Selamat datang ke penjara Tariq Zayyan yang kedua. Hip-hip hooray! Lucky me!
Ha ha ha... Tiara gelak sedih dengan lawak Cik Hati.
"In here, Tiara Shenaaz!" Tempik Tariq Zayyan.
Eeeee dia tak pekaklah! Lagipun jarak mereka bukan jauh sangat. Tadi dalam kereta, tak nak pula cakap. Bisu seribu bahasa. Duduk pula sejauh mungkin. Macamlah dia ni ada penyakit berjangkit.
"Tiara Shenaaz!" Tempik lagi.
Ok! Cik Hati dah sakit teruk. Kena buat pembedahan ni kalau masih meliar virus jeritan Tariq Zayyan. Tiara melangkah. Kalau ikutkan, dia tak nak langsung masuk ke bilik yang dulu Mr Tyrant hampir nak bunuh dia. Tangannya spontan pegang leher. Gulp, telan air liur. Hari ini, hukuman mati akan dilaksanakah? Kalau mati, tak nak dia jadi hantu di sini sebab Tariq Zayyan masih bernafas. Tariq Zayyan yang hidup akan terus menghantuinya.
Haaiya hidup pun susah, mati pun susah. Hidup jalan senang-senang. Mati pegang bendera. Hahaha.
Cik Hati buat lawak apa ni? Gumam Cik Akal. Nak Tariq Zayyan tempik macam Tarzan lagi? Yelah jom masuk panggung Tariq Zayyan.
Klick, daun pintu ditutup. Dup dap dup dap Cik Jantung. Hai, bencana apa pula nak melanda. Tak berani nak duduk. Takut kena tempik. Bergegar Cik Jantung nanti. Berdiri saja. Mungkin ada peluang dapat melarikan diri walaupun peluang tu memang tipis. Di luar sana, Azka dan Rabia dah siap jadi jaga berbayar. Entah-entah Azka ada pistol. Siap nak tembak.
Tariq Zayyan sandar hujung meja. Tangan bersilang di dada. Mata tepat ke wajah isteri. Bayangan tubuh isteri di kondo masih berligar di kepala. Masih jahat bermain di mata. Terseksa batin. Ibarat peninju yang memukul diri sendiri. Sakit hatinya. Ah, dia kena benar-benar lawan nafsu jahat ini!
Dia lepas keluhan kasar. Berdiri. Cekak pinggang. Kenapa bawa Tiara ke sini? Bukankan bahaya untuk ketenangan jiwa. Tapi kalau tak bawa, tiap-tiap hari asyik tengok Tiara di skrin komputer. Rosakkan mental saja. Tak kuasa nak terus berjoging sekadar untuk release tension.
Tiara juga lepas keluhan. Issh, berapa lama suami nak tengok saja? Boleh berlubang jantungnya. Cepatlah cakap sesuatu. Ah, biar dia yang mula. Dia berjalan mendekati suami. Emm lawa juga suami penyakit jiwa ni. Whoish kening lebatlah. Mata dia... errr... emm I'm drowning. Yes, I am.
Calling Tiara, to earth! Coming please! Yap, my wonderful Miss Brainy is talking.
Issh, tak ada reaksi ni. Cik Akal ketuk dinding-dinding kepala. Wake up! Wake up!
Hey, sakitlah! Ok ok Cik Hati dah pijak bumi nyata.
Tahu pun. Dah tu tanyalah soalan. Cik Akal ketuk lagi sekali.
"Encik Tariq, kenapa bawa saya ke sini?"
Tariq Zayyan lurut leher. Encik Tariq... Mungkin dia patut ubah panggilan tu. Encik Tariq, formal dan terasing sedangkan mereka dah jadi suami isteri. Apa kata suruh Tiara ni panggil, abang. Itukan panggilan kebiasaan seorang isteri kepada suami bagi masyarakat Melayu? Ibarat ada rempah ratus yang baik dalam panggilan tu. Sedap didengar lebih-lebih lagi kalau dialunkan dengan manja dan...
Tariq Zayyan, what the hell are your mumbling! Encik Akal ketuk dinding kepala. Dah kenapa dua-dua orang ni?
Arggg gila! Dia senyum.
Tiara tergamam. "Senyuman tu real? Untuk saya? Wow!"
