2020 Január csillagászat!! (01.10-én)

17 2 0
                                    

Halli!

Események vannak az év első havában máris. Ebben az időszakban vagyunk a legközelebb a Naphoz, félárnyékos holdfogyatkozás lesz teliholdkor, Quadraniták meteorraj "tombol" és a Vénusz fényesen ragyog a DNy-i ég alján alkonyatkor.

De ami most leginkább esedékes: az a HOLDFOGYATKOZÁS!!! 

2020 Január 10 este indul a Hold-vadászat! Fotózásra fel! ;) 

A NatGeo oldalán van egy tökéletes, rövid cikk a hónap égi jelenségeiről. A lényeg a következő:

(Kép fent: "Alkonyat után ragyogóan fényes a Vénusz a délnyugati égen

Oops! Această imagine nu respectă Ghidul de Conținut. Pentru a continua publicarea, te rugăm să înlături imaginea sau să încarci o altă imagine.

(Kép fent: "Alkonyat után ragyogóan fényes a Vénusz a délnyugati égen.")


"A telihold a keleti határunknál 15:38-kor kel, Budapesten 15:50-kor, nyugaton pedig 16:02-kor, ekkor a Nap még jó 25 percig az égen jár, így ahol teljes körpanoráma van, akár együtt is lefotózhatjuk a két égitestet egy teljes égboltot érintő panorámaképen. (Remek fotóalkalom - Shina megj.)

A félárnyékos fogyatkozás 18:07-kor kezdődik, ám ebből még nem sokat vehetünk észre, ahhoz, hogy észlelhető legyen a Hold szokásosnál kissé sötétebb volta, legalább 30-40 percet várni kell. A legnagyobb, a Hold 90 százalékát érintő árnyék 20:10-kor következik be, ezután a félárnyék apránként le is csúszik majd a Holdról, a kb. 4 órás fogyatkozás vége 22:19 lesz, de ahogy az elejét se nagyon észlelhetjük, úgy a vége sem lesz szabad szemmel kivehető.

(Kép fent: "A kompozit kép első felén a telihold a félárnyék elérése előtt, a második felén a félárnyékos fogyatkozás legnagyobb fázisakor látható

Oops! Această imagine nu respectă Ghidul de Conținut. Pentru a continua publicarea, te rugăm să înlături imaginea sau să încarci o altă imagine.

(Kép fent: "A kompozit kép első felén a telihold a félárnyék elérése előtt, a második felén a félárnyékos fogyatkozás legnagyobb fázisakor látható. Idén nem az északi (felső), hanem a déli fele lesz a félárnyékban.")

A félárnyékos fogyatkozások a legkevésbé látványosak az összes fogyatkozás közül (valszeg ezért nem figyeltem még fel rá - Shina), azonban a gyakorlott églesők számára feltűnik a Hold sötétebb volta ilyenkor (álcák, készüljetek! - Shina). Míg egy teljes holdfogyatkozáskor vörösre vált égi kísérőnk, a részleges fogyatkozáskor „hiányzik" belőle egy darab, a félárnyékosnál csupán pár árnyalatnyival sötétebb lesz. A mostani esetén ez a Hold déli részét érinti jobban, vagyis a horizonthoz közel eső fele látszik majd sötétebbnek, főként a fogyatkozás közepén. Fotón feltűnőbb a látványa, mint szabad szemmel. Ha fotósorozaton örökítjük meg a Holdat, azonos beállításokkal tegyük, és számítsunk arra, hogy a fogyatkozás közepén a képeken jóval sötétebbnek fog majd látszani a Hold egy átlagos teliholdnál."


Kellemes készülődést! Imátkozzunk, hogy tiszta legyen az égbolt!

Shina 

Off Topic 2.0Unde poveștirile trăiesc. Descoperă acum