Situasi tak sama, perasaan masih sama

1.5K 52 0
                                    

Sudah beberapa kali Aril mengajak Raisyah untuk berjumpa dengannya. Tiap kali itu juga pasti Raisyah akan beri bermacam alasan. Sehingga dia sanggup mengambil OT (Over Time).

Pernah sekali Raisyah ternampak Aril menunggu dirinya depan pagar rumah waktu Raisyah baru balik dari kerja. Nasib baik Aril tidak nampak kereta Raisyah dijalan. Cepat cepat Raisyah pecut kereta lari dari bertembung Aril.

Hampir dua minggu Raisyah mengelak dari Aril. Hari ini tiba-tiba Aril menelefon Raisyah minta pertolongan. Tanpa membantah, Raisyah segera pergi kerumah orang tua Aril. Sampai saja dirumah itu, mereka segera meminta Raisyah naik tingkat atas untuk memujuk Anis. Sudah tiga hari Anis asyik menangis.

Dari cerita Aril dan Mak Erma, Anis minta cerai pada suaminya sebab mendapati suaminya main kayu tiga dengan perempuan sepejabat dengannya. Pintu bilik Anis diketuk berkali-kali.

"Anis. Ini aku Raisyah. Tolong buka pintu."

Sekali lagi pintu bilik Anis diketuk. Tiba-tiba pintu itu dibuka dari dalam. Serta merta tubuh Raisyah menjadi mangsa pelukkan Anis. Dia menangis semahunya dalam pelukkan Raisyah. Terkejut jugak Raisyah. Perlahan Raisyah mengusap lembut belakang Anis.

"Hey, jangan menangis. Aku kan ada."

Teresak-esak Anis menangis dalam dakapan Raisyah. Aril dibelakang Raisyah hanya perhatikan mereka berdua. Matanya tak lepas melihat Raisyah sedari tadi. Raisyah merasa tidak selesa dengan pandangan Aril padanya.

"Awak, tolong ambilkan Anis air." Pinta Raisyah.

"Okay sayang..."

Besar mata Raisyah.

"I... I mean awak."

Pantas Aril turun kebawah mengambil secawan air. Sayang? Dia panggil aku sayang ke tadi? Aku salah dengar kot. Bisik Raisyah.

Melihatkan Anis masih lagi menangis, perlahan tubuh Anis dibawa masuk kedalam bilik. Liar mata Raisyah melihat bilik Anis bersepah dengan tisu. Semua barang dalam biliknya berantakkan. Tubuh Anis dibawa duduk tepi katil.

Setelah Anis mula reda, pelukkan tadi dileraikan. Air mata disapu.

"Ada apa ni Anis?"

"Aku benci Saiful!"

Pantas saja Anis menjawap dengan nada marah.

"Dulu janji nak setia sampai mati. Ini baru anak seorang, dia dah buat perangai dengan betina lain!"

Air matanya mula menitis perlahan. Anis meluahkan rasa marahnya terhadap suaminya. Tangan Anis dipegang erat. Sebelah tangan pulak menggosok belakang Anis.

"Sabarlah Anis. Mana kau tahu dia ada perempuan lain?"

Raisyah ingin tahu. Takut Anis salah faham.

"Aku sendiri tengok text diaorang."

"Mungkin kawan dia?"

Tajam mata Anis melihat Raisyah.

"Kawan? Kawan jenis apa yang panggil sayang, baby?"

Air matanya tak berhenti mengalir.

"Aku tak peduli. Aku nak cerai juga. Aku nak jumpa lawyer aku besuk."

Tekad Anis. Raisyah mengeluh kecil.

"Buat apa kau nak hire lawyer?"

"Untuk hak penjagaan anak aku. Aku taknak dia jumpa sama sekali dengan Darwish."

Besar mata Raisyah mendengar. Begitu benci sangatkah Anis pada Saiful?

"Kau tak boleh buat keputusan terburu-buru Anis. Lagipun Saiful tu bapa kepada Darwish. Kau tak boleh pisahkan darah daging anak kau. Kau tak kasihan ke bila Darwish dah besar nanti. Mesti dia nak tahu bapa dia kat mana."

Cerpen: Dudaku, Bakal SuamikuWhere stories live. Discover now