Hi guys sebelum di teruskan. Barang diingat ciptaan novel saya ini tidak boleh di copy paste ke mana-mana platform sosial media. Semua watak hanya ciptaan saja dan tidak ada kena mengena dengan yang hidup mahupun yang telah tiada. Terima kasih.
"Haa?" Cik Akal menyelusur turun ke tangga tak percaya. Cik Hati lagilah tak percaya. Sebab inikah Kak Diaz tiba-tiba muncul? Sanggup terbang beribu-ribu batu, berjam-jam untuk ini?
"Kahwin dengan dia." Ayat diulang dengan satu nada. Mendatar. Belum pun sesaat ayat yang sama keluar dari mulutnya, masakan gadis cengeng ni tak dengar? Tak faham? Bosannya nak kena ulang.
"Kak Diaz dah gila? Kenapa saya nak kena kahwin dengan dia?"
Pemberontakan mula berkumandang. Kalau dengar betul-betul, mesti kedengaran seperti bunyi hirisan dua bilah pisau yang berlaga. Nyaring dan tajam. Anak mata ibarat mata kail, tersangkut dekat Kak Diaz, sepupu yang enam tahun lebih tua.
"Sebab inilah hutang yang aku nak tuntut."
Issh, ni dah melampau! Betul dia hutang tapi, mana ada orang tuntut hutang macam ni. Tak adil. Cik Akal dah jentik urat penyesalan. Jadikan ini pengajaran Tiara. Lain kali jangan cepat berjanji dengan insan seperti Kak Diaz. Oh ya, hutang ni bukan hutang wang ringgit tapi hutang budi. Yang tidak boleh dibawa mati sebab Kak Diaz jenis yang akan tuntut di dunia.
"This is ridiculous Diaz! I'm not going to marry her!"
Mr Mixture protes. Angkat sepanduk bantahan yang sudah berdiri tegak sejak kekasih hati buat cadangan yang dia sama sekali tidak setuju.
Zapp Tiara toleh. Akhirnya, Mr Mixture yang membisu sejak muncul di apartmen sewanya, bersuara. Darah campuran negara mana agaknya Mr Mixtrue ni? Darah Melayu dengan...? Yang pasti bukan daripada sebelah UK ni sebab slang dia lain.
"You have too, my love. This is the only way. Your brother can't force you to marry TJ if you're already have a wife, right?"
"But I want to marry you. Not her!"
Atas bawah melingkar renungan tajam. Gadis tajaan Diaz ni bukan taste dia. Disgusting!
Wheoi kau pun bukan taste aku! Laung Cik Hati. Balas renungan. Dia sedar dia tak secantik Kak Diaz. So what! Tapi, wajah dia taklah teruk sangat. Buktinya Henry, kawan satu univesiti, pernah puji wajahnya.
Imbas kembali kata Henry - "You have a heart shape face with high cheekbones. Almond shape black eyes. Arched shape eyebrows. Cute nose. Cupid lips. Smooth jawline chin but what I like most, is your dimples. You have dimples in both cheeks. Perfect. I just love it."
Wallah, itu pujian Henry! Walaupun bukan Prince Henry tapi warganegara British juga. Siapa yang boleh dapat pujian begitu? Tolong angkat tangan. He he he...
Tiara shut-up! Kita sedang berdepan dengan masalah besar sekarang! Cik Akal mula tampar tuan punya diri. Back to the story, please.
"I want to marry you, Diaz. Only you."
"One day we will but not now. Honey..."
Mr Honey ditarik Diaz ke balkoni. Tutup pintu balkoni agar apa yang dibualkan tidak menyusup masuk ke telinga Tiara.
Tiara urut dahi. Alangkah bagus kalau kedua-duanya beku dekat luar sana. Tinggal tolak dari apartmen tingkat 7 ini. Kalau tak bersepah pun, tentu tulang temulang retak seribu. Iya laa tu. Berangan jer lah, Cik Tiara ooi.
Tiara mengeluh. Lepas punggung atas sofa. Urat-urat saraf di kepala seperti tali gitar yang dipetik kasar berkali-kali. Sumbang dan menyakitkan. Agh... dunia kecilnya di sini tidak aman lagi. Tidak seperti selalu. Sebabnya Kak Diaz dah serang. Guna peluru hidup lagi! Lelaki campuran Kak Diaz tu dah tentu boleh membunuh dengan menyerang mentalnya saja.
YOU ARE READING
Prisoner of Tariq Zayyan
Romance"Saya tak salah." Ujar Tiara lemah. Kenyataannya, dia sedar dia tidak boleh mengubah apa yang telah terjadi. Dia tidak boleh ubah apa-apa. Hah, masih berani nak terus pertahankan diri! "I don't give a damn. For me you're guilty as hell!" Bentak Tari...