الاسكريبت الثالث
في قسم الشرطة ..
_ايه ياحسام باشا ،مالك متعصب كدا ليه؟
كانت هذة كلمات عمر لزميله في العملالمدام ياسيدي ،زعلتها جامد امبارح وبتعيط وكنت راجع البيت اصالحها بس طلعتلي مأمورية دلوقتي ولازم اتحرك ومش عارف اعمل ايه.
_متقلقش ياصاحبي ،روح انت شوف المدام وراضيها وسيب المأمورية دي عليا.
احلف بجد،تسلم ياصاحبي.. نردهالك ان شاء الله لما تتجوز، كل المعلومات اللي هتحتاجها في الملف دا،هو عبارة عن صاحب البيت عايز يطرد سكان بس هما بيقولوا انها شقتهم.. شوف النظام ايه واتعامل ،اطير اناا سلااام
ضحك عمر علي صديقه المتسرع لإرضاء زوجته.
جاء عسكري يخبره بأن القوات جاهزة للإنطلاق.وصل إلي الموقع المطلوب وشاهد رجل كبير في السن لكنه شديد في الجسم.
يمسك سيدة من ذراعها يجرها خلفه وفتاة تمسك ذراعه تحثه وتحاول تحرير السيدة من قبضة يده وطفلان تؤام يمسكان في قدمه باكين.
كل هذا والناس تتجمع حولهم وهما يثرثروا ولا احد يفعل شئ.هتف بصوت جهوري: ايه اللي بيحصل هنا بالظبط.. سيب الست ياراجل انت.
هرعت عليه السيدة ببكاء شديد : الحقنا يابيه عايز ياخد بيتنا بالعافية ويطردنا واحنا ملناش حد ولا مكان نعيش فيه.
نظر لها بشفقة علي حالها.
اعترض الرجل وهو يخرج من جيبه ورقة رسمية : لا يابيه ،هي كتبتلي الشقة ليا بيع وشراء وبصمت عليها كمان ،يعني من حقي اخد شقتي ولا ايه ياحكومة.رفع عينه إلي بكاء الاطفال ثم الفتاة.. مهلا أنها هاجر.
رددت بدهشة: هاجر.. انتي بتعملي ايه هنا؟
هتفت هاجر ببكاء :الحقنا ياعمر باشا ،هنعيش في الشارع بعد ماكانت حته الشقة دي اللي سترانا ،انا معرفش حاجة عن الورقة دي وأمي مبتعرفش تقرأ ولا تكتب، لراجل دا ضحك عليها ، وبصمت علي الورقة علي أنها فلوس وجاية للناس الغلابة.
هتف الرجل :اخرسي يابت انتي
وحاول أن يرفع يده لكي يضربها.منعه عمر بغضب وخبائها خلفه وقال: ايدك لو اترفعت تاني هتقطعهالك ، أقسم بالله لو فتحت بوقك تاني هحبسك.
مسك يد هاجر وفي اليد الاخري رمي الورقة إلي الرجل.
وقال بآسي: للاسف الورقة سليمة وموثقة.
ارتمت السيدة علي الأرض تبكي بشدة قائلة: حرام عليكم هنعيش فين، حسبي الله ونعم الوكيل
أسرع عمر إليها وسندها وقال: قومي ياحاجة.. متقلقيش.
بقلمي آية إسماعيل
ثم نظر للجميع وهتف بحدة: كل واحد يروح علي بيته اتفضلوا.
ثم نظر لهاجر: في حاجة عايزين تجبوها من الشقة.هتفت ببكاء: مفيش حاجة غير هدومنا.
يبقي تعالي معايا هنلم هدومك علشان تيجوا معايا.
هتفت برجاء: هنروح فين، والنبي ياعمر باشا اوعي تحبسنا.. خلاص انا همشي ومش هتشوف وشي تاني.
_أهدي ياهاجر ،حبس ايه بس.. انتوا هتيجوا معايا لشقة جديدة.. متقلقيش ياستي دي شقة في العمارة عندنا دي بتاعتي علشان اتجوز فيها.. انتوا هتعيشوا فيها وهتكونوا جنب أمي كمان...يلة بقا مضيعوش وقت.
هاتف عمر والدته ليخبرها بما حدث ورحبت جدا بالفكرة تلك .
انا مش عارفه اشكرك ازاي يابيه علي وقفت جنبنا بس احنا ناس غلابة مش معانا تمن إيجار شقة فاخمة ذي دي.
ردت والدته عمر (نوال) : اخس عليكي يا أم هاجر متقوليش كدا.. بقي احنا هناخد منكم ايجار برضو، احنا هنعيش كلنا هنا عيلة واحدة واللقمة هنقسمها سوا.
كادت تعترض والدة هاجر (سعاد)
ولكن هتف عمر بهدوء: اسمعي ياست سعاد.. ذي ماوالدتي قالت بالظبط احنا هنبقي عيلة واحدة بتمني تعتبريني ذي ابنك وتوافقي علي كدا... وبالنسبة لنصبة الشاي هكلف حد يشتغل عليها وإيرادها هجبهولكم كل أسبوع...ومفيش شغل لهاجر أو اخواتها تاني.. حياتهم هتبقي الدراسة فيها المقام الاول.ثم نظر إلي هاجر مبتسماً: هتكونوا مسئولين مني كلكم.
_يلة امسحي دموعك ياهاجر وتعالوا علشان افرجكم علي الشقة.. اتفضلي ياام هاجر بيتكم ومطرحك.
نظرت له هاجر وهتفت بخجل : شكرا يابيه.
هزت رأسه : بيه ايه بقا.. قوليلي يا عمر بس من غير القاب.. وبلاش اعتراض علشان معنديش وقت وعندي شغل .
بقلمي آية إسماعيل
_ربنا يوفقك يارب وترجع بالسلامة ، بس هو ممكن لما ترجع اتكلم مع حضرتك شوية.اكيد طبعا ياهاجر هجوابك علي كل اسئلتك وأولهم انا ليه بعمل كدا معاكم مع ان اخر مرة اتخنقنا كمان.. صح؟
هزت رأسها مبتسمة بخجل.
# أنت_عوضي
# آية_إسماعيل
# نجمة_الروايات
تنوية تاني
دي إسكريبتات مش رواية لاي حد بيشوف لاول مرة
ورأيكم اكمل ولا لا