتسمت-متشغليش بالك انتي...اللي حصل حصل..وبعدين احنا اصحاب ولا نسيتي.
ليلي-انتي حد طيب واللهي جدا ومتستهليش اللي معاذ بيعملوه فيكي ضحك علينا احنا الاتنين ربنا ينتقم منو...
علا دموعها نزلت بس مسحتها بسرعه...
علاا-معاذ طلب مني اطلب ايدك ههه لا اماا هياخد مني نور ومش هيخليني اسافر...
ليلي بصدمه-تطلبي ايدي انا تطلبي اي مين ده اكيد اتجنن مخلي مراته تطلب ايد حبيبته ده اكيد انسان مريض ده متخلف...هو معندوش دم اساسا هو ليه مفكرانا معندناش احساس ‘وهو برئ مظلوم وعلي حق...
علا بدموع-صعب عليا اقف مع البنت اللي بيحبها صدقيني انا عندي احساس بيدبحني انا اعرفه من سنين طويله ومعاه ربنا ما يوريكي صدمتي انتي لسه علي البر انا ادمرت لما تكوني بتحبي جوزك اوي ومعندكيش فرحه غيره وغير بيتك وابنك ويقولك اطلبي ايد حبيبتي وحبيته دي !!!  ...معاذ وجعني وجع عمري يا ليلي...انا مش عارفه واقفه اتكلم معاكي ازاي بس انتي ملكيش ذنب في اي حاجه هو زي ما بتقولي ضحك عليكي بس هو كسرني بي القوي انتي هتعرفي تعيشي وتتلاشي .
ليلي بدموع-لاسف انا مش قادره اتلاشي لاني حبيته.
علا بوجع-ههه معاكي حق هو يتحب بس انا لازم اكسرو واشوف انا فحياته شيء فارق او لاء...
ليلي-ازاي يعني؟؟؟ هتكسريه وترديلو االوجع.
علا بدموع-لاء مش هيهون عليا مش هقدر اكسرو بس هوجعه وهشوف ساعتههاا...
ليلي بستغراب-هتوجعيه ازاي.
علاا بتنهيده-انا هطلب منك طلب والطلب ده لازم يكون منك انتي عشان انتي موجوعه زيي بس انا وجعي كله مقطعني لو انتي زي ما بتقولي مكنتيش تعرفي حاجه هتساعديني ولازم انتي بالخصوص لان هو مش هيشك فيكي...
ليلي-اطلبي وهنفذ كلامك والله بي الحرف...
علا-علي قد ما بحب معاذ علي قد ما كل حته فيا وجعتني منو كل حته فيا بتنزف...انااا ممكن اجي عندكم اقعد فتره لان البيت الوحيد اللي معاذ مش هيعرف يوصله حاليا هو بيتكم انتووو...
ليلي بستغراب-بيتنا احنا وبعدين هيحصل ايه.؟
علا-طبعا بعد اذن اهلك...
ليلي-متشغليش بالك بيهم...كملي؟
علا-معاذ لازم يعرف اني انا وابنه عملنا حادث وموتناا وانا ليا ظابط شرطي قريبي انا هخليه يساعدني في الحكايه دي ويتصل بيه ويعرفو...
ليلي-وبعدين؟
علا-هختفي في الوقت ده عندكم وانت هتروحي لي معاذ وهتقوليلو اني شوفتك واتكلمنا ومشيت وانا منهاره ...ساعتها  هيعرف اني انا وابنه عملنا الحادث بسببه لو اتاثر واترجع عنك ‘ورفضك ونفسيته تعبت وبعد عن كل حاجه عشانا حتي لو 50% وحس بغلطه وحزن عليا انااا هحاول ابقي معاه رغم اني موجوعه منو وجع السنين... ولو زعل عليا شويه وفضل متمسك بيكي انا هظهر تاني وهشوفه وهعرفه اني عايشه بس بصوره تانيه وساعتهاا هاخد ابني وهسافر وهسيبهولك خالص ومش هخليه يطولني تاني...وهستحمل وجعي وهحاول اشيلو من قلبي وهخلي وجعه ليا وصدمتي منوا شيء يكرهني في كل الرجاله زي ما كسر ثقتي في كل حاجه....
