" Awak diterima untuk bekerja di sini " kata Puan Hafina kepada Misha.
Satu langkah perjalanan hidup yang takkan pernah sempurna. Tanpa sedar, akan ada disakiti iaitu hati.
Misha, rebellious girl, degil nak mampos, tak boleh go dengan pendapat orang lain, tapi innocent heart. Hanya luarannya seperti tembok yang perlu dihancurkan.
Menjelang usia yang muda tapi bagi dia ianya broken youth. Selalu tersenyum itu dia, tapi kental jiwanya yang rapuh.
Misha berangkat pulang ke rumah dengan motornya. Dia rasa dia perlu hidup sendirian tapi apa kan daya.
Broken family, asal usul dirinya, takdir untuk dirinya dilahirkan seperti itu. Orang tuanya dah berpisah sejak ia sekolah menengah. Bagi dia puncanya ayah dia, bagi dia perlu ke dia maafkan ayahnya.
Sampainya di rumah, dia gemar bersendirian. " Dahlia dah balik ".
Dia seorang sahaja di rumah.Ringggggggg
Dia mengangkat panggilan ayahnya.
" iyee, ayah nak apa! Del penatlah! Aiman takde! " jawab Dahlia.Lalu mematikan panggilan. Kerna dia rasa dia tidak penting bagi ayahnya.
" Del, ayah baru nak tanya pasal aiman, mana dia? Kenapa tak jawab panggilan ayah? Del, jangan matikan fon. Del!!!! Misha Dahlia!!!!".
Ada air mata terus mengalir. Bagi Dahlia, dia bukan sesiapa penting di mata ayahnya.
Dia sangat terdesak untuk dapatkan kasih sayang dari ayahnya yang dipinta sejak kecil.
Tapi, tak pernah sekali pun terjadi. Jadi, dia nekad nak buang ayah dia dari hidupnya.Bagi dia, ayahnya tak peduli sekali langsung padanya, jadi untuk apa dia peduli kepadanya.
Terlalu banyak luka yang disimpan, terlalu pedih untuk diceritakan. Dan, ia pilih untuk diam.
She refuses to trust anybody because she never trusts happiness in this life.
Dan, dia terus menerus menyalahkan takdirnya tapi ia perlu akur dengan hidup yang ia harus lalui. Pedih, tapi itulah hakikatnya.
Dia terus ambil air wudhu lalu menunaikan solat isyak. Ia rasa tenang seketika. Cuba menghampiri Tuhan walau hanya dengan solat. Dahlia akan cuba menjaga waktunya dengan Tuhannya.
Knock!! Knock!!! Bunyi ketukan dari luar biliknya.
" Del, dah makan. Ibu ada beli makanan. Jom makan".
Del menjawab " Takpe, del dah makan, ibu makanlah dengan Aiman".Sebenarnya, Del hilang selera selepas ayahnya menelfonnya. Del kurang nafsu untuk makan. Dia hanya rasa penat lepas menangis tak henti.
Dia mengambil telefonnya untuk dengar lagu.
🎶You dont know by Katelyn Tarver
Lalu dia tidur, dalam masa yang sama. Mulut dia terus berkata " aku penat dengan segalanya, hantarkan seseorang untuk bahagiakan aku ".
Ringggg!! Alarm subuh.
" Dah 6.30, hari ni first day aku kerja. Fighting!!! ".
Dia terus menunaikan segala keperluan. Dan bergerak ke tempat kerja. Del pergi kerja awal kerana takut terlibat dengan trafik. Jarak tempat kerjanya hanyalah 10 minit sahaja.
Dia berharap dengan kerja ini adalah sesuatu yang baik. Walau keluarganya masih mampu menanggungnya tapi dia rasa tidak selesa untuk duduk di rumah.
Jika nak diikutkan hati, Dahlia ingin memilih bekerja yang kena dengan cita rasanya tapi hanya kerja yang mungkin paling sesuai. Dia pilih kerja di Health sebagai customer service.
" Hai Misha, awalnya awak datang kerja, jom akak kenalkan pekerja di sini. So, panggil akak Fina, dekat sini ada 4 orang pekerja, ni diorang Syara, Anuar, Farhana dan Alia, so dekat sini Anuar, senior atas awak lepas dia, ada apa-apa boleh tanya dekat diorang, so minggu nih Misha akan round kedai dan belajar product apa je kat department sini." kata Puan Hafina.
" okay, baik akak Fina, saya faham." balas Misha.
' aku harap aku boleh rapat dengan diorang, asal muka macam sombong mesti tua dari aku' kata hati Dahlia
" boleh panggil Misha jee, umur korang bape?" tanya Misha.
" panggil jee aku nuar, aku retail assistant apa-apa tanya aku, dah aku nak sambung keje nih" jawab anuar.
' kerek giler sial amende, dahlah aku pusing kedai dulu' kata hati Misha.
" garnier, hada labo, fair lovely dekat sebelah situ..." Misha cuba hafal semua produk yang ada kat kedai tuh.
" acane dah boleh ingat, biasa lah tuh" anuar cuba menyampuk.
Aku terkedu dan tak tahu berkata apa pun sebab dia datang mengejut. Aku terus pergi department lain. Aku percaya dengan diri aku. Aku cuba kuatkan semangat aku.
" Misha pergilah rehat, rehat 1 jam je tau, jangan lupa thumbprint ehh japp lupa belum buat lagi nanti kita buat tau" kata boss Misha.
" Baik akak, saya pergi dulu" balas Misha. Aku pergi rehat sorang diri. Makan sorang. Jalan sorang. Alone is me. Aku tak kesah sebab kesunyian adalah teman aku. Aku ada kawan tapi masing-masing kerja. Kadang bila ada kerja, baru rasa kesusahan ibu ayah mencari rezeki.
Penat tapi demi anak-anak, mereka sanggup berkorban tapi bukanlah ayah aku. Aku kerja pun aku tak nak bagi tahu ayah aku sebab aku tahu dia suruh aku guna duit aku untuk belanja yuran sekolah adik aku padahal itu tanggungjawab tapi dia suka lepas tangan.
Cukuplah dengan sikap dia, kadang aku tertanya adakah dia benar ayah aku?
Kalau dia ayah aku, kenapa dia biarkan aku menangis?
kenapa dia biarkan aku sengsara?
kenapa dia biarkan rasa bersalah untuk hidup?
kenapa aku kena rasa aku bukan anak dia?
kenapa layan aku macam ni?
kenapa buat hidup ibu aku terseksa?
kenapa aku kena rasa cemburu dengan ayah kawan aku?
Kenapa??
Itulah overthinking yang sentiasa bermain di minda aku setiap malam tak pernah terpadam dalam diri aku.
Aku pendendam. Puncanya dari kau jugak.
' Kenapa aku kena menangis sebab ayah aku? Kenapa? Aku penat menangis untuk benda sia-sia. Hanya sia-sia jee aku nangis untuk orang tak pernah peduli apa yang jadi dalam hidup aku. Ye, banyak hitam yang aku lalui daripada putihnya.'
Terkadang aku selalu rasa perlu ke aku hidup, aku tahu tak baik untuk mempersoalkan takdir Tuhan.
Sebagai manusia yang baru cuba untuk hidup, pelbagai persoalan yang berada dalam pemikiran aku.
YOU ARE READING
I DONT TRUST
Teen Fiction'I am tired of all this world. So, I would not tell everything about my life to them. It just between me and myself ' - Misha Dahlia ' I get what you feel, so just told me even I never through this' - Anuar Harith ' Hey, wait for me until I come ba...