Di sebuah kaki gunung berapi, tinggal sebuah suku kaum asli purba. Mereka terdiri dari 5 keluarga. Setiap keluarga di ketuai oleh seorang lelaki. Setiap mereka mempunya satu pasangan perempuan kecuali yang paling tua diantara mereka yang mempunya 2 pasangan perempuan. Setiap seorang perempuan disitu mempunya anak masing masing dan satu diantara anak mereka merupakan seorang lelaki. Ada diantara mereka merupakan anak tunggal dan ada di antara mereka mempunya adik beradik perempuan.
Setiap pemuda lelaki itu telah membesar di perkampungan itu. Lebih tepat lagi, pemuda lelaki yang paling tua di situ berumur lebih kurang 17 tahun yang bernama Ole. Oleh itu, senang dikatakan bahawa mereka telah berkampung di situ untuk lebih dari 17 tahun. Pemuda lelaki yang paling muda, Chanlau hanya berunur 13 tahun dimana dia baru sahaja menyambut hari yang dinamakan "penumpahan benih" iaitu dimana zakarnya akan di urut oleh bapanya bagi mengeluarkan benih kelakiannya yang kemudian menjadi tanda bahawa dia sudah menjadi lelaki. Setiap anak lelaki akan menjalani upacara sebigini sebaik sahaja mereka bangun dari mimpi basah pertama mereka. Di upacara ini juga, bapa mereka akan bersetubuh di hadapan mereka dengan pasangan masing masing atas tujuan mengajar anak lelaki yang sudah matang itu cara cara bagi memenuhi salah satu tanggungjawab mereka sebagai manusia iaitu membiak.
Hari berlakunya bencana itu, ketujuh tujuh anak muda itu sedang bermain lumpur. Mereka masing masijg telanjang bulat kerana mereka hanya akan mendapat pakaian apabila mencecah umur 18 tahun di mana mereka dianggap telah mencecah umur matang dan boleh berdikari dengan melakukan pemburuan pertama mereka. Hasil buruan pertama itulah yang akan dijadikan pakaian untuk mereka. Jika haiwan yang dapat mereka buru besar dan cantik, dapat lah mereka memakai pakaian selesa, namun jika mereka hanya dapat seekor burung gagak, maka bulu2 burung itu sahaja lah yang akan dibenarkan bagi mereka untuk dijadikan pakaian.
Ketika sedang asyik bermain lumpur dan melayan keenakkan lumpur yang licin itu, lagi lagi apabila digeselkan pada batang mereka, tiba tiba mereka merasakan seolah olah tempat mereka bermain tadi bergegar. Masing masing hilang keseimbangan lalu masing masing jatuh terduduk. Mereka berasa aneh dengan kejadian itu namun kerana kebodohan serta kenakalan mereka, mereka hanya ketawa dan terus melayan kerenah diri masing2.
Dalam keasyikan bergusti sesama mereka dengan hanya di selaputi lumpur, kelihatan susuk tubuh lelaki muda berlari kearah mereka. Susuk tubuh tadi, semakin hampir, dan dari tempat mereka bermain, jelaslah kelihatan Chanlau yang kulitnya sedikit gelap dengan rambut nya yang keriting halus kelihatan seperti dia menjunjung buah tembikai. Dia kelihatan cemas, sedaya upaya berlari selaju yang mungkin. Zakarnya yang panjang melonglai digenggamnya supaya tidak menepis nepis pehanya sewaktu dia berlari.
Setibanya Chanlau di situ, zakarnya dilepaskan dan tergantunglah ia panjang separuh peha.
"Uit uit! Tok Ketua panggil balik! Satu kampung kena pindah! Cepat!" Jerit Changlau, suaranya serak2 basah kerana baru mencapai akhil baligh.
kehadiran Changlau tidak diendahkan. Pemuda pemuda itu sedang asyik bersorak melihat perlawanan lumpur antara Ole dan jirannya Awarit yang setahun lebih muda darinya. Walaupun Awarit lebih muda, namun ternyata kejantanannya lebih terserlah dari Ole. Kedua tangannya menekan erat kedua kaki Ole, manakala kedua ketingnya menghempap erat kedua tangan Ole. Dia menggosok gosok buah zakarnya ke muka Ole. Ole yang sedang cuba menolak dan melawan kekuatan Awarit kelihatan mukanya merah padam. Budak lelaki yang lain mula mengira 1 hingga 10 bagi menentukan pemenang. Sebelum sempat menghabiskan kiraan mereka, mereka dikejutkan dengan satu lagi gegaran kuat. Awarit tergolek jatuh dari atas badan Ole. Gegaran kali ini ternyata sangat kuat dan tidak berhenti.
Kegirangan anak anak muda itu kini bertukar cemas. Lumpur yang tadi sejuk dan dingin kini terasa suam dan semakin panas.
Satu demi satu berlari keluar dari kawasan lumpur yang kini berbuih mengelegak. Mereka kebingungan, namun kerana keindahan dan kehebatan ciptaan yang dipanggil manusia, walaupun kurang pandai, disituasi itu, sel sel otak mereka kini mengaktifkan naluri 'Fight or Flight' mereka. Oleh kerana bahaya yang ada di hadapan mereka tidak kelihatan punca nya, maka, dari , mereka berlawan dengan angin, mereka semua memilih untuk cabut lari.Satu dentuman kuat membuatkan mereka lari lebih laju. Dari belakang, kelihatanlah punggung punggung yang bersalut lumpur kering. Oleh kerana larian mereka yang begitu laju akibat ketakutan, kerak kerak lumpur kering yang melekat di badan mereka jatuh bersepah di belakang mereka. Setibanya mereka di kawasan yang berhutan dan dirasakan selamat, mereka berhenti.
YOU ARE READING
Gay Zaman Batu
AdventureMengisah kan tentang 7 orang lelaki muda yang terpisah daripada suku kaum mereka sewaktu menyelamatkan diri dari kampung mereka yang hangus di telan lava gunung berapi yang tiba tiba meletus. Mereka terpisah akibat asyik sibuk bergurau dan akibatny...