ليلي-انا مش عايزاه انا مستحيل اخده منك ولا من ابنه...
علا-انا لو اتاكدت اني مش فارق موتي معاه وانه بس اتاثر شويه وحزن وكمل حياته معاكي يبقي ميستهلش اني اكسر الباقي اللي فيااا وهعيش لي ابني.... ساعديني ارجوكي قبل ما اضيع اكتر...
ليلي بتنهيده طويله-حاضر هعمل اللي هتقولي عليه...
علا-هشوف لاخر مره معقول عنده ضمير ولا لاء لان بيدبحني بسكينه بارده...
ليلي بوجع-افرضي عاش حياته ؟
علا ضحكت بوجع-يبقي عليا العوض والخير في ما اختاره االله وربنا ساعتها يتولاني...
ليلي حضنتها ساعتها وعيطت -سامحيني ارجوكي سامحيني...
علا بلعت ريقهاا بوجع وبعدت عنها وابتسمت-يلا عشان نلحق نحضر الخطه...
ليلي -من عيوني حاضر...
---
فشركه يعقوب...
ليلي بصدمه-يقتل يعقوب لا اما يتجوزك اكيد ده اتجنن .
سيلا بدموع"-مش عارفه اعمل ايه .
ليلي-قومي قولي لي يعقوب.
سيلا-مش هقدر اقوله كريم هيقتله لو يعقوب عرف كريم مش سهل يا ليلي.
ليلي -اومال انتي هترضي بي الامر الواقع‘
سيلا-هو معاذ فين؟
ليلي بضيق-سيبك منوا دلوقتي انتي هتضيعي حياتك مع انسان متخلف زي ده.
سيلا بدموع-انا بحب يعقوب وهضحي بنفسي عشانه...لما يكون قودم عنيا احسن ما يموت.
ليلي -يعني تموتي انتي عشان هو ميموتش هو ساعتها هيكرهك اوعي يا سيلا تتخطبي لي كريم انتي كده بتدمري يعقوب اكتر..
سيلا بستغراب-بدمره اكتر ليه عشان بيكرهه بعض هو وكريم ؟
ليلي بصتلها وسكتت...
ليلي بتنهيده-اهاا عشان بيكرهه بعض.
سيلا بتنهيده طويله حاسه زي ما يكون حاجه واجعه ومعرفش ايه هيااا.
--
معاذ ماسك البوم صورو مع علا ونور وقاعد يعيط ...
معاذ بوجع-معقول موتي وسبتني مش معقول انا مش قادر اصدق انك موتي ارجعي ياحبيبتي وقولي ان ده كدب...
معاذ مسك دماغه -اناا السبب بس انا عملت ايه انا غلطت في ايه ربنا حلل شرعه في ده هيا اختارت تموت عشان انا احس بي الذنب لوحدي؟
هيا اخترت الموت ليه معقول ده بسببي زي ما ليلي قالت ؟ طب هيا مفكرتش فيا ليه!؟ وفي قلبي...
-
فبيت مديحه...
ساره كانت بتعيط وهيا شافتها وقربت منهاا وساره حكتالها اللي حصل لي صحبتها من تحت راس ولد ناقص .
علا بتنهيده- ربنا يرحمهااا يارب ياساره متعيطيش كلهم ناقصين علي فكره مفيش راجل ليه امان.
ساره بدموع-طب ومنار صحبتي ذنبها الموت اخدها فعز شبابها.
علا بوجع-حاسه بيها الله يرحمها الحب دهه اسوء حاجه بنسلم قلوبنا لي الانسان وبنسلم كل كيانا بس هوو بيعمل ايه بيكسرنا وبس ...ربنا ينتقم من كل راجل حاول يكسر قلب بنت او يوجعهااا...
ليلي دخلت علي باب الاوضه ...
ليلي بتنهيده-يارب والله يسمع منك...
علا بلهفه قامت واقفت-ليلي انتي جيتي.
ليلي -ايوه ياحبيبتي جيت اهو.
علا-عملتي ايه؟
ليلي -حصل اللي انتي عايزاه فضل يعيط ويقول انه هو السبب وسبته وحالته صعبه جدا.
علا دموعها نزلت-معاذ بيعيط ؟
ليلي-انتي حنيتي ؟؟؟
علا-مكنتش عايزه اتسبب في دموعه.
