الفصل الرابع عشر

8.2K 210 86
                                    

قبل كل شى صلوا على الحبيب
نسالكم الدعاء على روح الاحبة
( الفصل الرابع عشر )
*******
قالت بعند ، وهى تصعد درجات السلم .
- لم نشوف المستحيل . هيعمل ايه . قالتها وهى تتجه اتجاه اليسار . بثقة ووقار ودون ذرة خوف تصبيها ... عندما وصلت امام غرفته ... فتحت بابها ودلفت الى الداخل دون طرقها ... راته نائم فى ثبات تام ... وكالعادة صدره عار ... وشعره الكثيف يغطى وجهه ... يضع يده خلف الوسادة ... واليد الاخرى على خصره ... تسمرت فى مكانها من جماله الاخاذ للعقول ... فهى لاول مرة ترى رجل بتلك الوسامة . ونائم بذلك الهدوء التام ... غير معنى لم يدار حوله ... لا يهتم بشروق الشمس من المشرق ... حتى لو اشرقت من الغرب ... لا يعنى له ذلك ... اذا انفجر بركان . او اهتزت الارض هزة شديدة . او احتل الالييون كوكب الارض ... فهو فى عالم منتهى من التفكير ... ظلت قليلا تشاهده ... حتى هو تحرك فى السرير ... خشيت ان يراها بتلك الطريقة . فهبت فيه بانفعال .
- قائلة بعصبية . انت يا استاذ .

- ...

- انت يا استاذ .

- ....

- قالت بصراخ ، وهى تضرب الحائط بيدها . قوم يا زفت . 

- قال باستفهام ، وهو يقوم من نومه مفزوعا . هو . فى ايــــــــــــــه

قالت ببرود . 
- مافيش حاجة . ثم توجهت الى ستائر الغرفة ؛ لتفتحها لتجعل الشمس تدخل وتخبره بيوم جديد فى حياته .. بعد ان فتحت الستائر . جلست على الاريكة المقابلة له  .
- قائلة بضيق ، وهى تضع قدم فوق الاخرى بتعالى . ساعة . علشان تقوم .
ثم تابعت بامر .
- قائلة بجدية . يلا بسرعة . علشان عندنا شغل كتير في الشركة  .

قال بحنق ، وهو يزفر في ضيق .
- هو انتى بتصحينى . علشان اروح الشغل .

هزات راسها ايجابا بابتسامة باردة مثلها .

- احب اقولك . انا مش رايح .

- مش بمزاجك . ده بمزاجى انا .

فارس ببرود
- قائلا . ولا مزاجك ومزاجى .
ثم تابع بعدم اهتمام ، وهو يسحب الغطاء عليه ؛ لينام وكأن شىء لم يكن .
- روحى انتى وحلى عن سماى .

قالت بانفعال ، وهى تقوم من مكانها وتذهب اليه .
- انت يا بنى ادم قوم . احنا اتاخرنا على الشغل .

- روحى انا مش بتاع شغلك .

- لاخر مرة بقولك نفذ الكلام وقوم .

- قال بعصبية ، وهو يعتدل لها . انا مش شغال عندك .

قالت بشر ، وهى تمسك الكائس الموضوع على الكومدينو والقته بالكامل عليه ، وسط دهشته وذهوله .
- قوم يا حيوان .

- قال بصراخ . وهو ينتفض من مكانه . اهـــــــــــــــــــــــــــــ . يا بنت المجانين .

-  يلا بسرعة ؛  علشان الشغل .

- بت انتى . هو انتى شاربة حاجة على الصبح . انا ماليش فى الشغل والهبل ده .

أبجدية الخيانة Where stories live. Discover now