10/02/2020 22:58
Aralık 2019’da Çin’in Wuhan kentinde ortaya çıkan yeni koronavirüs salgını, an itibariyle 20’den fazla ülkeye yayılmış durumda. Virüsün nerede ve nasıl türediğiyle ilgili rivayetler muhtelif. Salgına Çin halkının tükettiği yılan ve yarasa gibi vahşi hayvanlardan yapılan yemeklerin neden olduğu peşin yargısı bunların en gözdelerinden. İddiaların dikkat çekici iki ortak özelliği var: Öncelikle tüm Çinlilerin, yani yaklaşık 1,38 milyar insanın ana besin kaynağının vahşi hayvanlar olduğu ima ediliyor. İkincisi Asya beslenme adetleri üzerinden lanetleniyor; Çinlilerin salgını hak ettikleri öne sürülüyor.
Peki Çin’de gerçekten her gün yılan veya yarasa eti mi tüketiliyor? Bu araştırma yazısında, Çin’de beslenme alışkanlıklarının salgınla ilgisine bakarken, bölge, iklim, ekonomik güç ve inanç gibi değişkenleri de göz önünde bulunduracağız.
Başlarken: Yarasa çorbası videosu Çin’den değil
İddiaların yayılmasında bir videonun ayrıcalıklı bir yeri vardı. Dünya çapındaki sosyal medya kullanıcılarının Çin’de yarasa çorbası yendiğini gösterdiği iddiasıyla paylaştığı video, Çin halkının yemek alışkanlıklarıyla ilgili yargıları pekiştirdi.
Halbuki, Les Observateurs, South China Morning Post, News, Metro gibi internet sitelerinin de ortaya koyduğu gibi, video ünlü bir gezi bloggerı olan Wang Mengyun’a aitti ve Çin’de değil, bir Pasifik adası olan Palau’da 2016’da kaydedilmişti. Mengyun bölgeyi tanıtırken yarasa çorbası da dahil olmak üzere yerel lezzetleri de tatmıştı, 2016’da böyle bir salgın yoktu. Mengyun’un konu hakkında açıklama yaptığı Weibo gönderisi kaldırılsa da, açıklamanın ekran görüntülerine Twitter üzerinden ulaşılabiliyor.
Ancak mesele yalnız yarasa çorbası değildi ve iddianın çürütülmesi nefret söyleminin önünü kesmedi. Sosyal medyada hala, salgından bütün halinde Çinlilerin mutfak kültürlerini sorumlu tutan, aşağılayıcı ve tiksinme duygusunun baskın olduğu binlerce içerik dolaşıyor. Peki Çin’de gıda ve mutfak kültürünün salgınla ilgili ve ilgisiz gerçek yanları neler?Çin gıda güvenliğinde dünya ortalamasında
Salgına neden olan virüsün Wuhan’da birçok hayvan türünün canlı ve ölü olarak satıldığı hayvan pazarından kaynaklandığı konusunda bilimsel bir konsensüs var. Ancak virüsün gerçek kaynağının ortaya konması için henüz çok erken. Peki Çin gıda güvenliği konusunda ne durumda? Rakamlara bakılırsa geçmişe oranla çok daha iyi.
The Economist Intelligence Unit tarafından hazırlanan 2019 Küresel Gıda Güvenliği Raporu’na göre, gıda güvenliğinde Çin dünya çapında 71 puanla 35. sırada yer alıyor. İlk sırada 87 puanla yine bir Asya ülkesi olan Singapur yer alırken, Türkiye ise 69 puanla 41. sırada. Çin bu endekste bir yıl içinde 0,4 ilerleme kaydetmiş.
ŞİMDİ OKUDUĞUN
Araştırma ve Makaleler 1
No FicciónLütfen Dikkat! Araştırma ve Makeleleri okumadan önce iyice düşünün. Sizi önceden uyarıyor ve dünya görüşünüzün temelli değişeceğini söylüyorum. Aynı konuda okuyacağınız diğer eserler size yavan gelecek ve sadece onun tiryakisi olacaksınız. Çünkü bu...