ليلي ضحكت بوجع-طب وهو عمل فيكي ما هو وجعك.
علا بدموع-اناا بحبه لي الاسف يا ليلي بس هستحمل لحد ما اشوف اخرتها هيكون ايه.
ليلي-تفتكري هيتخضع وهيختار يعيش علي ذكره موتك؟بعد الشر عليكي يعني...
علا ابتسمت بوجع-ده اللي هيبان متقلقيش الايام لسه جايه.
ليلي-اممم حاضر
علا-شكرا ياليلي انك بتساعديني.
ليلي-لا متقوليش كده طبعا اناا عايزه اتاكد من حاجه بردو.
علا بستغراب-حاجه ايه؟
ليلي -بكره تعرفي.
--
فبيت محمود العيران.
سيلا دخله من الباب رن موبايلها...
سيلا بضيق-الو؟ عايز ايه.
كريم-انا طلبت ايدك من ابوكي فاهمه ولا لاء ؟؟ ولو قالك اياك ترفضي وخدي بالك انا جاي عندكم البيت عشان اقرأ فاتحتك...بس الاول هجي اتعرف علي والدتك...
سيلا بصدمه-انت قابلت بابا وطلبت ايدك.
كريم-ايوه واياك ثم اياك ترفضي.
هشوفك بكره هتوحشيني سلام....قفل كريم علي طول.
سيلا بدموع-يانهار اسود انا هعمل ايه انا عملت ايه يارب... عشان يحصل فيا كل ده.
دخلت سيلا بيتهم...
محمود قبلها بهزار-العروسه الجميله وصلت.
سيلا بحزن-عروسه ايه يابابا.
محمود- ههههه عليا انا الكلام ده طب يامكسوفه كريم الجملي ابن خال يعقوب سوليم اتقدملك.
سيلا بصتلو وسكتت بوجع.
محمود-يبقي السكوت علامه الرضي.
سيلا-بابا انااا ...
محمود-بس ياحبيبتي متتكسفيش اطلعي بس انتي دلوقتي اغسلي وشك وغيري ...عشان كريم جاي...
سيلا سابته وطلعت تجري علي السلم وهيا بتعيط.
-
فأوضه يعقوب كان خارج من الحمام بيلبس بعد ما رجع من الباب.
سهر خبطت ودخلت عليه .
سهر-حبيبي انت جيت.
يعقوب ببتسأمه غامضه -طبعا جيت ياحبيبتي ...
جت سهر تقرب منو بس يعقوب بعدهااا.
يعقوب-لسه لما اردك ليا بكره مستعجله ليه.
سهر-وهيا ايه لما اقرب منك.
يعقوب-انتي مش رخيصه عشان تقربي مني بي الطريقه دي لما تكوني حلالي اول .
سهر-بحبك اوي اوي.
يعقوب ابتسم وكمل لبس.
سهر -انت بتلبس ورايح فين دلوقتي .
يعقوب بتنهيده-لاء مفيش بس عندي مشوار بس كده وجاي.
سهر بغمزه-متتاخرش عليا بقي عشان انت وحشني اوي.
يعقوب-هه ...ماشي انا هخرج بقي .
سهر-ماشي ياحبيبي خلي بالك من نفسك.
.
نزل يعقوب وركب عربيه بتنهيده طويله...
يعقوب لنفسه-طب سهر******* طب. وسيلا؟؟؟؟؟ ليييه ******* لازم اشوفها دلوقتي ولازم هيااا تكون*******
مشي يعقوب بالعربيه وهو في دنيا غير الدنياا...
-
فبيت محمود العيران.
سميره بفرحه-والله ياكريم يا ابني نورتني.
كريم ابتسم-بنورك يا ست الكل
محمود-ان شاء الله الزياره الجايه تيجي ومعاك الحبايب...
سيلا بتبصلو والقهر بيقطع فيهااا.
كريم-اكيد طبعاا انا جيت النهارده عشان اشوف طلبتكم وبس.
محمود-لاء ولا طلبات ولا اي حاجه سيلا الوحيده ليا واكيد مش طلب غير زوج صالح ليها ...
كريم-هكون تحت حسن ظنك بس ليا طلب بس .