Malang sungguh, secepat kilat suami tarik muka. Senyuman mati. Menjunam tujuh kaki ke bawah.
Laa kenapa?
"Saya suka lihat encik senyum. Seperti, kerlipan bunga api tujuh warna."
Tiara cuba pancing senyuman. Nak juga sentuh bunga api tu.
"Drop it, Tiara!" Meletus insan yang dia nak pancing.
"Drop kat mana?"
Spontan ayat keluar. Bukan nak buat lawak tapi sumpah, memang spontan keluar. Ayat spontan buat suami hadiah pandangan tajam. Now you gonna get it!
"Dengar sini, Tiara Shenaaz. Vila ini penjara awak sekarang."
"Ok. Tapi, boleh saya telefon Aida? Err... sekali sekala? Saya pinjam telefon Rabia."
"Untuk luahkan perasaan benci pada suami sendiri?"
"Taklah. Perempuan kan banyak cerita lain nak sembang? Seekor lalat pun boleh jadi tajuk perbincangan. Lalat kan terbang sana sini. Jadi banyaklah cerita dia."
Issh, apa punya bodoh buat ayat macam tu? Lalat? Ah, tak kesah! Yang penting dia perlu Aida.
"I'll think about it."
Lalat? Apa punya gila isteri aku ni? Tariq Zayyan tidak dapat menahan. Dia senyum.
"Wow, senyuman kedua!" Kali ni lagi cantik.
"Don't get cute with me. Tiara Shenaaz. One wrong move, I will send you back to your first cell."
Tak nak. Kat sana tak dak orang. Sorang-sorang. Kat sini dia ada suami.
Ha haa haaa... uh uh uhhh...
Cik Hati, kita nak ketawa atau nak menangis? Menangislah sebab suami sudah lakar misi untuk sakitkan hati kita. Kasihan kat kita.
Perubahan riak muka Tiara buat Tariq Zayyan geram. Cause she look damn cute! Fill like hugging her... NO Tariq Zayyan. Stop it!
"Rabia akan bersama awak setiap masa."
"Walaupun masa encik dengan saya?"
Tiara, ada maksud lainkah tu? Saja cari pasal! Cik Akal dah geram.
"Tidak akan ada masa saya dengan awak. Get that straight!"
"Tapi kita kan suami isteri?"
Tiara! For heaven sake! Tembak Cik Akal.
Sumpah tak ada maksud lain, Cik Akal. Kita... kita kena usaha ubah keadaan. Tak kan selamanya nak jadi begini. Betulkan?
Tariq Zayyan tarik isteri dekat. Mata mereka bertembung. Nafas bertembung. Alunan bicara sepi dengan makna tak boleh nak tafsirkan. Tiara, cuba taksir. Dia rasa kehilangan. Dia rasa seperti berada dalam mata suami. Mula bersinar. Seriously glowing! Gila ke apa?
Tiba-tiba suami lepaskan cengkaman. Tolak dia ke tepi. Kenapa? Suami jijik pegang dia?
"Stay out of my way, Tiara Shenaaz."
Bicara suami kedengaran perlahan dan jauh. Namun efeknya menyakitkan. Hina dan kejinya diri di mata suami. Bukankah dah berkali-kali Cik Akal kutip pandangan suami letak dalam kota Cik Hati? Jadi, tak perlu nak hairan. Boleh buang saja. Jangan biar jadi kudis. Tapi kalau kudis pun tentu boleh sembuh. Tapi, tidak kudis di hati ini. Ya Allah...
"Saya nak balik penjara pertama saya." Pinta Tiara. Dah tak ada hati nak ubah apa-apa.
"No."
"Encik Tariq jahat."
"Yes, I am. Now get out Tiara Shenaaz!"
Issh tadi kena tempik suruh masuk. Sekarang kena halau. Ok fine! Jom Cik Hati, kita cari Rabia. Bodyguard cum pengawal penjara kita.
YOU ARE READING
Prisoner of Tariq Zayyan
Romance"Saya tak salah." Ujar Tiara lemah. Kenyataannya, dia sedar dia tidak boleh mengubah apa yang telah terjadi. Dia tidak boleh ubah apa-apa. Hah, masih berani nak terus pertahankan diri! "I don't give a damn. For me you're guilty as hell!" Bentak Tari...