Del 1

11 0 0
                                    

"Är det dags?" frågar killen framför mig medan han går fram och tillbaka mellan mig och sängen. Mina ögon följer hans steg och undras över varför han har frågat något sånt. Varför jag ens var här, inne hans rum.

"Vad menar du?" frågar jag han och höjer ögonbrynen. Stegen börjar sakta ner och till slut står han framför mig och kollar fundersamt på mitt ansikte. Jag ser i hans ögon att något inte stämmer och jag öppnar min mun för att fråga igen men då lägger han sitt pekfinger på mina läppar och tystar mig. Han tar bort pekfingret och lägger handen mot min axel och lutar sig framåt mot mitt öra. Jag känner hur hans varma andedräkt träffar mitt öra så att min kropp ryser till.

En suck kommer ut ur hans mun och rakt in i mitt öra och jag reagerar med att ta två steg bakåt. Hans hand ramlar av min axel och han böjer sig upp så att han står rakt igen. Han sätter ena handen i sina svarta byxor och drar den andra genom sitt medellånga mörka hår.Hans röda ögon kollar rakt in i mina och av någon anledning känner jag en klump i magen av nervositet.

Jag backar några steg till men slår i väggen bakom mig. Han släpper taget om sitt hår och går med snabba steg mot mig. Mina andetag blir snabbare och jag försöker säga åt mina ben att röra på sig men kroppen känns helt frusen.

Med en duns satte han händerna på var sin sida om mig så att jag inte kunde ta mig någon vart. Jag kollar upp för att möta hans ansikte och ser att hans andning har blivit snabbare.

"Är du vaken?" frågar han mig med ett snett leende och jag flyger upp ur sängen.


"Hallå??Jorden till Leah!" Skriker nästan min mor och jag vänder mig om för att möta hennes ansikte. Hon ser chocken i mig och kollar fundersamt på mig.

"Redan nervös?" Frågar hon och klappar mig på axeln och småskrattar.

"Det kommer gå bra ska du se, Leah. Men du måste kliva upp nu om du ska hinna med incheckningen idag!" Säger mor min och går ut ur mitt rum. Vadå för incheckning? Jag suckar djupt och tar upp mobilen för att kolla vad klockan var. Den var 08.00 på morgonen och jag undrades varför min mor hade låtit så stressad.

En notis ploppar  upp på skärmen och jag ser att det är från min kalender. Jag öppnar mobilen och går in på kalendern för att se vad det var jag hade skrivit.

'here I come Washington!'  stod det och jag kände paniken växa i mitt bröst. Hur i helvete hade jag glömt bort det här?! Jag lade bort mobilen och slängde mig ur sängen för att springa raka vägen ner till köket där jag hörde att min mor var.

"Leah,du måste skynda dig! Vi ska åka om en halvtimme! Jag har redan packat klart bilen så gå upp med dig och klä på dig istället för att stå här och glo." Sa hon och viftade med händerna att jag skulle gå upp igen. "Varför väckte du mig inte tidigare! Jag hade helt glömt bort att det var på söndag jag skulle flytta!"Skrek jag till henne när jag sprang upp för trappan. Jag hörde bara ett avlägset skratt och skyndade mig att hämta rena kläder och hoppade in i duschen för att försöka skölja av stressen som hade bildats.

Vattnet var skönt mot kroppen och jag kunde känna att jag slappnade av lite. Plötsligt dök drömmen upp i minnet och påminde mig om killen med det medellånga, mörka håret och de röda ögonen som hade tittat in i mina.Frågan han hade ställt hade varit väldigt underlig och jag hade inte fått nå svar när jag frågade vad han menade.

Utan att jag märkte så flög badrumsdörren upp och jag stängde av vattnet och kollade fram bakom duschdraperiet.

"Leah, nu." Sa mor min och jag nickade och kände stressen bubbla upp igen.

"Jag har fixat macka åt dig som du kan äta under bilfärden." Jag tackade henne och hon stängde dörren så att jag kunde torka mig med handduken och klä på mig.

"Bra start". Mumlade jag för mig själv och gick ut från badrummet och ut till bilen där mamma satt och väntade.

Bilen var alldeles sådär sval och skön när jag satte mig vid passagerarsätet.. Jag kollade klockan och den slog precis 08.30 när vi började rulla iväg mot universitet i Washington.

MementoWhere stories live. Discover now