*Amarul*
"Arul... cepat!! ayah cik dah tunggu tuu.. pukul berapa baru kamu nak gerak g skolah nii??", jerit mama dari tangga.
"ye ma.. arul da siap dahh... otw nak turun dah ni", balasku lagi sambil membetulkan tali leher.
Siap je tali leher aku terus bergerak turun menuju ke arah dapur untuk mnyalami mama sebelum ke sekolah. 'mmg da jadi rutin harian salam dan cium tangan mama'
sampai sahaja aku didapur aku nampak mama dan ibu tgah rancak berborak, ' ntah apa agaknyaa duaa org madam nii tgah bualkan aeh?? rancak smacam jehh?' fikirku walaupun aku tau apa yg dibual kan xde kene mengena dengan aku sbb aku ada dgr tadi mama cakap 'ikan' hehe.
"mama! ibu! arul nk pergi dah ni" , kataku sambil menghulur tangan untuk bersalaman dgn mama kemudiannya beralih kepada ibu pula.
"ha yelah! hati2 kat skolah tuu... belajar elok2... dgr ckp cikgu.. jgn nakal2 kat skolahh tu nanty", bebel mama dipagi yg indahh ini
'aduiii... stiap ary gini mau nanah tlinga aku', bebel amarul didalam hati sambil mmbuat muka "toya"
"ye ma! arul pergi aeh.. bye ma", kataku sambil melangkah mninggalkan dapur.
Sambil berjalan mnuju ke kereta smpat aku mndgr jeritan mama
"arul, ckp dgn ayah cik jgn lupa apa yg mama bagytau smalam",
"okayy maa", aku mmbalas jeritan mama dgn jeritan juga.. hahah..
'tapi kann... jgn lupa apa?? erkk.. mungkin ada brang dapur tak cukup kot.. abaikann jelahh'
Bila da sampai ke garaj kereta... aku lihat ayah cik sedang mengelap kereta yg dibasahi embun pagi..
"ayah cikk.. jom lahh kita gerak sekarang.. ermm.. lagi satu.. mama pesan jangan lupa apa yg mama cakap malam tadi." kataku sambil mnyalami tangan ayah cik.
"ye arul.. dah jom pergi." kata ayah cik pula sambil berlalu menuju ke tmpat duduk pmandu.
Baru jee aku nak buka pintu tmpat duduk belakang ayah cik pun bersuara..
"ehh arul, kamu duduk depan.. sebelah ayah cik ni"
aku memandang ayah cik dgn muka hairan..
"knp pulak ayah cik?? selama nii arul elok jee duduk belakang", soalku kpd ayah cik pula.
"takpayah banyak tanyaa arul.. duduk jee depan ni", kata ayah cik lagi sambil mnghidupkan enjin kereta..
Aku pon da malas nak bnyak tanya teruss menuju ke pintu tempat duduk hadapan.
Kereta pon mula bergerak... tapi lepas jee melepasi pagar rumahh aku rasa kereta nii berhenti.. aku pandang keliling..
'aikk, rasa macam jauh lagi sekolahh.. nak kata minyak abiss? macam tak logik jee.. kereta elok lagi sejuk ada aircond', fikirku sendirian.. aku pon membuka mulut bertanya ayah cik.
"erkk, knp kita berhenti ayah cik?" tanyaku..
ayah cik tidak mnjawab sbaliknya memuncungkan bibirnya kearahh rumah disebelah kereta kami..
mulut aku serious mmg nak bagy lalat masok.... besar ya amat...
"what? perempuan ni lagi?", jerit ku..
"apa arul?? knp dgn perempuan tu??" tanya ayah cik sambil tergelak melihat muka ku yg da berubah mnjadi "air asam jawa".. xD
Perempuan tu pun dengan selambanyaa masuk ke tempat dusuk belakang.
'huh!! patut la aku kene duduk depan!! Ee... sakit pulak hati aku nii... senang2 je dia duduk belakang macam dia pulakk yg boss',
"assalamualaikumm.. pakcik... ermm.. amarul knp dgn muka awak tuu?? tertelan biji asam boy ke??" kata gadis itu mnyindir.
"suka hati aku laa nak telan biji asam boy kee biji durian kee. kau kesah apa??" balasku kasarr..
"iyelahh awakk... err... pakcik tak kesah ke saya naik kereta ni sekali.?" kata budak montel tersebut.
"ayah cik, panggil jee ayah cik.. tak payah pakcik2 yee... takpee lia.. ayah cik tak kisah.. lagi seronok ada... ada jugak laa wajah baru.. da naik jemu tgok muka si arul ni.. hahaha" kata ayah cik pula..
'ehh ehh ayah cik nii...'
"ayah cikk!! apa ni kutuk2 arul... eee... ermm.. apa pulak nak panggil ayah cik... xde2... arul jee bole panggil ayah cik..", protesku pulaa..
"ehh ehh awak nii.. ayah cik kata okayy awak yg lebihh... tak maluu...", budak montel tersebut menentang apa yg aku katakan..
"Sudahh2... asyik bergaduhh jee... karang dikahwinkan tauu laa", kata ayah cik cuba meredakan keadaan.
"what?" "apa?" kata kami berdua serentak..
"merepek jelaa ayah cik nii...", kataku lalu teruss memandang kee luar tingkap keret.. ayah cik pon meneruskan perjalanan menuju ke sekolahh..
Budak montel tuu pun nampak nyaa dah diam...
dalam masa 10 minit kami pun sampaii kee sekolahh...
"terima kasih ayah cik.." kata gadis itu kepada ayah cikk..
"ayah cik je??" kata ku pulaa cuba untuk mnyindirnyaa..
"awak?? nak buat apa? bukan awak yg drive punn..." kata gadis montel tuu..
'aishhh.. nak buat dia sakit hati aku pulak yg sakit hati balik' rungut ku lagi..
Gadiss tersebut terus berlalu memasuki sekolah tanpa smpat aku mmbalas kata2nya...
"eee... gerammnyaaa!!!", kataku geram sambil mngetap gigiku.
"dah laa tu arul... pergi masuk.. lia bergurau jee tuu", kata ayah cik membela gadis tersebut...
"arul masuk dulu laa..", kataku lalu turut memasuki sekolahh..
~******************~
Heyyo... sorry sgt sgt sgt sgt sgt.... terlalu lama membiarkan cerita ni terbengkalai..
Phone ada problem before thiss.. tu yg ta dapat nak update tuu... hope masih ada lagy yg sudi mmbaca story saya ni kayy..
Do vote n comment.
Aliah's here ^^v
YOU ARE READING
Benci Menjadi Rindu ツ
RomantikLiyana.. Tak ramai sepertinya. Tidaklah terlalu cantik. Tapi manisnya ada dan senang mata apabila memandang wajahnya. Amarul.. Ego itu penting baginya, mengalah? Tiada dalam kamusnya. Apakah yg terjadi diantara amarul dan liyana? baca lah kalau...