محمود-اتفضل طلبك ايه‘؟
كريم-اتكلم مع الانسه سيلا شويه يمكن عندها سؤال او حاجه نفسها تعرفها.
سميره-طبعا يا ابني قوم  خدوها واتكلمو بره في الجنينه الجو حلو بره.
كريم بصلها-اتفضلي يا انسه سيلا...
سيلا قامت وهيا بتبصله بغل...
خرجت سيلا معاه.
سيلا -عايز مني ايه مش عملت اللي في دماغك بس انا بكرهك فاهم بكرهك ومفيش في قلبي غير يعقوب.
كريم بغضب-همسحهولك من علي وش الارض لو سمعتك بتقولي كده تاني.
سيلا بدموع-انت متعرفش ربنا اتقي الله توب لي ربنا وكفر عن الزنا اللي كنت عايش فيه مع سهر انا بقرف منك يا كريم وحتي لو انت اخدتني غضب عمرك ما هتلمسني.
كريم بستفزار-يكفيني تكوني بتاعتي...
سيلا- صدقني انا بكره اكتر من اي حاجه
كريم -هخليكي تحبيني ...سهر مراته وقعت فيا بي اشاره.
سيلا-ده لانها رخيصه زيك.
كريم بعصبيه-لمي نفسك.
سيلا-ولو ملمتش هتعمل اي؟ هتضربني ولا هتموتني اعملها وريحني.
كريم-وليه مموتوش هو؟ انتي ساعتها هترتاحي وانا هرتاح.
سيلا بجديه مخيفه-انا وقفت عليك عشان متقربش منوا غير كده هقتلك صدقني هقتلك.
كريم-والنبي خوفت بحب شرستك دي.
كريم لمح عربيه دخله عليهم ...
سيلا اتصدمت لماا شافت يعقوب نازل منهااا...
ويعقوب اخد الصدمه الاكبر لما شاف كريم مع سيلا.
كريم -اوووووه يعقوب بيه جاي تبارك ليناا معقول.
يعقوب اتصدم -ابارك ليكم؟
يعقوب بص لسيلا وعنيهم جت فعنين بعض بس دموعها نزلت.
كريم -هو انت متعرفش يا ابن خالي العزيز ان انا وسيلا هنتخطب واتقرأ فاتحتنا.
يعقوب بصلها وضحك...بس كانت ضحكه مش مفهومه ضحكه كانت وجع ولا صدمه ولا مش فاهم هيا ضحكه ايه اساساً....
يعقوب-ههههه مبروك يا كوكو مبروك عليهاا حكايه هيا فعلا حكايه بتعرف تمثالها صح صدق اللي سماكي حكايه ...دانتي تخرجي حكايات يا بنتي‘
كريم بغيظ-ده ليه ان شاء الله .
يعقوب-تؤ متفهمش غلط اللي اقصده ان قدرت توقع كريم حبيبي اللي محدش يقدر يوقعه...قريب هحضرلك هديه خطوبتكم...
يعقوب بصلها بنظرات مش مفهومه بس كانت دموعها نازله...
يعقوب قرب وهمس ليهاا-لا قلبي بلاش دموعك ابداً...

سابها يعقوب وهو بيضحك وركب عربيته...دورها ومشي بيها وهو ماشي بذهول ...
(انا دلوقتى مش باقى ما انا اتحملت ياما كتير
ماهو اللى بيدى بيلاقى وانا ملقتش منهم خير
فى عز ماكنت باديهم وعشمى كبير اوى فيهم
لا شكروا يوم ولا حسوا...صوابعى العشرة يتقادوا وهما فى جرحى يتمادوا...وكانوا بياخدوا وبينسو..  انا دلوقتى مش باقى...انا مبقاش فى عينى دموع)
----
معاذ ماشي فشارع طويل وليلي جايه عليه...
ليلي لبسه ترنج ولبسه شال عليها...
ليلي-نعم اتصلت بيا ليه فعز الليل كده.
معاذ-انا فكرت كتير واتوجعت اكتر علا خلاص مش هترجع هيا وابني ... انت الامل الوحيد اللي هعيش عشانه.
ليلي -وعلا؟
معاذ-لازم انساهااا
----
توقعات

حكايةحيث تعيش القصص. اكتشف الآن