Ep 2 : Kerja Rumah ✨

3.2K 302 17
                                    

Angela Rossiè Lee

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

Angela Rossiè Lee

( Gadis starbuck )







Angela Lee , atau nama manjanya angel . Seorang anak yatim piatu dan hak penjagaan sudah bertukar tangan , hanya nenek sahaja yang menjaganya sejak berumur sembilan tahun .

Hari ini mereka berdua baru sahaja berpindah kerumah sewa mereka yang baru .

Hari ini Angel terpaksa meminta cuti kerja . Banyak benda yang hendak diuruskan , lebih lagi , segala keperluan serta perabot kosong belum dilap dan dibersihkan . Maklumlah rumah kosong yang sudah lama ditinggalkan . Terlalu kotor dan berdebu

Tiba tiba pengemop lantai dirampas dari tangannya . Angela mengeluh , dia tahu nenek pasti datang ingin membantunya mengemas .

" alaa , nenek duduk sajalah , angel boleh kemaskan . " Tangan wanita yang kian berumur itu ditarik lalu dibawa ke ruang tamu . pengemop lantai kembali dirampas lalu disandarkan pada dinding .

Nenek pula hanya mengikut jejak Angela .

Angela mencuri pandang raut wajah nenek , dia tahu neneknya akan merungut jika dia tidak membenarkan nenek membuat kerjaa rumah .

" nenek cuma taknak kamu buat kerja sorang sorang . Angel dah letih seharian buat kerja tu , kemas itu ini , balik terus kemas rumah nak masak lagi angel Bagilah nenek tolong kamu kemaskan " Namun hampa, Tawaran nenek dibalas dengan gelengan lembut .

Nenek didudukan diatas kerusi urut .

yaa kerusi urut itu hadiah kali pertama dari angela buat nenek kesayangannya . Hadiah sempena hari kelahirannya pada 3 tahun lepas , disebabkan nenek kerap mengadu sakit badan , dalam diam angela menabung duit , mencari kerja sambilan semata mata membeli alat teknologi ynag kian canggih tersebut .

Angela tersenyum hingga gigi taringnya yang kecil itu terhias indah pada senyumannya .

lantai kayu itu menjadi tempat duduk buat sementara . Nenek yang masih duduk itu didongak memandang raut wajah nenek seketika . perlahan tapak tangan nenek dicantum bersama lalu digenggam erat .

" tapikan nenek tak boleh buat juga , nenek kena jaga kesihatan , nenek ingat tak apa pesan doktor haritu ? jangan buat kerja beratkann ? nak kemas semua rumah nii bukannya kerja ringan yaa nekk . baik nenek duduk diam saja kalau tak angel merajuklaa " bibir sengaja dimuncung tanda protes .

kalau tak buat macam nii memang taklah nenek nak dengar cakap orang .

" bukan nenek taknak dengar cakap doktor , nenek kasihanlah tengok cucu nenek tanggung semuaa seorang diri ." rambut lurus angel diusap .

Dia tahu angel sudah mula berdikari , sejak dulu lagi tapi perlukah diaa menanggung semua perkara termasuk dirinya sendiri juga .

" Nenek dah jaga angel dari kecil lagi , sekarang giliran angel balas budi nenek . nenek dengarlaa cakap angel , jangan buat kerja dalam rumah nii yaa ? angel sayang nenek , angel taknak nenek sakit . nanti angel nangis "

kepala dilabuhkan diatas riba nenek . Peristiwa hari itu membuatkan angel takut membiarkan nenek melakukan kerja rumah .

Teringatkan peristiwa lalu membuatkan air matanya perlahan mengalir . Dia tidak sanggup kehilangan orang yang tersayang buat kali kedua .

Hanyaa nenek sahaja yang dia adaa diduniaa ini .

" yelahh nenek janji tak buat kerjaa berat lagii " sekali lagi rambut lurus itu menjadi belaian .

" janjii yaa , kalau takkk angel marah sebab nenek degil sangat " pout angel , begitu juga terselit nada merajuknya disitu .






To Be Continued


✔️ Married With a Stranger | [ 김태형] KTH Where stories live. Discover now