Lucka nitton

2.9K 180 18
                                    

Nittonde december tvåtusenfjorton

Den nästsista julavslutningen för min del var äntligen över. Som vanligt så hade den varit dötrist med den där skolkören som sjöng en massa jullåtar falskt, rektorn som pratade i evigheter om det fantastiska året som hade gått och prästen som försökte tuta i oss en massa grejer om att gud var vår pappa eller fader om man ska vara helt korrekt. Jag som inte var troende på det sättet trodde inte det minsta på att gud var någon slags “fader” till oss, gud kanske fanns men förmodligen var han något annat än just det. 

Undertiden jag hade halvsovit med huvudet mot Oscars axel inne i kyrkan så hade hört jag hur mitt lilla tjejgäng satt och viskade om oss bakom. De satt nämligen på bänkraden bakom mig, Oscar och hans tre kompisar. Cissi som för det mesta förde talan av dem upprepade några hundra gånger att hon var säker på att jag inte skulle fråga Oscar om han kunde tänka sig att vara med oss alla senare i kväll. Visst, jag hade inte hunnit fråga honom än om han ville ställa upp på att vara med oss men jag skulle göra bara för att hålla mitt löfte. Problemet var bara att jag inte visste när det var som mest lämpligt att fråga honom då jag inte visste om de andra killarna skulle medverka eller inte. På något sätt så kändes det bäst att hans vänner också skulle vara med eftersom det kanske annars lätt skulle bli någon slags stel stämning - sedan så hade jag själv aldrig träffat de utanför skolan så det kanske bara var bra om vi mixade ihop allt till en lite större träff.

- Vad tänker du på Lucia? frågade Oscar och drog tag i min arm när vi var på väg att gå över vägen där det inte fanns ett övergångsställ och jag helt plötsligt hade råkat stanna upp mitt på vägen av någon anledning. Jag som hade varit inne i någon slags trans enda sedan vi lämnade kyrkan tittade förvånat på Oscar som drog mig över slasken som låg på den förmodligen saltade vägen. För tillfället var vi på väg mot studion som Oscar jobbade i för att han var tvungen att göra en del jobb innan han kunde ta semester därifrån. I studion hade han berättat att alla killarna skulle vara och att jag helst inte skulle käfta mot dem så värst mycket, han visste nämligen om att jag väldigt lätt kunde göra det. Dock hade jag inte planerat att vara dryg mot dem så länge de inte var dryga mot mig.

- Du har varit helt borta enda sedan i morse, fyllde han i när han märkte att jag inte svarade. Okontrollerat så släppte jag ut en tung suck och stannade upp på trottoaren.

- Hur långt ska vi gå ens? Jag pallar inte gå längre helt ärligt, muttrade jag irriterat. Han rullade med ögonen som svar och höll ut en hjälpande hand mot mig. Försiktigt tog jag hans hand i min men fortsatte att stå kvar där jag stod.

- Vi ska bara runt hörnet sedan är vi där och då lovar jag dig att bjuda dig på skumtomtar och pepparkakor, log han och började dra i min arm för att jag skulle följa efter honom. Med långsamma steg så tog vi oss bort mot studion där han arbetade.

Väl inne så kunde man höra vart de andra killarna höll hus, alltså innanför en av dörrarna i närheten av den lilla hallen. Oscar hängde upp sina grejer på en av krokarna i hallen och jag gjorde likadant innan vi traskade på in en bit. När vi stod utanför dörren till rummet där de andra höll hus så stannade han upp oss och bad mig att vänta utanför en kort stund innan jag var välkommen in. Kanske var det för att han skulle dra några regler för de andra eller så var det så enkelt att han var tvungen att städa undan för att det skulle se respektabelt ut där inne när jag kom in. Det tog inte så värst lång tid innan han öppnade upp dörren och lät mig in.

- Välkommen hit Lucia, sa den andra Oscar som kallades för Ogge. Han sade det med en röst jag inte hört någon i det där gänget använda, eller jo min Oscar men han räknades inte. De andra brukade jag bara höra i skolan och då var de förvånansvärt dryga.

- Tack så mycket, svarade jag och synade det lilla rummet som var ett musikrum där det fanns gitarrer, ett piano, keyboards, mikrofoner, högtalare och ett gäng andra musikaliska grejer. Även fast jag gick estet med inriktning på just musik och dans så hade jag inte sådan värst koll på vad allt var eftersom jag för det mesta inte höll på med instrument utan mer med mixning och klippningen av musiken. Trött som jag var så tog jag mig friheten till att slå mig ner på en pall där jag satt och vilade mina trötta ben.

- Vi ska bara göra några administrativa grejer väldigt snabbt och sedan kan vi åka hem om du vill, sa Oscar och tittade besvärat på mig. Jag skakade på huvudet.

- Nej jag ska vara med tjejerna i kväll så det är inte lönt, gnällde jag och tittade ner på mina randiga strumpor. Han tittade på mig med ett snett leende och gick sedan fram till mig där han satte sig på huk. Försiktigt drog han sin hand genom mitt hår och smekte min kind så försiktigt han bara kunde. Det var som att ville röra vid mig men han var rädd att hans beröring vid mig skulle göra ont eller liknande.

- Vännen, har det hänt något så kan vi prata om det. Jag kan be killarna att gå om du vill så kan vi prata igenom det, sa han och placerade sina läppar fjäderlätt mot min kind. Långsamt skakade jag på huvudet. Jag mådde bra men jag var bara trött och det var sanningen, jag ljög inte om det utan jag stod verkligen för att jag var hur trött som helst på det mesta.

- Nej Oscar, gå bara och gör det du ska så kan jag ta och vila för jag är hur trött som helst och har världens värsta huvudvärk, viskade jag tyst samtidigt som jag sneglade upp mot de andra killarna som stod och gjorde massa löjliga miner en bit bort. De tyckte säkert att Oscar var löjlig som försökte ta hand om mig men det förvånade mig inte eftersom ingen av de andra tre killarna hade så värst bra kvinnosyn.

- Du kan lägga dig på soffan så kan jag komma med alvedon eller något om du vill ha det och sedan så följer jag dig hem efter vi har gjort det vi måste göra inne på kontoret, sa han och visade mig mot soffan där jag kunde lägga mig om jag ville. Med en duns så lade jag mig ner och kort efter det så somnade jag in.

En riktig jul - The Fooo fanfictionWhere stories live. Discover now